رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد:
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: رییس سازمان توسعه تجارت گفت: به دلیل ایجاد رقابت و حفظ کیفیت بالای
برگزاری رویدادها، صدور مجوز ها را مشروط به داشتن برخی شرایط کرده ایم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از گسترش نیوز، یکی از چالش هایی که همواره میان اتحادیه ها و شرکت های برگزار کننده نمایشگاهی وجود دارد، برگزاری رویدادهای تخصصی است. اتحادیه ها و تشکل ها بر این باورند که بنا به شناخت کاملی که از صنف خود دارند در برگزاری رویدادهای تخصصی حوزه خود موفق تر عمل خواهند کرد. از طرفی شرکت های برگزارکننده نمایشگاهی نیز بنا به تجربه و سابقه خود و با توجه به اینکه از طریق برگزاری رویدادها به امرار معاش می پردازند معتقدند که رویدادها باید توسط آنها برگزار شود؛ از طرفی برخی از رویدادها هستند که توسط یک شرکت بنا نهاده می شوند و پس از چند سال برگزاری آن رویدادها به شرکت دیگری واگذار می شود. این موضوع نیز یکی از مسائلی است که چالش های متعددی را در صنعت نمایشگاهی به وجود آورده است؛ اما سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاهی چه سیاستی را پیرامون موارد فوق الذکر در پیش گرفته است؟
رییس سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: چالشی میان اتحادیه ها، اصناف و شرکت های برگزار کننده در برگزاری رویدادها وجود دارد. شرکت های برگزارکننده خود را محق در برگزاری رویدادها می دانند و از طرفی اتحادیه ها و تشکل ها نیز به واسطه تخصصی که در حوزه های مربوط به خود دارند بر این باورند که نمایشگاه های تخصصی باید توسط آن ها برگزار شود.
زادبوم افزود: به نوعی می توان گفت استدلالی که مجریان نمایشگاهی در برابر اتحادیه ها و تشکل های صادراتی دارند را به صورت متقابل اتحادیه ها در برابر مجریان نمایشگاهی دارند. ازطرفی سازمان توسعه تجارت در تهران مسئولیت صدور مجوزهای برگزاری رویدادها را بر عهده دارد. حال اگر ما این مجوز را فقط برای یک شرکت صادر کنیم حالت سرقفلی به خود خواهد گرفت. بنابراین به دلیل ایجاد رقابت و حفظ کیفیت بالای برگزاری رویدادها، صدور مجوز ها را مشروط به داشتن برخی شرایط می کنیم. حال اگر شرکتی ولو با سابقه طولانی مدت نتواند این شرایط را مهیا کند از برگزاری آن رویداد در دوره بعد محروم خواهد شد. البته گفتنی است که سازمان توسعه تجارت اولویت اصلی برای برگزاری رویدادها را با شرکت یا صنفی می داند که سابقه طولانی در آن حوزه داشته باشد. بنابراین ضروری است که ما بتوانیم تعادلی را میان این دو بخش برقرار کنیم.
زادبوم همچنین افزود: سابق بر این ما مجوز برگزاری رویداد ها را برای سازمان ها و نهادهای دولتی صادر می کردیم ولی امروزه به هیچ عنوان مجوزی برای این نهاد ها و سازمان ها صادر نمی شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع رایزنان بازرگانی اشاره کرد و گفت: موضوع رایزنان بازرگانی از سال 1377 در ایران با ایجاد حدود 30 پست در وزارت بازرگانی وقت مطرح شد. این ساختار از سال 1384 به سازمان توسعه تجارت منتقل و تا سال 1393 بنیانهای خوبی در این زمینه گذاشته شد؛ به طوری که در این مدت توانستیم تعداد رایزنان را از کمتر از 10 نفر به بیش از 20 نفر برسانیم. حتی در سال 93 به دلیل نیاز بیشتر تعداد پست های تعریف شده را به 60 پست افزایش دادیم.
زادبوم افزود: اما بودجههای ما در سازمانهای دولتی هر سال با درصدهای خاصی اضافه میشوند و به همین دلیل با توجه به رشد نرخ ارز طی این سالها، افزایش بودجه نتوانست همپای آن افزایش یابد و این در حالی بود که هزینههای رایزنان در خارج از کشور با نرخ ارز افزایش مییافت. بنابراین بیشترین شوک و مشکل وارد شده به این بخش، در خصوص بودجه بود و به همین دلیل ما با توجه به بودجه مشخص خود مجبور به کاهش تعداد رایزنان شدیم. البته خوشبختانه امسال سازمان برنامه و بودجه برای سال 1400 با ما همراهی مطلوبی داشته و سعی کردهایم در سال آینده این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم.
رییس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: به نظر ما هم اعزام رایزن بارزگانی مطلوب و لازم است و هدف ما نیز بر همین است زیرا رایزنان بازرگانی مانند دیدهبان جنگی عمل میکنند و نقش آنها قابل حذف نیست اما باید برای مشکلات موجود آن نیز فکری کرد. در حال حاضر همان رایزنان بازرگانی در سازمان توسعه تجارت حضور دارند و علاقهمندان میتوانند فعلا از نظرات کارشناسی آنها در این حوزه استفاده کنند و امیدوارم از سال آینده با اصلاح بودجه روند اصلاحی نیز در این زمینه شکال بگیرد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ