آخرین مطالب

کرونا چگونه رفتار مصرف‌کننده ایرانی را تغییر داد؟

ویترین‌گردی‌های سنتی پایان یافت مصاحبه، گزارش و یادداشت - اخبار انجمن، اتاق ها و تشکل

ویترین‌گردی‌های سنتی پایان یافت

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: افزایش علاقه به خرید راحت و سریع از نظر تامین، علامتی برای کسب وکارهاست تا با بهره گیری از روش های مختلف توزیع مثل راه انداری کسب وکار مجازی و آنلاین به نیاز مصرف کننده پاسخ دهند. هم چنین افزایش حساسیت به رعایت استانداردهای بهداشتی هم نکته ای دیگر برای بهبود خدمات دهی به مشتریان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، از 12 دسامبر سال 2019، و مشاهده نخستین بیمار مبتلا به کرونا، همه گیری این ویروس به  مهم ترین عامل در تصمیم گیری های اقتصادی، سیاسی و کنش های اجتماعی تبدیل شده است. از 31 دسامبر و اعلام رسمی همه گیری یک ذات الریه غیر معمول، جهان با چالشی بی سابقه رو به رو شده که فناوری، آن را نسبت به بحران ها و هم چنین پاندمی های گذشته متفاوت کرده است.

زمانی در سال 2003، ویروس سارس در چین همه گیر شد، و بسیاری از مردم با هراس از بیرون رفتن، خرده فروشی های آنلاین را انتخاب کردند و  به این ترتیب، سارس اثری ماندگار بر تغییر الگوی مصرف در این کشور برجای گذاشت. اکنون با همه گیری کرونا ، تغییر الگوی مصرف و استقبال بیشتر از خرده فروشی ها و خدمات  آنلاین با شتاب بیشتری در جریان است. اما مردم ایران در روزهای گذشته از همه گیری این ویروس چگونه رفتار کرده اند؟ آیا الگوی مصرف در ایران تغییر کرده است؟

مردم ایران در همه گیری کرونا چهار نوع رفتار از خود نشان داده اند. نخست، افراد به ترس غیرعادی از بیماری کرونا دچارشده اند، منزل را ترک نکرده و به طور وسواس گونه نکات بهداشتی را رعایت می کنند. این افراد هم چنین به شایعات در فضای مجازی و رسانه های نامعتبر توجه کرده و اضطراب ناشی از ویروس عملکرد روزانه آن ها را مختل کرده است.

دوم، افراد برخلاف گروه اول، خطر ابتلا به بیماری را درک نکرده و با رویکرد تقدیرگرایانه با بیماری کرونا برخورد کرده اند. آن ها خواست خدا را دلیل بر ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری می دانند. این افراد مسافرت می روند، فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نمی کنند و با عدم توجه به  نکات بهداشتی آلودگی و بیماری را به خود و سایرین منتقل می کنند.

سوم، افراد به طور منطقی با شرایط همه گیری برخورد کرده اند. آن ها خانه نشینی را فرصت رشد فردی و یادگیری مهارت دانستند.   

چهارم، بعضی افراد به اقتضای شغل خود ناچار به حضور در محل کارند. این افراد خطر کرونا را نسبت به سایرین درک کرده اند و تلاش می کنند از خود و دیگران دربرابر ویروس محافظت کنند. اما مثل دسته سوم، امکان ماندن در خانه را ندارند.

هم چنین با همه گیری کرونا بخشی از مردم در خانه ها کالا احتکار و انبار کردند. خرید انبوه از فروشگاه های زنجیره ای هم از دیگر رفتارهای مردم ایران در دوره همه گیری کروناست که البته در دیگر کشورها هم دیده شده است. با این حال نمی توان شرایط ایران را در دوره همه گیری کرونا با دیگر کشورها یکسان دانست. ایران در سالی که گذشت، علاوه بر همه گیری با چالش های جدی ناشی از فشارحداکثری تحریم به اقتصاد خود رو به رو شد. شرایط ایران در بین دیگر کشورها ویژه بود.

پژوهشگران تلاش کردند در یک بررسی رفتار  مصرف کنندگان ایرانی در دوره همه گیری کرونا را تحلیل کنند. آن ها دریافتند در حوزه محصول،  افزایش میل به خرید راحت و سریع از نظر تامین، افزایش میل به مصرف اقلام بهداشتی و غذایی، تغییر معیارها و اولویت های سخت گیرانه جدید، افزایش میل به ذخیره سازی احتیاطی اقلام بهداشتی، کاهش شدید ویترین گردی سنتی و میل به وبگردی، کاهش وفاداری مشتریان، کاهش شدید خریدهای آنی و ناگهانی، افزایش منابع دریافت و کسب اطلاعات پیش از خرید، و افزایش گرایش به خرید محصولات با بسته بندی مدرن و کاهش میل به خریداز مراکز سنتی رخ داده است.

افزایش علاقه به خرید راحت و سریع از نظر تامین، علامتی برای کسب وکارهاست تا با بهره گیری از روش های مختلف توزیع  مثل راه انداری کسب وکار مجازی و آنلاین  به نیاز مصرف کننده پاسخ دهند. هم چنین افزایش حساسیت به رعایت استانداردهای بهداشتی هم نکته ای دیگر برای بهبود خدمات دهی به مشتریان است.

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد از نظر قیمت، قیمت کالاهای ضروری در دوره همه گیری کرونا تغییر کرده اما میزان خرید آن کاهش نیافته است. در مقابل قیمت کالاهای غیرضروری و لوکس افزایش یافته که ناشی از ابهام در شرایط پیش رو و کاهش درآمدهاست. افزایش حساسیت به ارزش کالا و ارزنده بودن محصول هم از جمله واکنش های مشتریان در همه گیری کرونا بوده است چراکه به تحلیل های دقیق تری از قیمت کالاها رسیده اند. هم چنین در حوزه قیمت گذاری برگزاری حراجی و تخفیف هم رونق داشته که پژوهشگران پیش بینی می کنند در آینده بیشتر شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله «رویکردی میان رشته ای به رفتار خرید مصرف کنندگان در شرایط بحران: با تاکید بر بحران کووید-19» را بخوانید. این مقاله در تابستان سال 99 در نشریه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی چاپ شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور