مروری بر سمینار« متر و معیار دانش بنیان بودن» در ITE 2019/ ضرورت تاکید بر نوآوری به جای فناوری پیچیده
مرکز فابا
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: در اولین روز از پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران سمینار« متر ومعیار دانش بنیان بودن» در سالن پردیس برگزار شد و اعضای شرکت کننده در سمینار، خواستار «تجدیدنظر در تعیین معیار دانش بنیان شدن» شرکتها شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از فابانیوز، سیدکامران باقری مشاور نوآوری و عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری و نواوری ایران ، مهدی فقیهی رئیس هیات مدیره شرکت دادهورزی سداد، احسان کشتکاری مدیر ارتباط با صنعت پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات، حسین خواسته عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر؛ حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم وهویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقد ارزیابی ملاک دانش بنیان بودن در ساختار پرداختند.
در ادامه نشستهای استارتآپی شهرهوشمند، سجاد نیری به عنوان دبیر علمی نشست گفت: «هدف ما این است که تجربیات دنیا را مورد بررسی قرار دهیم و روند موجود در کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم.» دباقری در مورد شرکتهای دانشبنیان گفت:«این شرکتها همیشه مورد حمایت بودند البته ما صفر ویکی برخورد کردیم.خیلی ازشرکتها کار دانشینیان میکنند اما چون آن تگ شاملشان نشده است، حمایت نشدند. نکته مهمتر این است که ما باید دارائی نامشهود را به خوبی مدیریت کنیم. به عبارت دیگر باید مالکیت فکری به رسمیت شناخته شود. اگر این موضوع به رسمیت شناخته نشود، اقتصاد دانشبنیان نخواهیم داشت.
برای من عجیب است که چرا پرچمداران این نهضت به مالکیت فکری اعتقادی ندارند. اگر از مالکیت فکری غفلت کنیم اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمیدهد.»مهدی فقیهی در ادامه تصریح کرد:«توسعه تکنولوژی نیازمند ساختاراست. در حوزه دانش بنیان بودن نهاد سازی به درستی انجام نشده است.هرچند جایی که قرار است از اختراعات مردم حمایت کند باید نزدیک به قوه مجریه باشد. نظام مالکیت فکری موفق مستلزم حرکت به سمت نظام امتحانی است. مشکل ما در این حوزه این است که نگاه ما تقاضا محور نیست. با ادبیات دانش بنیان ما هیچ تگی نداریم. البته تگ زدن زیاد درست نیست باید فضایی فراهم شود تا افراد ازایده خود دفاع کنند.تگ زدن شاید مرهمی باشد اما چقدر از تگزدنها درست است؟ تاکید من این دولت نباید وارد این حوزه شود بلکه بخش خصوصی باید تگ بزند.
مهمترین سوال این است که سختگیری ما چه آوردهای داشته است؟ » حسین خواسته با بیان اینکه عنوان دانش بنیان کنونی درست است یا خیر، گفت:«تا زمانی که حق مالکیت فکری وجود ندارد ایده از دست رفته و درآمد کاهش پیدا میکند.بخش مالکیت معنوی بسیار موثر است.برچسبی که ما زدیم کار درستی نیست. متر دانشبنیان باید به صورت دقیق تعریف شود تا مشخص شود شرکتی که رد شده چقدر با معیار فاصله داشته است. البته که شرکت دانش بنیان از خدمات این شرکت در بحث امریه سربازی به خوبی استفاده کردند. » احسان کشتکاری در پاسخ به این سوال که چرا شرکتهای ما دانشبنیان نیست، گفت:«باید زیرساخت حقوقی تعریف شود. برنامه دانشبنیان اتوبان با زیرساخت خوب نیست. متاسفانه تحقیق وتوسعه ضعیف است. امیدوارم که پس از اجرای چندین سال از اجرای قانون مشکلات موجود حل شود. سه معیار برای دانشبنیان بودن داریم .معیار محصولی که ادعا میشود تولید کرده باشد؛ محصول باید واجد پیچیدگی فناورانه باشد؛ تسلط شرکت بر تحقیق و توسعه ؛باید وجود داشته باشد. در حال حاضر4700 شرکت دانش بنیان وجود دارد.»
خط کش روی نوآوری
باقری با بیان اینکه متاسفانه معاونت علمی ریاست جمهوری اعتقادی به مالکیت فکری ندارد، گفت:«نقدهای مطرح شده به دلیل بلوغی است که به آن دست یافتیم. بدتر اینکه ما فناوری زده برخورد میکنیم مرتب این نکته مورد بررسی قرار میگیرد که آیا محصول پیچیدگی فناوری دارد یا خیر در حالیکه باید به مارکتینگ توجه کنیم. به عبارتی باید خط کش روی نواوری قرار بگیرد نه پیچیدگی! مهمتر اینکه باید مارکتینگ مورد توجه قرار بگیرد.بهترین R&D اگر تبدیل به ارزش نشود و نیاز جامعه را تامین نکند فایده ندارد.»
فقیهی تصریح کرد:«باید شاخص بازار و کسب وکار مورد توجه قرار بگیرد.به نظر من وقت تغییرقانون فرارسیده است. چه ایرادی دارد که بخش خصوصی تگ بگذارد به نظر من وقت تغییرقانون فرارسیده است. البته باید اصلاحاتی در قانون صورت بگیرد دولت میتواند لایحه بدهد که با توجه به سال اخر مجلس سه سال زمان میبرد. البته میتوان اصلاحاتی را در مدت کوتاه ازطریق استفساریه انجام داد.»
حسین خواسته تاکید کرد:«شما یک نکته را مدنظر قرار دهید که پیچیدگی فنی یک محصول در امسال سال دیگر پیچیده نیست. میتوان در این تعاریف تجدید نظر کرد. شما به ضرورت وجود مارکتینگ اشاره کردید در حالیکه شرکت قوی ازنظر مارکتینگ دیگر نیازی به حمایت ندارد.» کشتکاری تصریح کرد:« اگر بر نواوری تمرکز شود به مراتب بهتر است البته این ظرفیت در شرکتهای دانش بنیان دیده شده است که اصلاحاتی انجام شود مقرر شده که هر سال فهرست کالاها به روزشود اما تلاطم قتصادی مانع انجام این کار شد. »
سه هزار شرکت غیرنواور
کامران باقری بابیان اینکه حدود 3000 شرکت از شرکتهای موجود نواور نیستند، گفت:«تا زمانی که شرکت نواور نباشد اتفاق خاصی رخ نمیدهد. هرچند فناور باشند. » فقیهی تصریح کرد:«وقتی شما به مارکتینگ اهمیت ندهید و روی نواوری تمرکز کنید محصولی تولید خواهید کرد که به فروش نمیرسد.
در نهایت ناچار میشوید که اویزان معاونت شوید تا محصول شما را به فروش برساند به همین دلیل باید رفتار کسب وکار را تغییر دهیم.» خواسته در ادامه تصریح کرد:«نوع طراحی حمایتها باید اصلاح شود. نباید مرتب دنبال تگ دانش بنیان باشیم. سوال بسیار مهم این است که آیا آپ واقعا دانش بنیان است. شرکتی که مطرح است نواوری زیاد ندارد بلکه تبلیغات گستردهای دارد.»
در پایان سجادی نیری به جمع بندی نظرات پرداخت و گفت:« دوستان براین باور هستند که باید در مورد معیار دانش بنیان بودن تجدید نظر کرده و بیشتر بر نواوری تاکید شود. مهمتر اینکه باید اصول مارکتینگ را یاد بگیرند تا بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.»
سخن آخر
سمینار« متر ومعیار دانش بنیان بودن» در اولین روز از پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران درحالی به پایان رسید که اعضای شرکت کننده در سمینار نسبت به سختگیری موجود بر روی ضرورت تولید محصولات فناورانه انتقاد داشتند. باور شرکتکنندگان در سمینار این بود که محصول باید بیشتر جنبه نواوری داشته باشد و در ضمن اصول بازاریابی مدنظر قرار بگیرد تا شرکتها متحمل خسارت نشوند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ