آخرین مطالب

چه زمانی یک استارت آپ، دیگر استارت آپ نیست؟ مصاحبه، گزارش و یادداشت

چه زمانی یک استارت آپ، دیگر استارت آپ نیست؟

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: چیزی هیجان‌انگیز و انرژی بخش در استارت آپ بودن وجود دارد که موسسان شرکت‌ها و کسب وکارها آن را دوست دارند. آن ها می خواهند هم چنان نوآور بمانند. اگر استارت آپ دانستن یک کسب وکار می تواند نبض هیجان را در آن حفظ کند، چرا باید خود را از آن دریغ کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از اتاق تهران، وسوسه کننده است که کسب وکاری را برای همیشه استارت آپ بدانند. در استارت اپ ها خبری از کت و شلوار پوش ها نیست  و از میز فوتبال گرفته تا ساعت های منعطف کاری، شما را تحریک می کند که هرگز تن به چیزی غیر از استارت اپ بودن ندهید. این روزها بیشتر کارآفرینانی که موسسان غول های فناوری مثل گوگل و فیس بوک را الگوی خود می دانند، از تن دادن به رسم و رسوم رایج در شرکت ها خودداری می کنند. به همین دلیل تمایل دارند همیشه خود را یک استارت اپ بدانند. اما اوضاع همیشه اینطور نمی ماند. بالاخره روزی از راه می رسد که یک کسب وکار نوپا نمی تواند عنوان استارت آپ را به دوش بکشد. اما آن روز، چه روزی است؟ سایت eu-startup در این باره به چند نکته اشاره کرده است.

محصولِ مناسب بازار

استارت آپ ها با این فرض کار خود را شروع می کنند که کالا یا خدمات آن ها برای بخش بزرگی از مردم مقبول است. وقتی مردم خدمات یا کالای یک استارت آپ را می خرند، جذابیت آن استارت آپ تایید می شود که به معنای اعتباربخشی به مدل کسب وکار و عرضه محصولی مناسب بازار است. به عبارت دیگر، برای مثال وقتی یک محصول نرم افزاری از نمونه آلفا و بتا و یک محصول سخت افزاری از نمونه های اولیه فراتر برود و مردم آن را بخرند، کار آن  استارت آپ تمام است.

مقیاس

در همه تعاریفی که از استارت آپ ها مطرح شده، به مسئله رشد و مقیاس پذیری آن ها اشاره شده است. زمانی که یک کسب وکار نوپا، پوست بیندازد و بزرگ شود، دیگر نمی توان به آن استارت آپ گفت. البته این مسئله به تعریفی که از مقیاس داریم هم بستگی دارد. در بررسی مقیاس به طور معمول از درآمد، تعداد کارکنان و ارزش کسب وکار یاد می کنند، اما بعضی هم به سن کسب وکار اشاره می کنند. برای مثال اگر عمر یک کسب وکار نوپا از پنج سال بگذرد، دیگر نمی توان آن را یک استارت آپ نامید. از نظر درآمد، تعداد کارکنان و ارزش شرکت  اعداد و ارقامی مطرح شده است  که گویای عبور کسب وکار نوپا از مرحله استارت آپ بودن است. برای مثال  اگر درآمد یک کسب وکار  از 50 میلیون دلار یا 41.9 میلیون یورو در 12 ماه بگذرد، بیش از 100 نفر برای آن کار کنند، و ارزش آن به بیش از 500 میلیون دلار  یا 419 میلیارد یورو برسد، نمی توان آن را استارت آپ دانست. با این حال این معیارها هم قطعی نیست. بعضی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه  هم چنان به سطح درآمد، تعداد کارکنان و ارزش کسب وکار توجه می کنند. اما معیارهای دیگری هم وجود دارد. برای مثال اگر کسب وکار شما سهام خود را در بورس عرضه کرده، بهتر است دیگر آن را استارت اپ ندانید.

سودآوری

سودآوری معیار دیگری است که اثبات می کند یک کسب وکار نوپا دیگر استارت آپ نیست. این معیار، تنها سطح درآمد را در نظر نمی گیرد، بلکه مسئله اصلی در آن، فراتر رفتن درآمد از هزینه هاست. سودآوری معیاری مناسب است که نشان می دهد یک کسب وکار می تواند محصولی را تولید کند و سرمایه ای که برای تاسیس آن به کار رفته، درحال بازگشت است.

استانداردسازی

یک معیار دیگر که نشان می دهد یک کسب وکار از استارت آپ بودن درآمده است، بورکراتیک شدن است، یعنی زمانی که فرایندها در یک کسب وکار استانداردسازی و روش ها عملیاتی شود، و  ارتباطات در کسب وکار شکل رسمی تری به خود بگیرد. برای مثال، در ماه های نخست فعالیت یک کسب وکار نوپا یک گروه که برای طراحی شکل گرفته، وظایف متعددی مثل تهیه گزارش های مالی، بازاریابی و ارتباطات با رسانه ها و توسعه کسب وکار را هم انجام می دهد. اما زمانی که انجام هر یک از این کارها، شکل رسمی تری به خود بگیرد،  فرایند استانداردسازی در کسب وکار نوپا رخ داده است. این کسب وکار، یک کسب وکار کوچک یا متوسط است، نه یک استارت آپ.

معنایی که از عنوان کسب وکار می گیریم، نقشی تعیین کننده در اداره آن دارد. بسیاری از شرکت ها می خواهند هم چنان به عنوان یک استارت آپ شناخته شوند، چراکه این واژه  با نوآوری و خلاقیت پیوند خورده است. بورکراتیک شدن شرکت ها از نظر آن ها به معنای پایانی بر نوآور بودن و تبدیل شدن به شرکت های سنتی و قدیمی است. به همین دلیل از آن فرار می کنند.

چیزی هیجان انگیز و انرژی بخش در استارت آپ بودن وجود دارد که موسسان شرکت ها و کسب وکارها آن را دوست دارند. آن ها می خواهند هم چنان نوآور بمانند. اگر استارت آپ دانستن یک کسب وکار می تواند نبض هیجان را در آن حفظ کند، چرا باید خود را از آن دریغ کنیم. چرا که نه؟ تا هر زمان بخواهیم، می توانیم یک استارت اپ بمانیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور