بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: بازارچه ها و نمایشگاه های نوروزی امسال مانند سال های پیش رونق ندارد، خیلی از این رویدادها تشکیل نشده و بسیاری از آنها که برپا شده نیز با استقبال غرفه داران و بازدیدکنندگان روبرو نشده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، این بازارچه ها و نمایشگاه ها معمولا سال های پیش، از اواسط اسفندماه کار خود را آغاز می کردند و تا 29 اسفند، یک روز قبل از سال تحویل، به کار خود پایان می دادند، اما امسال هم این رویدادها دیرتر شروع شده یعنی از 21 اسفند کار خود را آغاز کرده اند و هم با حضور تعداد اندکی از غرفه داران فعالیت خود را آغاز کرده اند. یکی از دستگاه هایی که معمولا در آستانه سال نو اقدام به برپایی چنین نمایشگاه ها و بازارچه هایی می کند شهرداری ها هستند. در پایتخت، شهرداری هر منطقه ای چنین نمایشگاه هایی برپا می کند که امسال نیز این شهرداری ها، به چنین کاری اقدام کرده اند اما این بازارچه ها تفاوت های زیادی از نظر وسعت و کیفیت با سال های قبل دارد. برای مثال شهرداری منطقه 8 تهران امسال برخلاف سال قبل نمایشگاه و بازارچه کوچکی در خیابان کرمان این منطقه برپا کرده که تعداد غرفه های فعال در این محوطه به یک دهم نمایشگاه سال قبل هم نمی رسد. فضای سایر نمایشگاه های مناطق تهران نیز با چنین وضعیتی روبرو است. فضای این غرفه ها اصلا شور و ذوق سال های قبل را ندارد و بطور طبیعی نیز تعداد مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان نیز به یک دهم سال قبل هم نمی رسد. قیمت ها با بیرون زیاد تفاوتی ندارد و از تخفیف هم خبری نیست. قیمت خیلی از کالاها و اجناس در سال جاری با افزایش سرسام آور روبرو شده و بطور طبیعی همین قیمت ها در رویدادهای این چنینی البته شاید با اندکی کمتر وجود دارد. امسال مردم بخاطر همین گرانی ها برای شب عید کمتر خرید کرده و می کنند و دیرتر نیز وارد بازار شده اند. بسیاری از آنها قیمت ها را می پرسند و می روند و برخی ها هم می خرند اما میزان و تعداد خریدها مثل سال های قبل نیست. آنان مانند سال های پیش، با دستانی پر از کالا به منزل نمی روند، این حکایت این روزهای بازارها، بازارچه ها و حتی نمایشگاه های شهر است. نمایشگاههایی که اگر 10 تا 15 درصد یا حتی بیشتر هم تخفیف دهند به مانند سال های قبل مشتری ندارند. مشکل مردم تخفیف 10 تا 15 درصدی کالاها نیست زیرا وقتی برخی از اجناس در سال جاری با چند برابر افزایش قیمت روبرو شده باشد این مقدار تخفیف هیچ دردی از آنها دوا نمی کند بنابر این فقط در این بازار، نظاره گر هستند. هرچند در این بازارچه ها ممکن است کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم کمتر وجود داشته باشد اما همین کالاهای خرد و ریز و مورد نیاز شب عید و سایر روزهای سال نیز با قیمت های نجومی به بازارعرضه شده است. بهرحال اوضاع در بازار شب عید و بازارچه ها و نمایشگاه های نوروزی طوری پیش می رود که هم غرفه داران و فروشنده ها ناراضی هستند و هم بازدیدکنندگان. غرفه داران و فروشنده ها که معمولا کم و کاستی های فروش یکسال خود را در نمایشگاه های این چنینی جبران می کردند امسال به هدف خود نرسیدند و خریداران و بازدیدکنندگان هم که به امید برپایی این نمایشگاه ها نشسته بودند حالا با همان قیمت های سرسام آور چند ماه قبل روبرو هستند و حضور و بازدید آنان از نمایشگاه ها و بازارچه ها نیز نتیجه ای جز بازگشت با دست های خالی به منزل ندارد.
علی حبیبی /
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ