بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: با نزدیک شدن به مراسم اختتامیه ی رویداد اینوتکس نگاهی خواهیم انداخت به این کودک نوپا که شاید در اینده رادمردی باشد که شانه هایش پلکانی شوند برای پرواز استعداد ها.
ایران مراسم نیوز؛با اولین نگاه در بدو ورود به محیط نمایشگاه نخستین چیزی که به ذهن میرسد حضور جوانانی ست پرشور و با استعداد که محیط استارت اپی را کاملا بر محیط نمایشگاه مسلط و قالب کرده اند برای اشنایی بیشتر با رویداد بین المللی اینوتکس با یکی از همین جوانان پرشور به گفت و گو پرداختیم .سجاد عباسی از مدیران نمایشگاه.با این گفت و گو همراه باشید.
جناب عباسی بفرمایید که نمایشگاه اینوتکس با چه ایده ای شکل گرفت و به طور کلی چه رسالتی برایش تعریف شده؟
با توجه به روند رو به رشد اکو سیستم نوآوری کشور و چالش های موجود در این عرصه هر سال برای نمایشگاه اینوتکس هدف گذاری های تخصصی صورت میگیرد که امسال سه هدف اصلی را برای نمایشگاه در نظر گرفتیم
که اولین مورد سرمایه گذاری و مبحث جذب سرمایه گذار برای حرکت های نوآورانه و استارتآپ ها و افراده ایده پرداز است که با توجه به حجم عظیم ایده های نوآورانه و کاربردی در کشور و سرعت بالای رشد استارت آپ های خلاقانه به شدت این نیاز بزرگ را احساس میکردیم و ما در نمایشگاه امسال بستری را فراهم کردیم که شرکت کنندگان ما بتوانند به بهترین شکل ممکن با سرمایه گذاران ارتباط گیری کنند که از اقدامات موثر در این زمینه میتوان به ایجاد کافه سرمایه در نمایشگاه امسال اشاره کرد که تا امروز بیش از 450 جلسه مذاکره ی سرمایه گذاری در آن رزرو و انجام شده یا قسمت اینوتکس پیچ در نمایشگاه کاملا با محوریت جذب سرمایه شکل گرفته و حتی در بخش رقابتی نمایشگاه هم تمام افراد تصمیم گیرنده اعم از داوران از افراد سرمایه گذار انتخاب شده اند.هدف دیگر ما در نمایشگاه امسال آموزش بود که بخش اینوتکس استیج را راه اندازی کردیم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هدف سوم ما مشارکت و همکاری های متقابل بین اعضای اکوسیستم نوآوری کشور یا به عبارتی نوعی تبادل B2Bچند جانبه از لحاظ اطلاعات و ارتباطات فنی و تجاری بود.
در نمایشگاه اینوتکس امسال به جز هدف گذاری های اصلی شاهد تفاوت های دیگری هم نسبت به سال های پیش هستیم؟
بله اتفاق جدید و نوآورانه ی نمایشگاه امسال اینوتکس که کمتر با آن در نمایشگاه های دیگر روبرو میشویم هماهنگ کردن استارت آپ ها با شرکت های خصوصی و دولتی با زمینه ی احتیاجات مختلف در زمینه فناوری های نوین است که باعث تسهیل رفع احتیاجات دو طرف شده است بطوریکه بازار کار استارت آپ ها رونق گرفته و شرکت ها هم دیگر نیاز به استخدام نیروهای متخصص در زمینه احتیاجات خود ندارند و این چرخه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه برای هر دو طرف میشود و جلسات آن به طور مستمر در طی روزهای برگزاری نمایشگاه انجام شد، اینوتکس تلنت و ایستگاه کار از دیگر زیرشاخه های این اقدام موثر به شمار میرود.
با توجه به هدف اصلی هر رویداد و نمایشگاه که حرکت در مسیر تجاری سازی مراودات است بفرمایید نمایشگاه اینوتکس چقدر در این زمینه مفید فایده واقع شده؟
سعی ما بر این بوده که بتوانیم ارتباطات موثری ایجاد کنیم تا به فراخور این ارتباطات مراودات کاری و تجاری و به مثابه آن درآمد زایی برای نوآوران ایده و فناوری شکل بگیرد و شاید بتوان گفت که اینوتکس هر ساله باعث اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه میشود که معمولا این ارتباطات کاری صورت گرفته تا سالها ادامه پیدا میکنند و ما معمولا با پروسه فالو آپ کردن این ارتباطات این مهم را درک کرده ایم.
با توجه به بین المللی بودن این نمایشگاه از ابتدای تولد تا کنون آیا توجهی به مقوله ی مهم صادرات و صادراتی کردن کالا و خدمات شرکت کنندکان یا حتی جذب سرمایه های خارجی صورت گرفته؟
این سوال، سوال سختی ست اما میتوان گفت که ما هر ساله هیئت های خارجی با حضور سفرای کشور های خارجی را برای بازدید از نمایشگاه دعوت میکنیم تا با محیط و اهداف آن آشنا شوند اما متاسفانه شاهد آمار و ارقام دقیقی نیستیم و شاید این نقص ریشه در عدم توجه کافی در این زمینه داشته باشد که متاسفانه پیگیری خاصی تا به حال صورت نگرفته اما امیدواریم از سالهای آینده این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
به عنوان سخن پایانی.
با بازدید از اینوتکس و گفت و گو با سجاد عباسی مهم ترین نکته ای که برایم جلب توجه میکند تلاش برگزار کنندگان اینوتکس برای نزدیک کردن هرچه بیشتر مفهوم ان به یک رویداد ملی و بین المللی ست که بسیار قابل احترام است اما باید به این نگاه برسیم که چرا اینوتکس را به یک رویداد دایم تبدیل نکنیم که البته تنها راهش ایجاد دبیرخانه ی دایمی و انجام فالو اپ های مستمر اقدامات و ارتباطات ویزیتور ها و اگزیبیتور هاست و مسلما مشکلاتی بر سر این راه وجود دارد اما اصول استارتاپی میگوید هیچ چیز غیر ممکن نیست.محمدحسین الوند/
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ