بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل / صنعت مبلمان ایران در جهان به عنوان یکی از سه صنعت نخست، فهرست صنایع کوچک دنیا مطرح است.
عنوان رویداد
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی مبلمان منزل
تاریخ برگزاری
98/05/15 لغایت 98/05/18
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده
برگزارکننده
انجمن درودگران
مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی بانیان امید
تعیین سطح ملی
الف
تعیین سطح بین المللی
ب
نقاط قوت
انتخاب موضوع مناسب
شعاع فراگیری بازار مناسب
تناسب و وسعت نمایشگاهی قابل قبول
داشتن رویداد های جانبی مخصوص حضور استارتاپ ها
نقاط ضعف
عدم شهرت بین المللی مناسب
عدم وجود نشست هایی برای اسیب شناسی و توانمندی سازی صنعت
عدم وجود بخش های اموزشی و پژوهشی
زمان برگزاری نامناسب و کمبود بازدید عمومی
عدم نظر سنجی مناسب و تدوین استراتژی های اشتراکی
وضعیت صنعت در ایران و جهان
صنعت مبلمان ایران در ایران و همچنین در جهان به عنوان یکی از سه صنعت نخست لیست صنایع کوچک دنیا مطرح است و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زودبازده در نظر گرفته می شود. ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت هم 147میلیارد دلار بوده است. سهم آسیا از این آمار 30 درصد است که از این میزان 20 درصد متعلق به چین و تنها 2 درصد ان متعلق به کشورمان است. حدود 226 واحد تولید صنعتی مبلمان با اشتغال حدود 10 هزار نفر در کشور وجود دارد. همچنین بر اساس گزارشات اتحادیه درودگران، تعداد 46700 واحد رسمی در زمینه صنایع چوب مشغول فعالیت دارند که تعداد 117 هزار نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند. 8 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است.
بر اساس داده های آماری سال های اخیر، سهم تجارت جهانی این صنعت حدود 150 میلیارد دلار است. ایتالیا، چین، مکزیک، آلمان و آمریکا از غول های این صنعت هستند و بخش قابل توجهی از نیاز بازار به وسیله این کشورها تامین می شود. سرانه مصرف مبلمان در کشورهای توسعه یافته 223 دلار و میانگین جهانی آن 64 دلار است. ارزش مبلمان بازار ایران 5 میلیارد دلار پیش بینی می شود واین نشان میدهد که مصرف سرانه مبلمان در ایران کمی بالاتر از متوسط جهانی است.
در انگلستان 95 درصد از بنگاه های مبلمان خرد و زیر 10 تا 50 نفر هستند. در ایتالیا کارگاه های کوچک مبلمان سازی کار می کنند و دانمارک به عنوان کشوری که 20 درصد صادرات مبل اروپا را در اختیار دارد وضعیتی مشابه انگلیس به لحاظ تولید مبل دارد و کارگاه های کوچک، بزرگترین نقش را در این میان ایفا می کنند.
راهکارها و پیشنهادات
برای پیشرفت دادن مناسب این رویداد باید در ابتدا گفت که زمان برگزاری این رویداد ضربه ی بزرگی به تعاملات خرد توسط حجم بازدید کنندگان و مصرف کنندگان عمومی میزند که با توجه به حجم سرمایه ی قابل گردش و نیز گرما بخشیدن به محیط نمایشگاه موضوعی قابل تامل و مهم است.
از طرفی باید در زمینه ی مخاطب شناسی و تشخیص مشکلات صنعت به ارایه ی راهکار پرداخت چراکه این حرکت علاوه بر مجبور کردن بخش دولتی و تصمیم گیرنده به پاسخگویی باعث ایجاد روحیه ی جمعی در میان فعالان میشود و میتوان به تعاملاتی بسیار مفیدتر دست پیدا کرد.
ایجاد بخش های اموزشی یکی از مهم ترین پارامتر های رونق بخشیدن به رویداد است چنانکه با دغدغه و کیفیت مطلوب انجام گیرد.بطور مثال بسیاری از فعالان صنعتی به هیچ وجه درک درستی از صادرات ندارند و این موضوع به خودی خود میتواند مبحث داغی برای اموزش باشد.
نتیجه گیری
در پایان باید گفت که این رویداد از پتانسیل های خوی بهره مند است که میتواند در اینده تبدیل به برگ برنده ای برای صنعت مبلمان شود اما لازمه ی این موضوع شراکت پذیری بیشتر وایجاد تعاملات بازتر با متخصصان است و باید از فضا های اختصاصی و بسته فاصله گرفت.
در حال حاضر این رویداد هنوز پس از گذراندن بیست و هشت دوره وارد دوره بلوغ خود نشده اما میتوان به اینده ی ان امیدوار بود.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ