بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز:یادداشت محمد حسین الوند، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز درباره ی آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران و هوشمند سفیدی
محمدحسین الوند؛
شاید شما هم عبارت معروف "روابط عمومی به مثابه پلی میان سازمان ها و عموم دیگران عمل میکند " را شنیده باشید. عبارتی که بیشتر به یک کلیشه ی نا مفهوم بدل شده تا یک جمله ی کلیدی.
از آنجا که یک سازمان را میتوان به پیکره ی یک سازه ی مکانیکی پیچیده تشبیه کرد. روابط عمومی آن سازمان در نقش پیچ و مهره هایی عمل میکند که این شاکله را منسجم و پیوسته نگه میدارد.
این هم یکی دیگر از تشبیهاتیست که در کلام استعاره گون ما برای بیان موجودی به نام روابط عمومی قابل تصور است.
شاید آن قدر که در این سالها در مقالات مختلف در توصیف نقش روابط عمومی ها صور خیال به کار بسته شده در اشعار نیمایی کمتر بکار رفته باشد. در عین این حاشیه پردازی های توصیفی متاسفانه این آوازه و شکوه بی پایان روابط عمومی و ذات لایزال اش هیچ گاه از تن کاغذ فراتر نرفته و در عمل همیشه همان موجود بی برنامه و عبسی که بیشتر اوقات کاری اش را در حیاط پشتی اداره ها مشغول سیگار کشیدن و چک کردن تلگرام است باقی مانده یا همان کسی است که به جای بازی کردن نقش آن پل معروف و کذایی بیشتر در کاراکتر قفل کتابی و حفاظ آکاردئونی از ورود هر خبرنگار و بنی بشری به سازمان ذی ربط خود ایفای نقش کرده و ممانعت به عمل می آورد.
البته گاهی هم این روابط عمومی علاقه ی خاصی به فوتبال و ورزش های توپی و پر جنب و جوش از خود نشان میدهد بطوریکه خبرنگار یا هر کسی که قلم و کنجکاوی در روحش رسوخ کرده باشد و هوای فضولی کردن و سرک کشیدن در کار مدیران سازمان به سرش بزند را توپ فوتبال میبیند و در پاسکاری آن میان دوستان و همکاران خود به هیچ وجه همچون بازیکنان ایرانی از خود دریغی نشان نمیدهد و معتقد است خبرنگار وسیله است، اصل دورهم بودن است که به حمد الله فراهم شده و گاهی هم از افاضات بی بدیل خود در قالب همان تشبیهات و صور خیالی که عرض شد با همکاران خود در دیگر سازمان ها مشاعره برگزار میکند و این یکی، روابط عمومی را به پل و آن دیگری، به در قابلمه تشبیه میکند و به نوعی تمام قد معترف و مدعی اند که ما همه این کاره ایم و هر کس چیزی میگوید از سر خبث طینت است و بس.
اما در این میان هستند کسانی که سالهای سال است با فروتنی و بی آلایشی به پیشبرد نگاه جامعه به مقوله ی روابط عمومی قدم برداشته اند و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.
پیام دعوتی از دوست و استاد عزیز دکتر هوشمند سفیدی به مناسبت هشتمین دوره ی ایین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران مرا به این فکر وا داشت که باید حرفی که سالهاست به زبان های مختلف فریاد میزنیم را دوباره تکرار کنم چرا که از نظر اهل فن هوشمند سفیدی یکی از معدود افرادی ست که صادقانه و با روحیه ای حرفه ای گرایانه سالهاست به تدریس و تحصیل علم روابط عمومی مشغول و فعال بوده و هست و برگزاری بسیاری از رویداد های تاثیر گذار در این حوزه که بیشتر به مثابه تنفسی مصنوعی، روابط عمومی، این موجود نیمه مرده را زنده نگاه داشته و به عبارتی حیات نباتی اش را حفظ نموده به همت او بوده است و از طرفی همیشه دغدغه اش همین انحرافاتی بوده که گریبان روابط عمومی هارا مخصوصا در بخش های دولتی گرفته.
یادم می آید اولین باری که در جلسه ای با ایشان به مباحثه و مصاحبه پرداختم ایشان را به گنجینه ای برای روابط عمومی در ذهنم متصور شدم چرا که هوشمند سفیدی همان چیزی که روابط عمومی بدان نیازمند است یعنی صداقت، شفافیت و صمیمیت در نگاه را در خود و اندیشه اش دارد.
رویداد تقدیر از سرآمدان روابط عمومی افراد فعال در این حوزه ی خطیر را به مسئولیت پذیری و تعهد مند بودن دعوت میکند و شاید تمامی بار معنایی کلمه ی"تقدیر " و "سرآمدان" نوعی مهندسی معکوس برای ایجاد انگیزشی ذهنی باشد در نهان که فریاد میزند که "بیاییم و قابل تقدیر باشیم" ، "بیاییم و سرآمد باشیم"و به نوعی فرهنگ سازی با استفاده از انگیزش معکوس را پیشه قرار داده البته که در این میان تقدیر از شایستگان و پیشکسوتانی از حوزه ی روابط عمومی را نمیتوان نادیده گرفت و حضور این افراد را در جامعه ی روابط عمومی ها کتمان کرد که البته خود بخش مکمل این فرهنگ سازی معکوس است و البته همین نشانی از تیزهوشی ژورنالیست مآبانه ی دکتر هوشمند سفیدی است که بر فعالان رسانه و روابط عمومی پوشیده نیست.
در انتها باید بگویم که حضور فعالانی همچون هوشمند سفیدی قوت قلبی است بر روابط عموی این بیمار قلبی دیرینه و امیدوارم که ایین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی امسال هم موفق و درخشان ظاهر شود.
و من الله التوفیق
بیست و پنجم تیر ماه نود وهشت
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ