بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: امروزه شاهد شکل گیری نمایشگاه ها و رویدادهای زیادی در کشور هستیم و فرصتی پیش امد تا با یکی از مهم ترین های این بخش به طرح سوالات کلیدی خود بپردازیم
پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در یک روز تابستانی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با نگاهی به بیلبردها و نقشه ها به ورودی نمایشگاهی رسیدیم که عبارت اشنای ایران هلث را میشد روی سردرش دید.از همین رو با سامان شجاعی نیا و فرشاد ماقنتی دوتن از مدیران برگزاری این رویداد به گفت و گو نشستیم،در ادامه با این گفت و گوی سه نفره همراه باشید.
جناب ماقنتی بفرمایید که ایران هلث در کوشش برای چه چیز شکل گرفت؟در واقع ایران هلث با هدف گسترش مراودات تجاری در داخل و خارج کشور و به خصوص توانمند سازی شرکت کنندگان در امر صادرات شکل گرفت و خب تا به امروز با همین محوریت شاهد ارتقای سطح برگزاری ان بوده و هستیم.
این ارتقای سطح و تغییرات مثبت که در دوره ی بیست و دوم اتفاق افتاده شامل چه مسائلی ست و استراتژی های شکل گرفته چه چیزهایی هستند؟
ما در دوره ی بیست دوم شاهد افزایش فضای نمایشگاهی به 36000 متر مربع هستیم که خود این مسئله نشانگر افزایش بهره وری و حضور شرکت کنندگان در این رویداد است و از طرفی ما در دوره ی بیست و دوم شاهد اقدامات تخصصی تری در زمینه ی رویکرد صادراتی کردن کالا و خدمات در حوزه ی سلامت هستیم که از جمله ی این اقدامات رایزنی و دعوت از کشورهای مختلفی همچون ایتالیا، چین و هند هستیم که هرکدام به نوبه خود دارای پتانسیل های خوبی برای مراودات تجاری با ایران هستند که نزدیکی فرهنگی و سیاسی از مهم ترین این پتانسیل هاست و از طرفی این کشورها بازار های خوبی هم برای ورود ایران در حوزه ی سلامت محسوب میشوند. از سوی دیگر ما در ایران هلث به دنبال افزایش نفوذ شرکت های ایرانی به بازارهای منطقه هستیم که البته تمام زیرساخت های حرفه ای و تخصصی برای این منظور در دوره ی بیست دوم تدارک دیده شده.
به طور کلی استقبال شرکت های ایرانی در دوره ی بیست و دوم به چه صورت بوده؟
استقبال ها بسیار عالی بوده و از مهم ترین دلایل این مسئله وجود فضاهای B2B به صورت اختصاصی در غرفه های در نظر گرفته شده برای اداره کل تجهیزات پزشکی ایران است که در این فضاها استارتاپ ها میتوانند به صورت مستقیم با ارگان های دولتی به مذاکره و طرح مسائل تجاری بپردازند و به این صورت در واقع ما حلقه ی پیوندی میان بخش خصوصی فعال در بازار و بخش دولتی تصمیم گیرنده و یا نیازمند خدمات ایجاد کرده ایم که به نوبه ی خود امری موثر در ارتقای سطح کیفی ارتباطات به حساب می آید و به طور کلی در دوره ی بیست دوم توجه به استارتاپ ها در دستور کار قرارگرفته است.
جناب شجاعی نیا ،امسال با توجه به رویکرد ویژه نسبت به بحث استارتاپ ها و به نوعی توجه به نوآوری در زمینه ی سلامت آیا برای فرهنگ سازی تکنولوژی در خدمت سلامت هم حرکتی صورت گرفته؟
در ابتدای جلسات تصمیم گیری برای اجرای نمایشگاه همه ی مدیران و تصمیم گیرندگان بدون استثنا متفق القول بودند که باید تکنولوژی های نوین جایگاه ویژه ای در دوره ی بیست و دوم داشته باشند چراکه جهان به صورت پیوسته به سمت دیجیتال تکنولوژی در حال حرکت است و ما هم برای آنکه از این حرکت جهانی باز نمانیم و بتوانیم همچنان در بازارهای بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم مجبور به استفاده از تکنولوژی و همینطور تحقیق و پژوهش در راستای پیشبرد آن هستیم ،از جمله اقدامات ما در دوره ی بیست دوم و فرهنگ سازی در زمینه دیجیتال تکنولوژی ها تبدیل تمام محتوای چاپی نمایشگاه به حالت دیجیتال و مالتی مدیا ست که خود این اقدام به نوعی هم نشان دهنده ی عزم ما برای استفاده از تکنولوژی و هم فرهنگ سازی تکنولوژی در خدمت سلامت است چرا که ما با این اقدام از مصرف کاغذ و تولید زباله جلوگیری کرده ایم و به حفظ سلامت از طریق حفظ محیط زیست پرداخته ایم.
چالش های برگزاری یک رویداد و به خصوص ایران هلث از نظر شما چه چیزهایی بوده و دولت چگونه میتواند به حل این چالش ها کمک کند؟
طی چند سال گذشته شاهد شکوفایی استعدادها و نوآوری های زیادی در قالب اختراعات و استارتاپ ها بوده ایم و شاید خیلی اغراق آمیز نباشد که بگوییم هرکدام از این رویش ها میتواند صنعت سلامت جهان را دگرگون کند اما متاسفانه خیل عظیمی از این استعدادها توان مالی و اقتصادی لازم برای معرفی و اعلام توانمندی های خود را ندارند و از این جهت شاهد عقب گرد های زیادی در جهت پیشرفت علم و صنعت کشور هستیم و از نظر من دولت میتواند با حمایت از این استعدادها کمک شایانی به کشور بکند و اقداماتی نظیر اعطای تسهیلات برای تولید و تحقیق و فراهم آوری بستر حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و ایجاد امکاناتی از این دست میتواند شروع خوبی برای مشارکت دولت در حل چالش های صنعت همایش و نمایشگاهی کشور باشد چرا که تا زمانی که نمایشگاه های ما از حضور استعدادهای درخشان کشور بی بهره باشند عملا حرکت وسیعی صورت نگرفته، از سوی دیگر ما شاهد سخت گیری های زیادی برای ایجاد و اجرای رویدادها در کشور توسط بخش دولتی هستیم که شاید خیلی از این سختی ها ناشی از نابسامانی سیستم اداری در بخش دولتی باشد و لازم است که دولت با تسهیل شرایط ،بستر ایجاد و اجرای همایش ها و نمایشگاه ها در کشور را ایجاد کند چراکه عملا رونق تولید و تجارت کشور به همین صنعت همایش و نمایشگاهی بستگی دارد.
نبود اعتماد و همکاری میان بخش دولتی و خصوصی با چه راهکارهایی قابل جبران و ترمیم است؟
به نظر من تا زمانی که دولت به بخش خصوصی قدرت عمل و توان مطالبه گری از بخش دولتی ندهد اعتماد میان این دوبخش صورت نمیگیرد و تنها راهکار عملی همین است. متاسفانه دولت نه تنها حمایت گر نیست بلکه از مشاوره و تخصص بخش خصوصی هم استفاده نمیکند بطوریکه همین موضوع باعث اشتباهات و دوباره کاری های زیادی در تصمیم گیری های کلان میشود.
به عنوان سخن پایانی.باید بگویم که چالش های مطرح شده در خلال این گفت و گو تنها بخشی از چالش های پیش روی صنعت رویدادهاست و سعی بر این بود که گریزی هرچند اندک به این موضوع مهم زده شود.در پاسخ به این سوال که چرا ایران هلث را برای این مهم انتخاب کرده ام باید بگویم که تنها دلیل ان برگزاری اش به نحوی تخصصی بود.محمدحسین الوند/
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ