بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: مهر ایران 13سال پیش به عنوان نخستین بانک قرضالحسنه تأسیس و در دولت تدبیر و امید روند رو به رشد آن تسریع شد، آمار بانک در حوزه شاخصهای عملکردی و دستاوردهای بینالمللی مؤید این موضوع است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،متوسط رشد منابع این بانک در سه سال اخیر بیش از 70 درصد در هر سال بوده است، بهطوری که حجم منابع بانک مهر ایران در سال 1395 حدود 60 هزار و 578 میلیارد ریال بوده که این میزان در سال 1396 به 110 هزار میلیارد ریال رسیده و رشد قابل توجه 82 درصدی را تجربه کرده است. رشد منابع بانک مهر ایران در سال 1397 نیز ادامه داشت؛ به طوری که در این سال میزان منابع بانک به رقم 170 هزار و 360 میلیارد ریال رسید که به نسبت سال پیش از آن 55 درصد رشد را نشان میدهد.
در سال 1398 نیز بانک مهر ایران توانست با سیاستگذاریهای دقیق، در راستای حفظ روند رو به رشد جذب منابع گام بردارد و با ثبت رقم 297 هزار و 732 میلیارد ریالی منابع، رشد تقریباً 75 درصد را در این حوزه رقم بزند.
افزایش سهم بانک از بازار پول کشور
رشد پایدار منابع بانک مهر ایران در حالی رقم خورده که براساس گزارشهای آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد نقدینگی در طی سالهای 1395، 1396 و 1397 به ترتیب 23.2، 22 و 23.1 درصد بوده و در سال 1398 به حدود 31.3 درصد افزایش یافته است.
در حالی رشد منابع بزرگترین بانک قرضالحسنه کشور از رشد نقدینگی بیشتر بوده که در این سالها به علت شرایط تورمی، بسیاری از مردم به سمت خرید و نگهداشت داراییهای سرمایهای رفتند. با این حال بانک مهر ایران توانست بهواسطه تحقق رشد منابع خود بیش از رشد نقدینگی، سهم خود را از بازار پول کشور افزایش دهد. این در حالی است که بانک مهر ایران مانند سایر رقبای خود در بازار پول، ابزار پرداخت سود به سپردههای بانکی را در اختیار ندارد.
تعداد مشتریان بزرگترین بانک قرضالحسنه کشور به 9 میلیون نفر رسید
متوسط رشد تعداد مشتریان در سه سال گذشته بیش از 39 درصد در هر سال بوده و اکنون به 9 میلیون نفر رسیده است. افزایش تعداد مشتریان، افزایش تعداد تسهیلات پرداختی بانک را نیز در پی داشته است؛ به طوری که تعداد تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران نیز از 500 هزار فقره در سال 1395 به دو میلیون و 300 هزار فقره در سال 1398 رسیده است. مبلغ تسهیلات پرداخت شده نیز در این بازه سه ساله از 43 هزار میلیارد ریال به بیش از 225 هزار میلیارد ریال رسیده است.
مطالبات غیرجاری زیر یک درصد
افزایش تعداد مشتریان و تسهیلات پرداخت شده بانک مهر ایران در حالی تحقق پیدا کرده که نسبت مطالبات بانک به تسهیلات پرداختی در این سالها همواره زیر یک درصد بوده است. در سال جاری نیز با اینکه بانک مهر ایران ملزم به رعایت کردن امهال سه ماهه تسهیلات قرضالحسنه بود، باز هم این روند حفظ شد و هماکنون نیز مطالبات غیرجاری بانک کمتر از یک درصد است که بالاتر از استانداردهای داخلی و در حد استانداردهای بینالمللی قرار دارد.
بالا بودن تعداد مشتریان و تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران در عین پایین بودن نسبت مطالبات غیرجاری باعث شده کلیشه رایج درباره الگوی تسهیلاتدهی در شبکه بانکی کشور شکسته شود. پیش از این بانکها بهطور کلاسیک علاقهمند به جمعآوری منابع خرد و پرداخت تسهیلات کلان بودند و یکی از دلایل این موضوع را نگرانی بابت نکول تسهیلات خرد میدانستند. بانک مهر ایران با عملکرد سه سال گذشته خود ثابت کرده این پیشفرض صحیح نیست و میتوان تسهیلات خرد را به تعداد بالای مشتریان پرداخت کرد و در عین حال نسبت مطالبات معوق را نزدیک به صفر نگاه داشت.
نسبت کفایت سرمایه بر اساس استانداردهای بینالمللی باید حداقل برابر با 12 درصد باشد و استانداردهای داخلی نیز عدد 8 درصد را در این رابطه مطرح میکند. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه بانک مهر ایران در طول سالهای اخیر همواره بالای این عدد بوده و در پایان سال 1398 نیز 16 درصد بوده است.
دستاوردهای بینالمللی بانک مهر ایران
بانک مهر ایران سال گذشته از سوی نشریه «بنکر» بهعنوان نخستین بانک ایرانی و سومین مؤسسه برتر کاملاً اسلامی جهان را به دست آورد. دیگر اینکه سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را بهدلیل تلاشهای قابل توجه بانک قرضالحسنه مهر ایران در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی و کارآفرینی، به مدیرعامل این بانک اعطا کرد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ