بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: صنعت نمایشگاهی امروزه به یکی از ابزارهای مهم رشد اقتصادی و رفع مشکلات جوامع پیشرفته و صنعتی تبدیل شده است اما این مهم هنوز در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، کشورهای در حال توسعه چرا مانند کشورهای پیشرفته به توسعه نرسیده اند؟ شاید یکی از پاسخ های این پرسش به همین توجه نکردن به ابزارها و رویدادهایی که سبب پیشرفت و توسعه یک جامعه می شود، باشد. ممکن است همین حالا خیلی از افراد هم باشند که برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها را بیهوده بدانند یا دستکم در رشد و توسعه یک منطقه موثر ندانند. چرا این دسته از افراد چنین فکر می کنند؟ پاسخ به این پرسش این است، چون اطلاعات کافی در زمینه اثرات این صنعت ندارند. مسلما شهروندان برلین آلمان که یکی از مهمترین شهرهای برپایی نمایشگاه ها در جهان هستند هرگز چنین نظری ندارند چون اغلب آنان کاملا بر آثار برپایی چنین رویدادهایی آگاه هستند.
این اطلاعات و آگاهی باید از چه طریقی به مردم انتقال یابد؟ هیچ کس آگاه و دانا متولد نشده است بلکه آن را در همین جامعه فرا می گیرد. دستگاه های ذیربط یک رویداد و رسانه ها در آگاهی بخشی مردم نقش موثری دارند، بنابر این در موضوع نمایشگاه ها این مساله می تواند دلیل کم توجهی این دستگاه ها در اطلاع رسانی کافی به مخاطبان باشد. صنعت همایش و نمایشگاه آثار مثبت زیادی در جامعه برجا می گذارد و تاثیرات آن در فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، هنر و خیلی از تحولات دیگر برکسی پوشیده نیست اما خیلی از مردم همین کارکرد اولیه این صنعت را نمی دانند، وقتی مردم به چیزی آگاهی ندارند به طورقطع در مورد آن قضاوت درستی هم نخواهند داشت.
صنعت همایش و نمایشگاه در بازاریابی، تبلیغات، ورود تکنولوژی، توسعه نوآوری، ایجاد تعامل و گفت و گو بین کارفرمایان، تولیدکنندگان و مشتریان و خیلی از نیازهای جامعه نقش اساسی ایفا می کند اما ممکن است خیلی از افراد آن را صرف هزینه بیهوده و اتلاف وقت بدانند در حالی که صرف هزینه در صنعت نمایشگاه و همایش عین سرمایه است چون اگر درست و قوی برگزار شود به رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و خیلی از تحولات مثبت در جامعه منجر می شود.
صنعت همایش و نمایشگاه هرچند خود در شناسایی سایر حرف، مشاغل، مسایل و معضلات جامعه تلاش می کند اما در معرفی خود ناتوان است و چه خوبست همایش ها یا نمایشگاه هایی برای شناسایی کارکردها و وظایف این صنعت در ایران برپا شود.
بازگویی تاثیر این صنعت در رشد و توسعه کشور و چگونگی رفع مسایل جامعه می تواند ضرورت برپایی این رویدادها را به جامعه بشناساند، چون مردم بیشتر با ضرورت های برپایی چنین رویدادهایی آشنا می شوند. در بحث معرفی کارکردها و آثار این صنعت در جامعه هنوز کارهای درخوری انجام نشده و به همین دلیل خیلی از همایش ها و نمایشگاه ها دستاورد موثری ندارند زیرا پس از برپایی آن، نتایج و تاثیرات آن اعلام عمومی نمی شود و کسی هم نمی پرسد که این رویداد با چه نقاط و ضعفی برپا شده است.
بنابر این در بحث صنعت نمایشگاهی و همایش ها ما دستکم باید دو کار انجام دهیم نخست اینکه مردم و بازدیدکنندگان را نسبت به کارکرد این صنعت آشنا کنیم و سپس به برپایی قدرتمند و اثرگذار آن اقدام نماییم. اگر نمایشگاه و همایشی با قوت برگزار شود به طور قطع، ماه ها و حتی سال ها در ذهن بازدیدکنندگان خواهد ماند و همین موضوع آنان را ترغیب می کند که در نمایشگاه های بعدی نیز شرکت کنند و دیگران را هم به بازدید از آن ترغیب کنند و این عمل باعث رشد روزافزون این صنعت خواهد شد.
جامعه ما امروز بیش از پیش به صنعت نمایشگاه و همایش نیازمند است زیرا از این طریق می تواند خیلی از مسایل و معضلات جامعه از جمله بیکاری و فقر را کاهش داد و به رشد اقتصادی جامعه یاری رساند. هر رویداد و پدیده ای که بتواند مسایل و معضلات جامعه را رفع کند باید به آن توجه کرد و در زمان حاضر صنعت همایش و نمایشگاه یکی از این رویدادهاست.
علی حبیبی/