بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: صنعت نمایشگاهی در کشورهای پیشرفته همواره عامل رشد و توسعه بوده و این کشورها به مدد برگزاری این رویدادها، توانستند گام های بلندی در راه کسب درآمد و رشد اقتصادی خود بردارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز، عامل رشد چنین صنعتی و همچنین سایر حوزه ها و بخش ها در این کشورها، فقط دولت ها نبوده اند بلکه در کنار اقدام دولت ها؛ مدیریت صحیح و همراهی مردم نیز نقش مهمی در این زمینه ها است. همراهی مردم با دولت از چه طریقی بدست می آید؟ قطعا یکی از راههای همراهی می تواند فرهنگسازی باشد، برای مثال هنوز خیلی از افراد نمی دانند که صنعت نمایشگاهی چه کارکردها و تاثیراتی در زندگی آنان و جامعه دارد و به طور طبیعی وقتی انسان از چنین اطلاعاتی بهره مند نباشد چگونه می تواند به آن توجه کند. اگر یکی از کارکردهای نمایشگاه ها را ورود تکنولوژی و نوآوری به داخل کشور بدانیم درصورت تحقق این موضوع می توان صنایع کشور را متحول کرد و بدنبال آن کار و اشتغال و سپس رشد اقتصادی برای جامعه به همراه آورد. میزان اطلاعات شهروندان ایرانی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها، کنفرانس ها، کنگره ها و رویدادهای مشابه اندک است به همین دلیل بی تفاوت از کنار آن می گذرند. افراد معمولا موثق ترین اطلاعات خود را از مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها کسب می کنند، در مدارس دانش آموزان کمتر با مقوله نمایشگاه ها و رویدادهای شبیه آن در کتابهای درسی و محتوای آموزشی برخورد می کنند درحالی که درونی شدن خیلی از فرهنگ ها و تربیت ها در این سنین انجام می گیرد بنابر این در چنین شرایطی هیچ انتظاری نمی توان از دانش آموزان داشت که در باره نقش نمایشگاه ها و همایش ها در رشد جامعه سخن بگویند. دانش آموزان با حضور درنمایشگاه ها می توانند به این اطلاعات و تجربیات دسترسی داشته باشند. هیچ مبحثی از کتابهای درسی به این موضوع نپرداخته است در حالی که دانش آموز با آشنایی از این صنعت به دنیایی از علم، فنون و تکنولوژی دسترسی پیدا می کند. هرچند ممکن است فصول کتابهای درسی بطور واضح به مبحث نمایشگاه ها اشاره ای نکرده باشد اما این کتابها به موضوعاتی که در این رویدادها ارائه و به نمایش گذاشته می شود می پردازند و با حضور در چنین رویدادهایی می توانند بطور عملی با این وسایل آشنا شوند. دانش آموزان کشور بجز نمایشگاه کتاب و چند نمایشگاه دیگر کمتر در نمایشگاه های تخصصی و فنی حضور می یابند در حالی که خیلی از دانش آموزان در رشته های تخصصی و فنی مدارس تحصیل می کنند. نمایشگاه ها دنیایی از ابزارها، تجهیزات و وسایل را ارائه می دهند که شغل آینده خیلی از دانش آموزان می تواند یکی از آنها باشد. در این نمایشگاه ها معمولا کارشناسان، صاحبنظران، استادان و زبده ترین افراد حضور دارند و آنان می توانند به پرسش های دانش آموزان پاسخ دهند تا مهارت هایشان افزایش یابد. از دهه های خیلی پیشتر آموزش و پرورش از صرف حفظ مطالب کتابهای درسی گذر کرده و فراگیری مهارت های زندگی و فنی از ضرورت های حضور توانمند دانش آموزان در جامعه محسوب می شود. کشورهای توسعه یافته از چند دهه پیش آموزش و پرورش را برمبنای آموزش مهارت های زندگی پایه ریزی کرده اند زیرا این مهارت ها است که دانش آموزان را در جامعه توانمند می کند. نمایشگاه مکانی است که تکنولوژی های یک صنعت و شغل در سالن های مشخص جمع آوری شده و در کوتاه ترین زمان می توان به آن دسترسی یافت. برای خروج از خلای فرهنگسازی دراین خصوص جدا از مدارس، نقش رسانه ها بویژه تلویزیون در فرهنگسازی اهمیت پرداختن به صنعت نمایشگاه ها برای رشد و توسعه جامعه موثر است و رسانه ها باید به تولید محتوای درخور در این زمینه بپردازند.دانش آموزان با تجربه کردن، مشاهده و دیدن خیلی بهتر مطالب را یاد می گیرند و نمایشگاه ها فرصتی است که آنان در یک فضای محدود و در کوتاه ترین زمان به تازه ترین وغنی ترین اطلاعات و دانش دسترسی پیدا کنند. حضور بیشتر دانش آموزان در چنین نمایشگاه هایی می تواند هم به رونق این رویدادها بیانجامد و هم یک بازدید علمی مثمرثمر برای دانش آموزان جهت آشنایی هرچه بهتر با فناوری ها و تکنولوژی روز دنیا باشد.
علی حبیبی /
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ