مدیر سابق مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت نمایشگاهها مطرح کرد:
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: مدیر سابق مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت نمایشگاهها گفت: امروزه حدود 30 درصد از غرفههای ما را غرفههای پیش ساخته، مدولار، ماکسیما و تتریس و حدود 70 درصد نیز غرفههای خودساز که از چوپ و نئوپان ساخته میشوند، تشکیل میدهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، بی شک یکی از مهمترین بخش های هر نمایشگاه را غرفه های آن رویداد تشکیل می دهند. غرفه سازی نمایشگاهی هنری است که با ساخت یک غرفه زیبا، مدرن و پسندیده موجب جذب و افزایش مخاطب رویدادها خواهد شد. در این میان مدیریت طراحی و معماری داخلی نمایشگاه ها نقش به سزایی در طرح های غرفه سازی رویدادها دارد.
گسترش نیوز گفتگویی را با مهرداد پناهی، مدیر سابق مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران ترتیب داده و چند و چون فعالیت این مدیریت و اهمیت غرفه سازی در صنعت نمایشگاهی را از وی جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
عمده فعالیت مدیریت طراحی و معماری داخلی
پناهی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: مدیریت طراحی و معماری داخلی همان طور که از نامش پیداست از 2 بخش طراحی و معماری داخلی تشکیل شده است که اهم وظایف این بخش "بررسی و نظارت بر اجرای مقررات و دستورالعمل های مرتبط با امور طراحی و معماری داخلی، بررسی و نظارت انواع طرح های مرتبط و ارسال به واحد متقاضی، نظارت بر فرآیند بررسی طرح های زیبا سازی و تزئینات نمایشگاهی و ارائه پیشنهادات لازم، بررسی و نظارت بر رعایت ضوابط و دستورالعمل ها در تخصیص، جانمایی و اجرای طرح های غرف شرکت کنندگان در نمایشگاه های مختلف، بررسی و نظارت بر نقشه های جانمایی غرف در سالنهای تحت پوشش نمایشگاههای مختلف، بررسی و نظارت عالیه بر تایید و اجرای طرح های غرف خودساز توسط مجریان برگزاری نمایشگاه ها در چارچوب دستورالعمل مربوطه، تهیه، جانمایی و ترسیم نقشه های سالن های تحت پوشش نمایشگاه هایی که توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار می شود، بررسی و تایید طرح های غرف خودساز و نظارت بر ساخت غرف در نمایشگاه هایی که توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزر می شود، بررسی و نظارت بر تدوین برنامه های لازم در خصوص خدمات هنری-معماری داخلی نمایشگاه ها طبق ضوابط مصوب، بررسی نهایی گزارش متراژ نمایشگاه ها در راستای منطبق بودن با دستورالعمل ها و مقررات مربوطه " است.
وی در ادامه به ارتباط موثر مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت سهامی نمایشگاه ها با انجمن غرفه سازان اشاره کرد و گفت: بخشی از فعالیت های ما از طریق انجمن انجام می شود. این انجمن دارای حدود 220 شرکت غرفه ساز است و فعالیت های غرفه سازی ما توسط همین شرکت ها انجام می شود. این موضوع به این معنی است که هیج شرکتی خارج از این اتحادیه اقدام به غرفه سازی در سایت تهران نمی کند. گفتنی است کارهای اولیه صدور تمام مجوزهای شرکت های غرفه ساز توسط انجمن انجام می شود. پس از بررسی در کمیته بازبینی، راستی آزمایی و اعمال جرائم به ریاست مدیریت طراحی غرفه آرایی توسط معاونت فنی مهندسی تایید و صادر می شود.
غرفه سازی سبز
پناهی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع غرفه سازی سبز اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت سهامی نمایشگاه ها موضوع غرفه سازی سبز است. شیوع ویروس کرونا تاثیر غیرقابل کتمانی بر صنعت نمایشگاهی گذاشت. این موضوع موجب شد تا متراژ غرفه ها به شدت کاهش پیدا کند. امروزه حدود 30درصد از غرفه های ما را غرفه های پیش ساخته، مدولار، ماکسیما و تتریس و حدود 70 درصد نیز غرفه های خودساز که از چوپ و نئوپان ساخته می شوند، تشکیل می دهد.
رئیس اداره تدارکات شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران همچنین گفت: متاسفانه فاصله غرفه سازی در کشور ما با دنیا فاصله زیادی است. کشورهای پیشرفته از تجهیزاتی استفاده می کنند که استفاده از آن ها برای ما بسیار گران تمام می شود. استفاده از این تجهیزات با توجه به شرایط کنونی برای ما امکان پذیر نیست. بنابراین فعلا و بالاجبار مجبور هستیم که با همین شرایط فعالیت کنیم. در جلسات مکرری که با شرکت های غرفه ساز برگزار می کنیم نیز همواره در تلاش هستیم تا به سمتی حرکت کنیم که درصد استفاده از غرفه های سبز در سال آینده را به نحوی گسترش دهیم.
حذف مقررات دست و پا گیر
مدیر سابق مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت سهامی نمایشگاه ها همچنین گفت: اولین اقدامی که بعد از منصوب شدنم به عنوان مدیریت طراحی و معماری داخلی شرکت سهامی نمایشگاه ها انجام دادم بازنویسی آیین نامه ها و تسهیل آن ها بود. برخی از قوانین دست و پا گیر را نیز تا حدود زیادی حذف کردیم تا شرکت های غرفه ساز با آزادی عمل بیشتری فعالیت داشته باشند. آیین نامه نحوه صدور مجوزها را نیز تغییر داده ایم و که این موضوع نیز در انتظار تصویب هیئت مدیره محترم است و گمان می کنم طی یک الی دو هفته آینده این مهم به تحقق بپیوندد. متاسفانه سابق بر این سیستم سامانه الکترونیکی در این مدیریت وجود نداشت و تمام امورات به صورت دستی و حضوری انجام می شد. خوشبختانه سیستم سامانه الکترونیک ما نیز آماده شده و از این پس تمام اقدامات از قبیل صدور فیش های خدمات نمایشگاهی و بارگذاری طرح های غرفه سازی و تایید توسط ناظران و... از طریق همین سامانه الکترونیکی انجام خواهد شد.
رییس اداره تدارکات شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در پایان گفت: امیدواریم که برگزاری رویدادها در سال 1400 با رونق روبرو شود. چرا که شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته تا کنون آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ