بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: دبیر گروه ترویج فناوری نانو با اشاره به جزئیات طرحهای برگزیده در رویداد نانو استارتآپ گفت: برآورد ما این است که طرحهای ارائه شده از یک میلیارد تا 4 میلیارد تومان به سرمایه نیاز دارند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از مهر، محمد باقری، دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در این باره اظهار داشت: در تشریح نمایشگاه رونمایی از محصولات توسعهداده شده در سومین برنامه نانواستارتآپ و نحوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از این محصولات گفت: در این رویداد از 18 طرح ارائه شده توسط استارتآپهای حوزه نانو رونمایی شد.
دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حدود 60 درصد محصولات ارائه شده مربوط به حوزه آب و محیط زیست و مابقی نیز به حوزههایی از جمله بهداشتی و آرایشی، پوششی و سلامت اختصاص داشت، گفت: سیستم مولد میکرو / نانوحباب، کیت و دستگاه تشخیص غلظت ذرات فلز آهن در پساب، رزین تبادل یونی کاتیونی که در فرآیند سختی گیری صنایع استفاده میشود، تصفیه پساب عرقیجات با استفاده از فناوری پلاسما، رنگ ضدخزه، محلول ضدعفونیکننده پایه گیاهی و دستگاه پوششدهی آنتیباکتریال روی منسوجات از جمله طرحهای ارائه شده هستند.
وی گفت: در همین حال سیلر دندانی که در فرآیند پر کردن روتکانالهای دندان استفاده میشود، گرانول جاذب نیترات، الکترود جوشکاری آبگریز، لوسیون ترمیم بافت آسیبدیده، نانوجاذبهای معدنی جاذب Oil و کدورت، پوشش آنتیباکتریال پلیمری سطوح، فاندیشن آرایشی پودر به کرم، پودر نانوسیلیس صنعتی و پوشش آبگریز نمای ساختمان از دیگر محصولات ارائه شده در این رویداد هستند.
باقری در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات برای نخستین بار در کشور عرضه شده است؟ گفت: رویکرد برنامه نانواستارتآپ این است که استارتآپ واقعی را شکل دهد. ما اصلاً به مقوله نوآوری و یا اول بودن طرح توجه نمیکنیم. بلکه چیزی که اهمیت دارد حجم بازار است و اینکه این محصول، بازار داشته باشد.
وی گفت: به عنوان مثال کشور سالانه چیزی در حدود 40 میلیون تن واردات رزین تبادل یونی دارد که نیاز صنایع مختلف است. با وجودی که تکنولوژی آن به بیش از 40 سال پیش بازمی گردد اما در کشور تولید نشده است. حتی با توجه به رویکرد صنعتی کشور تا 20 سال آینده هم این معضل وجود دارد. به همین دلیل از محصول ارائه شده در این زمینه، حمایت میشود.
دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: در مورد جاذب های نیترات یا نانوذرات سیلیس نیز موضوع همین است. ما در کشور شرکتی داریم که تولیدکننده است. اما سالانه چیزی در حدود 20 هزار تن نیاز کشور است و این نیاز، با یک یا دو شرکت رفع نمیشود. به همین دلیل باید استارتآپهای بیشتری در این حوزهها وارد شوند و محصول تولید کنند.
وی در مورد آخرین وضعیت این طرحها و قرارگیری آنها در مرحله تولید نیز گفت: این طرحها هم اکنون به دانش فنی محصول رسیدهاند و نمونه اولیه در مسیر توسعه فناوری را تولید کردهاند. به همین دلیل صندوق نوآوری و شکوفایی ورود کرده تا از آنها حمایت کند.
باقری با اشاره به سطح آمادگی فناوری این طرحها که بین TRL 4 تا 6 متغیر است، گفت: برای مثال دستگاه تصفیه پساب عرقیجات با استفاده از فناوری پلاسما، نیاز به جذب سرمایه دارد تا در مقیاس صنعتی تولید شود.
وی در مورد مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر سرمایه گذاران برای این طرحها توضیح داد و گفت: از این تعداد طرح، 3 مورد به صورت مستقیم از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مورد حمایت قرار گرفت و در مرحله تکمیل پرونده مالی قرار دارند. در خصوص سایر طرحها نیز بنا شد که حمایت با عاملیت سایر صندوقها مانند صندوق نانو و صندوق دانشگاه شهید بهشتی و با کمک صندوق نوآوری از طریق فرآیند «هم سرمایه گذاری» انجام شود.
دبیر گروه ترویج و آموزش فناوری نانو در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: به این ترتیب یک صندوق سرمایه گذاری، ارزیابیهای مالی طرح را انجام میدهد و صندوق نوآوری 80 درصد از سرمایه مورد نیاز برای تولید آن محصول را که میتواند به صورت نیمه صنعتی یا صنعتی باشد، تقبل میکند و 20 درصد مابقی نیز توسط صندوق عامل ارائه میشود.
وی گفت: 6 طرح استارتآپی در این رویداد در دوشنبههای استارتآپی، امکان سنجی مالی و فنی خود را ارائه دادند که یکی از این طرحها موفق به جذب سرمایه 3 میلیاردی توسط یکی از سرمایه گذاران حاضر در رویداد و امضای پیش قرارداد شد.
باقری با بیان اینکه تمامی طرحهای انتخاب شده در رویداد نانواستارتآپ مورد استقبال قرار گرفته و جذب سرمایه شدند، ادامه داد: میزان سرمایه گذاری برای هر طرح متفاوت است. اما برآورد اولیه ما این است که طرحهای ارائه شده از یک میلیارد تا 4 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشته باشند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ