بزرگنمایی:
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، هاشمی؛ طراح و سازمان دهنده برگزاری نخستین جشنواره تجلیل از حامیان فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایران مراسم نیوز گفت: جای خالی این جشنواره در تقویم رویدادهای کشور را با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی پر خواهیم کرد. هاشمی: فرهنگ مفهوم وسیعی است که شامل مجموعه علوم و دانشها، اعتقادات، هنرها، افکار و عقاید، صنایع، تکنیک، اخلاق، قوانین و مقررات، سخن، عادات و رسوم و رفتار و ضوابطى است که انسان به عنوان عضو یک جامعه آن را از جامعه خود فرا مىگیرد و در قبال آن تعهداتى به عهده دارد. پس فرهنگ دربرگیرندهی تمامی سطوح جامعه و زندگی اجتماعی است. یک حامی فرهنگی در شکل دادن به سبک زندگی، که رهبر بزرگوار انقلاب از منظر تمدنی آن را بسط داده و اهتمام بسیار ویژه ای به آن دارند، نقش کلیدی ایفا میکند. اگر بنا بر این است که ما در سبک زندگی مخاطبان خود مؤثر باشیم، باید کالای فرهنگی اثرگذار به وی عرضه کنیم. علاوه بر این شخص حقوقی و حقیقی و نهادی که عرضه کننده محصول فرهنگی است، باید نزد جامعه مخاطب خویش مشروعیت و مقبولیت داشته و وجیه باشد؛ چرا که مشروعیت و مقبولیت به شکل مستقیم در نوع مصرف، میزان مصرف و سطح مصرف مخاطب اثر دارد. یک برند فرهنگی می تواند در بین مخاطبان خود حسی اجتماعی وخو فرهنگی ایجاد نماید. اما برای اینکه بتوانید یک برند فرهنگی و قوی برای خود بسازید نه تنها باید در مورد محصول خود به کنکاش بپردازید بلکه باید یک شور اجتماعی و فرهنگی و همانند سازی بوجود آورید. شما می توانید یک باشگاه نخبگان که با نظرات شما هم عقیده هستند و یا هر نوع فعالیتی که به تجربه مشتری و همانند سازی منتهی شود ایجاد نمایید.
اما ویژگی های یک برند موفق فرهنگی:
الف) حامی فرهنگی می تواند یک خاطره خوب در ذهن مخاطبان خود ماندگار کند.
ب) حامی فرهنگی باید محصولات و خدمات خود را به گونه ای برتر از رقبایش و در راستای مسئولیت اجتماعی ارائه نماید.
ج) برند فرهنگی قسمتی از بودجه خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی صرف نمایند و در جامعه تغییراتی مثبت لحاظ کند زیرا مخاطبان هر برند علاقه دارند که خود را قسمتی از کارهای خوب آن برند به حساب آورند.
برندسازی فرهنگی:
برندسازی فرهنگی، به معنای تدوین نام و نشانها و الگوهای ذهنی است که قرار است با ذهن و روان مخاطب ارتباطی ریشهای پیدا کند و با پیوستن به بقیه برندهای پذیرفته شده از طرف ذهن ما الگویی از سبک زندگی در اختیار ما قرار دهند. کاری که در کشورهای غربی با وسواس و به صورت کاملاً علمی پیگیری میشود. پدیدههای فرهنگی غربی چون، والنتاین، هالووین، هالیوود و... با بهرهگیری از ابزارهای هنری، رسانهها و به ویژه صنعت سینما در ذهن مردم جهان تزریق میشوند. در حالی که توجه به این نوع بازاریابی در میان محصولات و خدمات فرهنگی بسیار محدود است، اما اشاره به برخی از برندهای موفق فرهنگی در جغرافیای جهان اسلام و بعضاً ورای آن میتواند الهامبخش فعالیت مدیران فرهنگی باشد.
برند
شدن، اعتبار یافتن است و برای تبدیل شدن به برند، یک محصول یا خدمت باید
شرایط و مؤلفه هایی را با هم گرد آورد. این مؤلفه ها اگر چه بسته به نوع
محصول یا خدمت مورد نظر متفاوت هستند، اما بهطور کلی می توان از تناسب،
بیهمتایی، جذابیت، و اخذ جایگاه مناسب به عنوان اصلی ترین مؤلفه های یک
برند یاد کرد.
هاشمی در خصوص ضرورت برگزاری این جشنواره افزود:
در ایران افراد، نهادها و مجموعه هایی میکوشند از همه ی ابعاد فرهنگ کشور از جمله ذهنیات، اندیشه ها، ایمان ها، باورها، رفتارها، روشها، اقدامات، سنت ها، آداب و ذخیره های فکری و ذهنی حمایت کنند. این مجموعه ها ضرورت و نیاز حمایت از برندهای فرهنگی را احساس کرده و معتقدند سازندگی در کشور به همراهی و همدلی جمعی نیاز دارد. شناسایی نیازهای فرهنگی جامعه امر مهمی است، تجربه نشان داده هرکجا از فعالیت فرهنگی حمایت شده حداکثر بازدهی را به دنبال داشته است.
اهداف برگزاری این نشست:
- معرفی حامیان برتر فرهنگی
- ارج نهادن به حامیان
- بررسی دلایل موفقیت و ماندگاری برترینها
- بستر سازی برند فرهنگی به عنوان اسوه سازی ملی
- ارایهی طرحهای نوآورانه در زمینهی برندینگ فرهنگی
- اتصال برندهای فرهنگی هم سو با یکدیگر در جهت مشارکت و ایجاد برندهای منطقهای و بین المللی
- هدف گذاری برای تحقق آرمان های اصیل انقلابی در پوشش برندهای فرهنگی برتر
- ایجاد فرصت همکاری طراحان داخلی و سرمایه گذاران در حوزهی برندینگ
- ایجاد فرصتهای شغلی در راستای حامیان فرهنگی
مزیتهای برگزاری جشنواره برای برگزارکننده و متولیان طرح را در شورای سیاست گذاری جشنواره تدوین نمودیم:
بیشک یک حامی فرهنگی اهدافی فراتر از منافع سازمانی را در نظر دارد و قطعا به جغرافیای کشور و معرفی برون کشوری برندها فکر میکند و به دنبال بنا نهادن یک مسیر درست در جامعه است، مسیری که میتواند مبنای عمل نسلهای بعدی باشد. برگزارکننده چنین جشنوارهای صدای رسایی است که نشان میدهد خودش سالها دغدغههای فرهنگی جامعه را داشته، در این راه گامهای مهمی برداشته و اکنون میخواهد به عنوان پیشرو اصلی این فرآیند از دیگر مجموعههایی که در این راه هم قدم بودهاند، قدردانی کند.
در پایان اگر صحبتی هست بفرمایید: ضمن تشکر از شما، از یکایک سازمانها و نهادهای مسئول و ذیربط از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنیادهای فرهنگی، شهرداری ها، انجمن ها، بانکها، بیمه ها و شرکتهای فعال و پیشرو در حوزه مسئولیت اجتماعی، دانشگاهها، مراکز علمی، مدیران، اساتید، دانشجویان و علاقه مندان دعوت میکنیم در حد مسئولیت و توان خود یاری گر این حرکت ملی باشند. خبرنگار: لیما حسنی/
دبیرخانه جشنواره:
تهران منطقه پنج بزرگراه آبشناسان نرسیده به فلکه اول شهران شماره 37 طبقه اول واحد 8 کد پستی 1478739369
09124837140
09100013704
02144365808 داخلی 107