موفقیت یک روی یک سکه است
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: بالا رفتن و پایین آمدن، روندی طبیعی در عمر کسب وکارهاست. نکته مهم، شناخت مشترکات و تشابه هاست. کسب وکارهای نوپا، چالشهای مشابهی دارند که ناشی از بدیع بودن ایده، محدودیت منابع و کوچک بودن گروه است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از اتاق تهران، eu-startup چند چالش مشترک استارت آپ ها که در جریان رشد خود با آن رو به رو می شوند را بررسی کرده و راه حل هایی برای کمک به گروه های استارت آپی ارائه کرده است.
سرمایه ناکافی
سرمایه، کلید ادامه مسیر کسب وکارها و دوام آن هاست. بیشتر استارت آپ ها پس از زیان دهی، برای ادامه مسیر به دریافت سرمایه روی می آورند. جذب سرمایه برای استارت آپ از نظر میزان و زمان جذب آن، مسئله ای مبهم است. به همین دلیل، متاسفانه بارها دیده ایم استارت آپ ها به دلیل مدیریت مالی ضعیف ورشکست شده اند. اما راه حل چیست؟ استارت آپ ها باید گردش مالی و نرخ فرسایش آن را در نظر بگیرند. توجه به ورودی ها و خروجی ها در گزارش های مالی، تلاش برای کاهش هزینه ها تا جای ممکن و استفاده از خدمات حرفه ای با پرداخت پول کمتر از جمله این راه حل هاست. اگر استارت آپی به دانش تخصصی یا آموزش خاصی نیاز دارد به جای استخدام مشاور بهتر است از شبکه خود استفاده کند. امروز در اینترنت منابع رایگان بسیاری برای چگونگی راه اندازی استارت آپ وجود دارد که می تواند به استارت آپ ها برای مدیریت اوضاع مالی کمک کند.
گروه نامناسب
در میان منابعی که به طور معمول دسترسی استارت آپ ها به آن محدود است، گروه خوب نقشی اساسی ایفا می کند. درواقع نخستین افرادی که در استارت آپ ها به کار گرفته می شوند، نقشی مهم در موفقیت آن ها دارند. استخدام نکردن گزینه های درست، نه تنها برای سازمان بلکه برای دیگر کارکنان و فرهنگ سازمان هم چالش آفرین است. وجود گروه خوب برای رشد کسب وکار ضروری است. پیش از استخدام افراد، استارت آپ ها باید استراتژی های استخدام، نیازها و فرهنگ سازمانی خود را طراحی کنند. هرچند استارت آپ ها باید برای رقابت و مقیاس پذیر بودن سریع حرکت کنند اما نباید در مرحله استخدام کارکنان عجله کرد. باید بهترین گزینه ها را با توجه به محدودیت بودجه پیدا کنید. این گزینه ها قرار است گروه شما را بسازند.
بی نظمی ناشی از رشد سریع
امتیاز استارت آپ ها رشد سریع آن هاست اما این همه داستان نیست. رشد سریع استارت آپ ها با افزایش تعداد کارکنان همراه است. همانطور که گروه بزرگ می شود، چالش هایی مثل فقدان ارتباطات درست هم برای آن بزرگتر می شود. حفظ فرهنگ سازمانی و اصلاح فرآیندها در روند بزرگتر شدن گروه دشوار است. با رشد استارت اپ ها، همه چیز تغییر می کند. برنامه ها، اسناد و ... همه تغییر می کنند. بنابراین مهم است که یک استارت آپ استراتژی خود را برای ارتباطات شفاف، همسو و باز در شرکت تعیین کند. برگزاری نشست های منظم برای انجام این کار اثربخش و کمک کننده است.
فقدان مدیریت مناسب و ساختار
مدیریت و نظارت در استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپا در مراحل اول کار نسبت به شرکت های عادی بسیار کمتر است. بعضی از استارت آپ ها از برنامه صرفه نظر می کنند چراکه انتظار دارند برنامه ها تغییر کند. با این حال، فقدان مدیریت و ساختار کافی در استارت آپ ها یکی از چالش های آن هاست که با رشد کسب وکارهای نوپا، دامن آن ها را می گیرد. از دست دادن فرصت ها و بهم ریختن پیوندهای بین کارکنان از پیامدهای فقدان مدیریت مناسب و ساختار دقیق در استارت آپ هاست. داشتن برنامه مشخص برای کسب وکار و استراتژی، برای رسیدن به هدف مشترک حیاتی است. توانمندی کارکنان برای گرفتن تصمیم های کلیدی به اهداف مجموعه وابسته است. هرچند بیشتر استارت آپ ها به افق کوتاه مدت فکر می کنند اما آن ها باید نقشه کسب وکار و موضوعات را مشخص و بخش های مختلف را هماهنگ کنند. استارت آپ ها به آسانی از مسیر اصلی منحرف می شوند یا تمرکز خود را بر ماموریت و محصول خود از دست می دهند. بنابراین هدفگذاری مشخص به گروه کمک می کند در مسیر رسیدن به آنچه می خواهد، متمرکز باقی بماند.
بی توجهی و عدم مدیریت زمان
مشکلاتی که یک استارت آپ در یک روز با آن رو به رو می شود، بسیار بیشتر از زمان و منابعی است که در اختیار دارد. بعضی از شرکت های نوپا تلاش می کنند همه مشکلات را حل کنند. این، هرچند به ظاهر خوب است اما ممکن است توان گروه را برای فراهم کردن راه حل های ضعیف از بین ببرد. فدا کردن زمانی که باید به کاری معنادارتر اختصاص پیدا می کرد، از پیامدهای منفی چنین رویکردی است. بنابراین گروه ها در استارت آپ ها باید مسائل را اولویت بندی کنند. آن ها باید به جای درگیر شدن با هر مشکل کوچک و بزرگی، مشکلات را اولویت بندی کنند و براساس اهمیت برآن تمرکز کنند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ