آخرین مطالب

مصاحبه ی اختصاصی با رییس سازمان توسعه تجارت ایران مصاحبه، گزارش و یادداشت

مصاحبه ی اختصاصی با رییس سازمان توسعه تجارت ایران

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: رییس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون صادراتی وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ایران مراسم نیوز خبر از امضای تفاهم نامه ی همکاری با انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، مشروح این گپ و گفت به شرح زیر است.

جناب مودودی شما در صحبت هایتان اشاره کردید که معتقدید مهم ترین کاری که باید انجام بگیرد تغییر فضای فکری در زمینه ی مدیریت سازمان توسعه تجارت و به عبارتی تغییر در پارادایم های فکری و عملکردی سازمان است به این معنا که راهبری سازمان و نگاه آن به توسعه ی بازار صادراتی کشور باید متفاوت از گذشته شود. تاکنون  چه اقداماتی برای این موضوع انجام گرفته؟بله ،یکی از اقدامات مهم ما بحث نمایشگاه های بین المللی است که مدنظر بسیاری از فعالان بازار چه در داخل و چه در خارج از کشور است و ما در تلاشیم تا به نحوی این بستر را آماده کرده و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را تسهیل کنیم تا فعالان داخلی و خارجی بتوانند خودشان و دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند. 

نگاه سازمان به صنعت همایش و نمایشگاهی در کشور چیست و آنرا چگونه ارزیابی می‌کنید؟نمایشگاه ها به عنوان ابزار اصلی ورود به بازار و نیز توسعه ی بازار ها از اهمیت روزافزونی برخوردار هستند. ما در عرصه ی نمایشگاهی با یک صنعت جوان در ایران روبرو هستیم که خیلی پیشینه ی بلندی ندارد، گرچه شاید بتوان گفت سبقه ی خود نمایشگاه بین المللی ایران  بسیار بیشتر تر است.  اما به هر حال شرکت های جدیدی که برای ارائه ی خدمات در صنعت همایش و نمایشگاهی کشور ایجاد شده اند تعدادشان بسیار محدود است و تازه متولد شده اند و عمر چندانی ندارند. 

راهکارهای شما برای احیای این صنعت پر اهمیت و بسترسازی برای آن چیست
؟ با وجود تمام کاستی هایی که تا کنون در این صنعت با آن روبرو بودیم اما وجود رقابت جهانی شدید در این صنعت سبب شد که با شتاب بیشتری به دنبال تغییرات اساسی در جهت بهبود وضعیت کنونی مان باشیم تا هر چه بیشتر و سریعتر بتوانیم از ظرفیت های موجود در این صنعت به نفع صادرات و اقتصاد کشور بهره ببریم. یکی از مهم ترین کارهای ما در این راستا ایجاد تفاهم نامه ای میان سازمان و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین‌المللی ایران است. 

از اصول و اهداف این تفاهم نامه بیشتر برای ما توضیح دهید. گسترش دادن نمایشگاه ها به یک فرمت بزرگ تر تحت عنوان رویداد یکی از اصلی ترین اهداف ما در این تفاهم نامه است چرا که وقتی درباره ی یک نمایشگاه صحبت میکنیم روی صحبتمان با محلیست که تعدادی غرفه درآن موجود است و تعداد محدودی شرکت آنجا خودشان را به دیگران معرفی می‌کنند اما یک رویداد به معنای اتفاقی است که در آن هم نمایش دادن و معرفی کردن کالا و خدمات وجود دارد وهم آموزش و اطلاع رسانی و هم مذاکرات بینابین و به عبارتی یک نمایشگاه می‌تواند  تنها بخش کوچکی از یک رویداد باشد و البته این پیشنهاد با استقبال بخش خصوصی همراه شد و از آنجایی که آقای دکتر رحمانی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مجدانه پیگیر و حامی همکاری و همراهی هرچه بیشتر بخش دولتی با بخش خصوصی هستند ما طرح تفاهم مان با انجمن را کلید زدیم و به امید خدا از این به بعد دبیرخانه دائمی رویدادهای بین المللی را در سازمان بنا خواهیم کرد و آنجا تمام فعالیت های مرتبط با اطلاع رسانی، آموزش، مذاکره، بازاریابی و توسعه ی بازار را برای فعالان اقتصادی حاضر در رویدادها و شرکای خارجی آنها انجام خواهیم داد.

 دلیل اینکه انجمن برگزارکنندگان را به عنوان طرف تفاهم انتخاب کرده اید چه بوده؟
 از نظر ما انجمن یک متخصص در عرصه ی همایش و نمایشگاهی کشور محسوب می‌شود و بهترین گزینه در بین بخش خصوصی است و اتفاقا یکی دیگر از اهداف این تفاهم نامه ارتقای جایگاه انجمن در کنار صنعت نمایشگاهی کشور است چراکه ما به دنبال این موضوع هستیم که نمایشگاه هایمان فضایی متفاوت از عرصه ای تنها برای نمایش و عرضه ی توانمندی ها باشد بلکه بیشتر به عنوان یک شتاب‌دهنده ی چندجانبه برای توسعه ی تجارت داخل و بین المللی عمل کند. و بسیار خشنود و خرسندم که این تفاهم نامه شکل گرفت  و امیدوارم که بتوانیم به نتایج پرافتخاری برسیم. 

آیا باید امضای تفاهم نامه با انجمن را نقطه ی عطفی در زمینه ی همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در کشورمان دانست؟ مسلما یکی از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت همکاری و همراهی با بخش خصوصی است تا در کنار یکدیگر بتوانیم ایفاگر نقش شتابدهندگی در عرصه ی تجارت خارجی کشور باشیم و این اتفاق میسر نخواهد شد مگر با استفاده از تمام ظرفیت های کشور و از طرفی اگر ما نتوانیم خودمان را با تحولات بازارهای جهانی همگام کنیم بدون شک بازنده ی این عرصه خواهیم بود. متاسفانه ما در گذشته شاهد اشتباهاتی بوده ایم که همین عدم همراهی بخش های دولتی و خصوصی و عدم همگام شدن با تحولات جهانی از مهم ترین این اشتباهات بوده یا مورد دیگری از این اشتباهات هزینه کرد بخش اعظمی از درآمد ارزی کشور برای واردات  بود که جمعا عدد آن به 1370 میلیارد دلار می‌رسید و با این حجم سرمایه و درآمد ارزی میشد زیرساخت های بسیارخوبی برای تولید و صادرات کشور ایجاد کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و صرف واردات کالا به کشور شد.

در صحبت هایتان به بحث برند سازی اشاره کردید این مبحث را از حیث اهمیت در تجارت جهانی و وضعیت کنونی در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بله، متاسفانه یکی از بلایایی که ما به آن دچار شده ایم ساختار ساخت و تولید است. درحالی که آنچه باعث ارزش آفرینی در تولید، صادرات و تولید صادراتی می‌شود چیزی نیست جز طراحی و برندسازی و مابیشتر از آنکه به این مسئله بپردازیم دچار موضوع تولید، مونتاژ و نهایتا در بهترین حالت مهندسی های معکوس آن هم تنها برای تولید و مصارف داخلی شدیم. امروزه ما وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم و متاسفانه شاهد آن هستیم که حتی بزرگ ترین برندهای ما نیز از طرف رقبای بین المللی خود تهدید می‌شوند که اقدام به ثبت برند در خارج کشور کنند و متاسفانه زحمت های چندین و چندساله ی تولیدکنندگان  یک برند براحتی توسط افراد سودجو در خارج از کشور مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین سازمان علاوه بر کمک به مراکز طراحی و برندسازی که میتوانند به عنوان یک شتاب‌دهنده ی قوی در کشور مطرح شوند به عنوان متولی قانونی برند در کشور به دنبال این است که بتواند فرهنگ صحیح برند و برندسازی را ایجاد کند و از این ظرفیت ها  بجای آنکه محلی برای سؤ استفاده افراد سودجو شود برای توسعه ی تجارت کشور استفاده کند.

به عنوان سخن پایانی در نهایت ابراز خوشحالی و مسرت میکنم و معتقدم که تفاهم نامه ی صورت گرفته بین سازمان توسعه تجارت و انجمن برگزارکنندگان بسیار مفید و موثر خواهد بود تا این فضای همدلی و همکاری که امروز درحال شکل گیری هست ادامه دار شده و باعث شکوفایی هرچه بیشتر کشور عزیزمان باشد و در آینده ی نزدیک برنامه هایی برای همکاری با کانون نخبگان و بحث هیئت های اعزامی و پذیرشی خواهیم داشت و اینکه به امید خدا اگر به درستی در  نقشه ی راه پیش بینی شده مان حرکت کنیم حتما شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود.محمدحسین الوند/















نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور