بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته / کارشناسان
صنعت دام، طیور و آبزیان بر این باورند که با توجه به تامین یارانه ارزی
واردات نهاده ها از سوی دولت، می توان تولید و اشتغال در این صنعت را با
جذب سرمایه داخلی و خارجی رونق بیشتری داد.
عنوان رویداد
هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران
تاریخ برگزاری
98/05/24 لغایت 98/05/27
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده
برگزارکننده
شرکت میلاد مبتکر شرق
مجری برگزاری
شرکت میلاد مبتکر شرق
تعیین سطح ملی
الف
تعیین سطح بین المللی
ب
نقاط قوت
انتخاب موضوع مناسب
شعاع فراگیری بیشتر نسبت به صنعت
زمان برگزاری مناسب
نقاط ضعف
عدم داشتن دیدگاه مناسب نسبت به نیاز صنعت
عدم وجود تمرکز در برخی سالن های برگزاری
عدم وجود نشست های اسیب شناسی و ارایه راهکار
عدم وجود رویداد های جانبی مرتبط و استفاده از حضور متمرکز استارتاپ ها
وضعیت صنعت در ایران
کارشناسان صنعت دام، طیور و آبزیان بر این باورند که با توجه به تامین یارانه ارزی واردات نهاده ها از سوی دولت، می توان تولید و اشتغال در این صنعت را با جذب سرمایه داخلی و خارجی رونق بیشتری داد.
صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی 23 میلیون تن تولید سالیانه می تواند در ارتقای تولید، اشتغال و ارزآوری نقش بسزایی داشته باشد؛ در حالی که به گفته کارشناسان، اکنون این صنعت با 10 میلیون تن ظرفیت، یعنی 50 درصد توان خود کار می کند.
طبق آمارها، نیاز سالیانه کشور به انواع خوراک دام، طیور و آبزیان 19 میلیون تن است.
سال 96، 9 میلیون و 896 هزار تن انواع خوراک در کشور تولید شد؛ از این میزان پنج میلیون و 645 هزار تن خوراک دام، سه میلیون و 960 هزار تن خوراک طیور و 291 هزار تن خوراک آبزیان بود.
صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور دارای 70 سال قدمت است. اکنون 645 واحد تولیدی در این زمینه فعالیت دارد و این صنعت توانسته است برای 399 دامپزشک، 492 متخصص تغذیه دام، دامپروری و علوم دامی، یک هزار و 100 تکنسین فنی و 12 هزار کارگر به طور مستقیم شغل ایجاد کند که 89 درصد شاغلان را مردان و 11 درصد را بانوان تشکیل میدهند.
55 واحد تولیدی معادل 12 درصد خوراک دام، طیور و آبزیان را تولید میکنند که به دلیل رعایت همه جوانب بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
اکنون 98 درصد خوراک آماده دام کشور در کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان و بخشی در واحدهای پرورشی تولید می شود و فقط 2 درصد آن وارداتی است.
گزارش ها نشان می دهد پارسال ارزش کنسانتره و خوراک کامل وارداتی بیش از 74 میلیون دلار بود.
پارسال صادرات خوراک آماده دام، طیور و آبزیان به بیش از 186 هزار تن با ارزش بیش از 74 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1390 از نظر حجمی 139 درصد و از نظر ارزشی 135 درصد رشد داشت.
اکنون 39 کارخانه تولید خوراک دام و طیور (معادل 8.5 درصد کل آنها) شناسه آی.آر دارند که بدون طی کردن بروکراسی اداری برای دریافت مجوزهای مختلف می توانند صادرات انجام دهند؛ 63 واحد نیز در حال دریافت این کد هستند.
شناسه آی.آر این امکان را به تولیدکنندگان می دهد که در مدت زمان کوتاه تری و بدون گذراندن مراحل اداری، محصول خود را به بازارهای صادراتی ارسال کنند.
با توجه به نقش قابل توجه بخش کشاورزی در اشتغال (23 درصد)، تأمین مواد غـذایی و سـهم آن در ارزش تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتـی (31 درصـد)، ارزش کـل سـرمایهگـذاری هـای انجام شده در زیربخش دام و طیور کشور 315 هزار میلیارد ریال است که در حال حاضر به تولید 866 هزار تن گوشت قرمز، 8251 هزار تن شیر، 1468 هزار تن گوشت مـرغ و 701 هـزار تـن تخـم مرغ در کشور منجر شده است.
بهره وری پایین سرمایه در بخش دام و طیور کشور نشان میدهـد که واحدهای تولیدی دام و طیور، کوچک، خرد و قدیمی بوده و تلفات سرمایه و انرژی، علوفـه و دان در ایـن واحـدها مشـهود اسـت.
بـه رغـم وجـود قـوانین مصـوب در راسـتای حمایـت قـانونی از سرمایه گذاری در این زیر بخش و همچنین وجود یارانـه هـا و حمایـت هـای قـانونی در ازای اجـرای طرحهـای خودکفـایی و کـاهش واردات فـراوردههـای دام و طیـور، تـأمین نقـدینگی بـرای توسـعه سرمایه گذاریها و سرمایه در گردش از سوی بانکها و صندوقهای توسعه سرمایه گـذاری بخـش کشاورزی بسیار اندک و ناچیز و در بسیاری از مواقع خارج از زمان مطلوب بوده است.
البتـه لازم به ذکر است که تولیدکنندگان کشور به دلیل سوء مدیریت های ناشی از ناتوانی در تنظیم تولید و بازار مصرف (توسط وزارتخانه های مسئول) در این بخش در مواجهه با تعرفه سـنگین صـادرات، عمـلاً بازارهای هدف صادرات خود را از دست داده اند (و این فراینـدی اسـت کـه بـا زحمـات فـراوان در رقابت با سایر کشورها تنظیم میشود، و بهراحتی نیز تخریب میشود
وضعیت صنعت در جهان
بزرگترین صادرکنندگان خوراک دام و طیور در جهان به ترتیب پنج کشور هلند، ایالات متحده امریکا، بلژیک، آلمان و چین هستند. در سال 2016، ارزش صادرات این محصولات در جهان بالغ بر 13.8 میلیارد دلار بوده است. با این حال نگرانی گستردهای در مورد چالشهایی که صنعت خوراک دام با آن مواجه است، وجود دارد.
در سال 2016، ارزش صادرات خوراک دام و طیور در جهان بالغ بر 13٫8 میلیارد دلار بوده است. این میزان در مقایسه با سال 2012، حدود 7٫1 درصد و در مقایسه با یک سال قبل، 3٫5 درصد افزایش یافته است. اروپا با 8٫4 میلیارد دلار، 60٫8 درصد از کل فروش خوراک دام و طیور در جهان را به خود اختصاص داده است.
در میان سایر قارهها، آسیا 18 درصد، امریکای شمالی 13٫3 درصد، امریکای لاتین 5٫6 درصد، افریقا 1٫1 درصد و اقیانوسیه 1٫1 درصد در صادرات جهانی خوراک دام و طیور سهم داشتهاند.
کشورهای ایتالیا با 231٫2 درصد، بریتانیا با 32٫1 درصد، اسپانیا با 19 درصد، اتریش با 11٫3 درصد و دانمارک با 10٫2 درصد بیشترین میزان رشد در صادرات خوراک دام را در مقایسه با سال 2012 داشتهاند.
اما صادرات این محصولات در چهار کشور تایلند، آلمان، هلند و آرژانتین روند کاهشی داشته است. نگرانی گستردهای در مورد چالشهایی که صنعت خوراک دام با آن مواجه است، وجود دارد.
بیثباتی نرخ ارز در کشورهای واردکننده همچنان مهمترین مشکل برای خریداران بزرگ این محصولات است. خریدارانی که وابستگی بالایی به واردات خورداک دام و طیور دارند با معضل افزایش قیمتها و عرضه مواجهند.
راهکارها
در برابر این پرسش که چگونه میتوان به رشد و بهبود رویداد کمک کرد تنها یک پاسخ ساده و چیزی نیست جز انکه ملاک یک برتری یک رویداد مرتبط با یک صنعت ارایه ی نتایجیست که به بهبود شرایط و اوضاع صنعت مذکور منجر شود در برابر چنین واقعیتی باید گفت این رویداد بایستی به طور جد در راستای گسترش نگاه خود از بازاریابی بر اساس تعامل در سالن های نمایشگاه سریعا به کار کارشناسی روی اورد و با ایجاد نشست های تبادل نظر و تجربه در کنار میزگرد های ارایه ی راهکار به عبارتی از مفهوم صرف نمایش جلوتر رفته و به یک رویداد واقعی مبدل شود جایی که شرکت کننده را به این فهم برساند که تنها برای نمایش کالا و ارتباط گیری فروش به نمایشگاه نمی اید بلکه قدم در عرصه ای میگذارد که در انجا میتواند پاسخ سوالات خود را بگیرد و در خصوص مسایل علمی و اقتصادی صنعت اموزش ببیند و اطلاعات مفید کسب کند. در ادامه باید گفت ایجاد بستری برای حضور و ایده پردازی استارتاپ ها به عنوان نسل جوان اندیشه ورز میتواند در کوتاه مدت ایده ها و راهکار های عملی زیادی ایجاد کند چرا که این مهم امریست که در جهان پیشرفته امتحان خود را پس داده تا جاییکه یکی از ملاک های سنجش یک رویداد موفق است.
نتیجه
به عنوان نتیجه گیری یک کارشناس باید گفت این رویداد و صنعت مورد نظرش علی رغم ضعف های حال حاضر، پتانسیل های لازم جهت درخشیدن را دارد و میتواند به امیدی برای اینده ی صنعت و فعالان ان و در نهایت اقتصاد کشور مبدل شود اما در صورتی که بخواهیم برای درخشیدن خود گامی برداریم و تغییری در حال و روز خودمان ایجاد کنیم.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ