آخرین مطالب

راهکار جذابیت نمایشگاه‌های مجازی اخبار نمایشگاه - مصاحبه، گزارش و یادداشت - اخبار رویدادهای استان ها

راهکار جذابیت نمایشگاه‌های مجازی

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: رئیس اداره بین‌الملل و پژوهش نمایشگاه مشهد گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان، بحث نمایشگاه‌های مجازی قوت گرفت و به‌عنوان موضوع داغ سال 2020 در صنعت نمایشگاهی مطرح شد؛ به‌طوری که درتقویم نمایشگاهی شرکت‌ها شاهد تعدادی نمایشگاه مجازی بوده و هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، شیرین شریفیان افزود: این در حالی است که برای تمام کسانی که از نمایشگاه‌ها در استراتژی بازاریابی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند، حضور در نمایشگاه مجازی گزینه ناگزیر است. با شرایط پیش‌آمده، فعالان صنعت نمایشگاهی سال سختی را پشت‌سر می‌گذارند و تا به حال بازاریابی هرگز تا این حد دشوار و مهم نبوده است. اما آیا غرفه‌داران می‌دانند چطور مردم را به بازدید از غرفه خود در یک نمایشگاه مجازی جلب کنند؟ غرفه‌داران با مدیریت و هوشمندی می‌توانند از بودجه بازاریابی خود به‌درستی بهره ببرند.

نمایشگاه‌ها رویدادهای مرتبط با صنعتی خاص هستند که طی آن فعالان تجاری محصولات یا خدمات خود را به مخاطب هدف ارائه می‌دهند.

 مردم از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند تا با تامین‌کنندگان یا فعالان تجاری جدید برای همکاری آشنا شوند. این نمایشگاه‌ها مخاطب بین‌المللی زیادی را به خود جلب می‌کنند. نمایشگاه‌های مجازی همین تجربه را در محیط آنلاین ارائه می‌دهند. فعالان تجاری از غرفه‌های نمایشگاه مجازی برای معرفی محصولات و خدمات خود به مخاطب متمرکز استفاده می‌کنند. بازدیدکنندگان وارد محیط دیجیتال می‌شوند و می‌توانند از غرفه‌های مجازی بازدید کنند. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که امکان نشست تک به تک را از طریق تماس ویدئویی یا حضور در وبینارها و سخنرانی‌ها میسر می‌کند. نمایشگاه‌ها به سرعت به ترکیبی فیزیکی-مجازی تبدیل می‌شوند اما نمایشگاه مجازی هرگز جایگزین نمایشگاه‌ فیزیکی نمی‌شود.

صنعت نمایشگاهی به سمت ترکیبی شدن پیش می‌رود، به این معنا که همزمان با برگزاری هر نمایشگاه، شکل مجازی آن نمایشگاه نیز در دسترس مخاطب آنلاین قرار می‌گیرد. این فرم جدید به دو دلیل رواج و محبوبیت دارد؛ نخستین مسئله، مخاطب بین‌المللی است، چراکه نمایشگاه‌ها مخاطبان را از سراسر جهان به خود جلب می‌کنند. درحال‌حاضر با توجه به محدودیت‌های سفر و قوانین محلی، همچنان با مشکل سفرهای خارجی تا نیمه نخست سال 2021 روبه‌رو خواهیم بود. پیش‌بینی مکان مجازی برای غرفه‌داران برای نمایش برند خود، بر تعداد بازدیدکننده می‌افزاید و ارزش بیشتری به نمایشگاه می‌بخشد. دومین مسئله، جاذبه‌های نمایشگاه مجازی است. از دیدگاه بازدیدکننده، مجبور نیستید برای سفر هزینه کنید و از دیدگاه غرفه‌دار، جمع‌آوری داده‌های مشتری برای بازاریابی آینده آسان‌تر است.


آیا این صنعت آمادگی چنین تغییر بزرگی را دارد؟


برگزارکنندگان وعده می‌دهند هر آنچه از سالن نمایشگاهی انتظار دارید در یک فضای مجازی تجربه می‌کنید، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد. نمایشگاه‌های مجازی پدیده‌ای نو هستند و در گام نخست جذاب به‌نظر می‌رسند اما در نمونه‌های برگزار شده شاهد بوده‌ایم که مردم به‌تدریج علاقه خود را از دست داده‌اند و از تعداد بازدیدکننده‌ها کم شده است. تجارب نشان می‌دهد برگزارکنندگان رویداد مجازی باید بیشتر تلاش کنند و با توجه به اینکه دوری از این رویداد جدید اجتناب‌ناپذیر است، باید به‌منظور فرهنگ‌سازی و جا افتادن آن بکوشند که از جهان عقب نمانند. رویداد مجازی کاملا شبیه رویداد فیزیکی نیست و مانند هر مقایسه، مزایا و معایبی دارد. 3 اشتباه در این زمینه وجود دارد که بیشتر غرفه‌داران در غرفه نمایشگاه مجازی خود انجام می‌دهند و باید فعالان در این بخش به هر قیمتی شده از آنها دوری کنند. اشکال کار برگزارکنندگان و غرفه‌داران این است که شیوه عملکرد خود را در نمایشگاه مجازی تغییر نداده‌اند.

درحالی که برگزارکنندگان تلاش می‌کنند محتوای بیشتری ارائه دهند، غرفه‌داران تلاش می‌کنند تا غرفه‌های نمایشگاه مجازی خود را بسازند. آنها به‌دنبال طراحی‌های سه‌بعدی تعاملی هستند که در یک دامنه (Domin) منحصربه‌فرد قرار می‌گیرد. این طراحی‌ها در ابتدا جذاب بودند اما دیگر جاذبه اولیه را ندارند. محیط آنلاین هزاران گزینه در اختیار غرفه‌داران قرار می‌دهد با این همه آنها تلاش می‌کنند همان کاری که در رویدادهای فیزیکی انجام می‌دهند، در اینجا تکرار کنند و جذب بازدیدکننده را به برگزارکننده واگذار می‌کنند.

سپس از خودشان می‌پرسند چرا کسی از غرفه‌هایشان بازدید نمی‌کند! تیم تحقیقاتی Quadrant2Design انگلستان که روی نمایشگاه‌های مجازی تحقیق می‌کند، 3 مشکل عمده را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد چرا مردم از غرفه‌های مجازی بازدید نمی‌کنند و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اگر بعد از یک نمایشگاه مجازی احساس ناامیدی کردید نگران نباشید، شما تنها نیستید! غرفه‌داران هنوز آمادگی این تغییر را ندارند و شیوه‌های قدیمی‌ را تکرار می‌کنند. عدم‌بازاریابی مناسب نمایشگاه مجازی: صرف حضور در یک نمایشگاه مجازی به این معنا نیست که بازاریابی انجام شده است. غرفه‌دار مسئول است به مردم بگوید در نمایشگاه چه چیزی ارائه می‌دهد و آنها را دعوت و با آنها گفت‌وگو کند. مردم وقتی غرفه‌ای در نمایشگاهی فیزیکی اجاره می‌کنند، همین کار را انجام می‌دهند.

رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق ایمیل همگی اثربخشی خود را ثابت کرده‌اند. آنها باید در ایمیل‌های خود از این فرصت استفاده کنند و از رسانه‌های اجتماعی و جراید تخصصی برای درج مطلب بهره ببرند. مردم برای بازدید از غرفه مجازی ابتدا باید بدانند چنین غرفه‌ای وجود دارد. می‌توان از تقویم بازاریابی قبل از نمایشگاه در این استراتژی استفاده کرد. همه می‌دانند که راه ورود به قلب بازدیدکننده نمایشگاه، اقلام رایگان است. بسیاری از غرفه‌ها در نمایشگاه‌ها انواع اشانتیون‌ها را هدیه می‌دهند، از جمله خودکار و کیسه‌های خرید پارچه‌ای و... غرفه‌داران از این هدایای تبلیغاتی برای جذب بازدیدکننده به غرفه خود استفاده می‌کنند.

این سنتی است که در‌گذار از فضای فیزیکی به مجازی از دست رفته است. مشخص است که بازدیدکننده نمی‌تواند به شکل آنلاین از غرفه خودکار بردارد. پس آنچه غرفه‌داران می‌توانند انجام دهند ایجاد خلاقیت مانند مشارکت در یک رقابت است. به این شکل که مثلا بازی‌های غرفه‌های نمایشگاهی در میان بازدیدکنندگان و غرفه‌داران جذابیت و محبوبیت دارند. تنها کاری که بازدیدکننده باید انجام دهد این است که فرم تماس غرفه‌دار را پر کند تا شانس برنده‌شدن جایزه را داشته باشد.

حتی درباره جایزه‌ای که قرار است اهدا شود باید فکر شود، زیرا این یک مشوق واقعی است. در واقع باید از بودجه‌ای که برای خرید اشانتیون‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی پیش‌بینی شده، استفاده کرد. نمایشگاه‌های فیزیکی همگی در فضای واقعی برگزار می‌شوند و عنصر اصلی آن گفت‌وگو است. بسیاری از مردم با علائق مشابه زیر یک سقف گرد هم می‌آیند و ایجاد هیجان و تنوع در چنین فضایی کار دشواری نیست. با وجود چنین محیطی در کنار کارکنان آموزش‌دیده غرفه‌ها، مردم طبیعتا با یکدیگر تعامل خواهند داشت اما این وضعیت در فضای آنلاین رخ نمی‌دهد. بیشتر بازدیدکنندگان در خانه‌هایشان با لباس راحتی نشسته‌اند و منتظر جلسات تبلیغاتی سخنران هستند.
 اگر غرفه‌دار به شکلی فعال و خلاق به‌دنبال بازدیدکننده غرفه نباشد، احتمالا تعامل بسیار کم خواهد بود و این غرفه‌دار است که باید مخاطبان را پیدا کند.

همان‌طور که کارکنان غرفه در یک نمایشگاه فیزیکی عمل می‌کنند، در فضای مجازی هم باید در جست‌وجوی مشتریان احتمالی بود و با آنها تعامل داشت. آنها را برای تماشای نمایش محصول یا شرکت در مسابقه دعوت کرد. ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه وظیفه غرفه‌دار است. بعد از ثبت‌نام غرفه‌دار، کار برگزارکننده رویداد تمام می‌شود. در اینجا غرفه‌دار مسئول است تا به مردم بگوید در این نمایشگاه مجازی حضور دارد و آنها را تشویق کند که از غرفه بازدیدکنند و با بازدیدکننده تعامل داشته باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور