بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: رویداد بین المللی گردشگری «تبریز 2018» در حالی به پایان رسید که کارشناسان از انتخاب این کلان شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال گذشته میلادی به عنوان فصل تازه ای در آغاز رونق و شکوفایی صنعت گردشگری یاد می کنند.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، یکی از دستاوردهای تبریز 2018 برای آذربایجان شرقی و صنعت گردشگری کشور، بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی شهرداری با 60 میلیارد تومان هزینه در مدت 2 سال، تنها مشتی نمونه خروار است.
همچنین انتخاب کهن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال میلادی سپری شده، نوید روزهای خوب و خوش گردشگری و تغییر و تحولات عمیق در این حوزه را می داد که هرچند اقدامات و برنامه های مفید و موثر برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی شده بود، اما در عمل آنچنان که باید اجرایی نشدند و تنها تعداد قلیلی از برنامه های اعلامی عملیاتی شد.
اما هر چه بود گذشت و می توان امیدوار بود که رویداد تبریز 2018 نقطه عطفی برای صنعت گردشگری خطه آذربایجان و ایران باشد تا از این طریق بتوان روزنه های جدید و امیدوارکننده برای رونق این صنعت پرمنفعت پدید آورد.
تصویب رویداد بین المللی «تبریز 2018» در هیات دولت و تخصیص اعتبارات مناسب برای آن در کنار راه اندازی ستاد ملی و استانی این رویداد، از جمله اقدامات بسیار مناسب دولت تدبیر و امید برای رونق بخشی به صنعت گردشگری و ایجاد تغییر و تحول در این بخش بود که در بخش اعتبارات با مشکلات عدیده ای همراه شد و آن گونه که انتظار می رفت، این اعتبارات در موعد مقرر و به مقدار کافی تخصیص نیافت و جذب نشد.
در واقع از مهم ترین نقاط ضعف «تبریز 2018» که بازتاب گسترده ای نیز در میان افکار عمومی داشت، کاهش رقم اولیه اعلامی 700 میلیارد تومان اعتبار ملی این رویداد بین المللی به 300 میلیارد تومان در وهله اول و 10 میلیارد تومان در پایان بود.
همچنین گفته می شود ستاد ملی «تبریز 2018» که با تصویب هیات دولت و توجه ویژه رییس دولت تدبیر و امید تشکیل شد، تحرک چندانی برای تبلیغ این رویداد گردشگری بین المللی نداشت و اگر اتفاقی هم در این حوزه روی داد، با اعتبارات محدود استانی و تلاش شبانه روزی مسوولان محلی بود.
نقطه آغاز توسعه گردشگری
به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست های دولت و مدیریت استان برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های مربوط به تبریز 2018، از این رویداد بزرگ و بین المللی نه به عنوان یک اتفاق معمولی و یک ساله، بلکه به عنوان نقطه آغازی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری یاد کرد.
مرتضی آبدار، حمایت و تشویق برای فعالان حوزه گردشگری به منظور تسهیل مسیر حرکتی عرصه گردشگری استان را از رویکردهای مهم تبریز 2018 خواند و گفت: رویداد تبریز 2018 نقطه شروع در مسیر توسعه گردشگری آذربایجان شرقی است و باید سهم استان را در ورود گردشگران داخلی و خارجی افزایش دهیم که در این راستا پیگیر جذب اعتبارات و مشوق های مندرج در قانون به منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در عرصه گردشگری هستیم.
وی اظهار کرد: آنچه مهم است نقش پررنگ و اساسی حضور عموم مردم در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است و با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته، نگاه بخش دولتی معطوف به حمایت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری است که تلاش برای کسب عناوین ملی و بین المللی در جهت معطوف شدن نگاه ها به تبریز صورت می پذیرد.
آبدار با اشاره به اینکه تبریز 2018 یک فرصت تاریخی برای تبریز، آذربایجان شرقی و کشور بود، یادآور شد: نباید فراموش کرد که مسیر برای حرکت رو به جلو در صنعت گردشگری باز شده و باید از فرصتها و ظرفیتها استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بسیار وسیع و بی بدیل تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز با تمام توان برای تقویت زیرساخت های گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان اقدام خواهیم کرد.
آبدار، تعریف و تدوین پنج مسیر گردشگری در منطقه تاریخی شهر تبریز و پنج مسیر گردشگری در سایر نقاط استان را از جمله فواید و مزیت های رویداد تبریز 2018 بیان کرد و افزود: بدون تردید در سال آینده و سال های بعد حوزه گردشگری استان شاهد تحولات بسیار مهم و عمیق خواهد بود.
مزیت های گردشگری تبریز مورد غفلت قرار گرفت
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مسئولان در استفاده از ظرفیتهای گردشگری تبریز 2018 آن چنان قوی عمل نکردند، گفت: رویداد تبریز 2018 به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد کند.
محمداسماعیل سعیدی اظهار کرد: هرچند جذابیت های گردشگری کشور و آذربایجان شرقی و تبریز برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوان است، اما این ظرفیتها به درستی به جهانیان معرفی نشده است که یکی از دلایل مهم آن عملکرد ضعیف رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.
وی افزود: تبریز 2018 رویداد مهمی بود که میتوانست رتبه ایران را در جذب گردشگر بهبود بخشد، اما به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولان نتوانست تغییری در رونق صنعت گردشگری ایجاد کند.
سعیدی با تاکید بر اینکه برای رونق گردشگری به دپیلماسی فعال در حوزه فرهنگی نیاز است، یادآوری کرد: بر این مبنا می توان از طریق رایزنی با تورگردانهای خارجی و وزارتخانههای گردشگری سایر کشورها زمینه را برای افزایش ورود گردشگر اروپایی به ایران و تبریز فراهم کرد.
وی ادامه داد: گردشگران تمایل دارند در سفر به سایر کشورها از امکانات رفاهی و تفریحی بهتری استفاده کنند و در زمینه رزرو هتل، مرکز اقامتی، بلیتهای هواپیما و قطار به راحت ترین وجه اقدام کنند که متاسفانه این امکانات در ایران و برای رویداد تبریز 2018 محقق نشد.
وی با بیان اینکه رویداد تبریز 2018 در بخش اعتبارات تخصیصی از سوی دولت با مشکلات عدیده و کلانی مواجه است، کاهش چندین برابری این اعتبارات، اجرای برنامه های تعریف شده را غیرممکن دانست و گفت: با تمام این اوصاف رویداد مزبور می تواند برای سال های آینده تجربه ای گران بها به شمار آید تا مسیر توسعه صنعت گردشگری استان هموارتر شود.
سرآغاز تحولات حوزه گردشگری
شهردار تبریز نیز با بیان اینکه رویداد تبریز 2018 یک آرمان نهایی نیست، گفت: این رویداد سرآغازی برای ایجاد تحولات در حوزههای مختلف به ویژه گردشگری است.
ایرج شهین باهر اظهار کرد: برای تحقق اهداف مورد نظر این رویداد مهم، ایجاد فضای مشارکت لازم است و این امر به شدت نیازمند جلب رضایت و اعتماد شهروندان می باشد.
وی با تاکید بر اینکه رویداد تبریز 2018 باید فضایی ایجاد کند تا شعار «هر شهروند، یک میزبان» به صورت واقعی در شهر و استان نمود یابد، افزود: این شعار تنها برای یک سال و دوره زمانی محدود نیست و باید همواره مورد توجه مردم قرار بگیرد تا تبریز 2018 را سرآغازی برای ایجاد تحول در اقتصاد پایدار شهری تبدیل کرد.
شهین باهر از تبریز به عنوان منطقه ای با تواناییهای بالقوه گردشگری یاد کرد و گفت: این کهن شهر شاخصهای لازم برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی و علمی کشورهای منطقه را در خود دارد و باید از رویداد فوق برای تداوم رونق گردشگری بهره جست.
وی با اشاره به اینکه تبریز از نظر توسعه یافتگی جزو یکی از شهرهای مهم منطقه است، ابراز امیدواری کرد برنامه ها و آیین های تبریز 2018 تنها به این سال میلادی خلاصه نشود و برای سال های آینده نیز تداوم یابد و تقویت شود تا توسعه همه جانبه گردشگری را شاهد باشیم.
شهین باهر اضافه کرد: تبریز از آثار و ابنیه های تاریخی بسیار گران قدری همچون مسجد کبود، ارک علی شاه، خانه های تاریخی متعدد و دهها موزه تاریخی برخوردار است که هر یک به تنهایی می تواند موجب جذب و جلب خیل عظیم گردشگران باشد.
افزایش 30 درصدی گردشگران
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از افزایش حدود 30درصدی آمار گردشگران داخلی و خارجی ورودی به این استان طی فصل تابستان خبر داد و گفت: تابستان امسال به دلیل رویداد بین المللی تبریز 2018 و بازتاب های تبلیغاتی آن، چهار میلیون و 402 هزار نفر گردشگر داخلی از اقصی نقاط ایران اسلامی به آذربایجان شرقی وارد شده و از آثار و ابنیه های تاریخی آن بازدید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 42 درصدی دارد.
فرشاد رستمی، آمار ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی طی همین مدت را 492 هزار و 500 نفر اعلام کرد که به گفته وی این آمار نیز نسبت به تابستان سال گذشته حدود 17 درصد افزایش نشان می دهد.
رستمی، اتباع کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، کشورهای عربی و برخی از اتباع اروپایی را عمده ترین گردشگران خارجی ورودی به آذربایجان شرقی و تبریز اعلام کرد.
رستمی، افزایش نرح ارز را از جمله دلایل مهم در افزایش تعداد ورودی گردشگران خارجی به کشور و استان ارزیابی کرد که موجب رونق این صنعت می شود.
وی، میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی آذربایجان شرقی در فصل تابستان را بیش از 76 درصد اعلام و اضافه کرد: ضریب اشغال هتل ها 68 درصد و هتل آپارتمان ها نیز معادل 85 درصد بوده است.
رستمی گفت: در حال حاضر مجموع مراکز اقامتی آذربایجان شرقی اعم از هتل ها، مهمان پذیرها، هتل آپارتمان ها و سایر مرکز 175 مورد است که علاوه بر این تعداد، 112 اقامتگاه بوم گردی نیز فعال می باشد.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق و مقاصد مهم گردشگرپذیر ایران طی تابستان اخیر نام برد و اظهار داشت: رویداد تبریز 2018 و نیز بازتاب های رسانه ای آن تاثیر بسزایی در رشد و رونق صنعت گردشگری استان داشت.
به گزارش ایرنا، رویداد تبریز 2018 با آغاز سال جدید میلادی به ظاهر پایان یافت، اما طرح ها، برنامه ها، تعاریف و سیاست گذاری های کلان گردشگری برای توسعه این صنعت پردرآمد همچنان تداوم دارد و باید نهادهای مسوول و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سیاست های مورد نظر برای تبریز 2018 را ادامه دهند و البته تقویت کند.
تبلیغات رسانه ای و شناساندن تبریز در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی، مزیت بارز و مهم رویداد تبریز 2018 است که باید از این موقعیت به دست آمده برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ