آخرین مطالب

فرصت های ایران برای رونق گردشگری رمضان مصاحبه، گزارش و یادداشت

فرصت های ایران برای رونق گردشگری رمضان

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: جامعه فرصت های ایران برای رونق گردشگری رمضان اقتصاد ایران: یکی از راه های رونق هر کشوری تقویت گردشگری است، سرزمین ایران یکی از مناطق بکر جهان برای توسعه انواع مختلف این صنعت از جمله گردشگری رمضان محسوب می شود اما برای رسیدن به جایگاه مناسب راه درازی وجود دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در زمان حاضر انواع مختلفی از گردشگری ازجمله فرهنگی، هنری، تاریخی، دریایی، طبیعت گردی، تجاری و بازرگانی، شهری، روستایی، قومی و عشایری، مذهبی، ورزشی، ماجراجویانه، سلامت، فضا، الکترونیکی و مجازی، بیابانی و کاری در جامعه ما کم و بیش فعال بوده اما گردشگری رمضان کاملا در محاق و مغفول مانده است.

این وضعیت در شرایطی است که ایران از نظر جذب گردشگر رمضان در شرایط مطلوبی قرار دارد اما نبود برنامه ریزی و شناسایی ظرفیت های این گردشگری، هرگونه رشد این نوع گردشگری را با مانع روبرو کرده است.
اکنون کشورهایی مثل مالزی، ترکیه، مصر، تونس، اندونزی و امارات متحده عربی فعالیت های گسترده ای در زمینه گردشگری رمضان دارند و در ماه رمضان گردشگران زیادی جذب کرده و مزایای زیادی نیز از این طریق نصیب جامعه خود می کند. 
اشتغال و رونق اقتصادی از مزیت های گردشگری است و کشورهای دارنده این صنعت اکنون درآمدهای هنگفتی از این راه بدست می آورند. با اینحال گردشگری رمضان فقط در کشورهای اسلامی یاد شده فعال نیست بلکه حتی در برخی کشورهای اروپایی که به عنوان کشور اسلامی محسوب نمی شوند این صنعت با رونق خاصی جریان دارد.
اسپانیا یکی از این کشورها است که هر چند پیشینه حاکمیت مسلمانان در اندلس را با خود به همراه دارد اما اکنون از جمعیت اندکی از مسلمانان برخوردار است ولی این کشور در ماه رمضان با فراهم آوردن امکانات گردشگری رمضان، سالانه تعداد زیادی از گردشگران رمضان را به خود جذب می کند.
اسپانیا یک کشور قدرتمند در زمینه صنعت گردشگری در جهان محسوب می شود بطوری که عمده درآمدهای این کشور از راه گردشگری حاصل می شود. این کشور در اغلب انواع گردشگری فعال است و سالانه بیش از 70 میلیون گردشگر به خود جذب می کند که یک درآمد پایدار برای این کشور به همراه آورده است.
موفقیت اسپانیا در جذب گردشگر خارجی تا حد زیادی به مدیریت صحیح و بهره گیری بهینه از ظرفیت ها و بضاعت های گردشگری این کشور متکی است. 
برای مثال برنامه ریزان این کشور از هر پدیده و غذای محلی جامعه خود بخوبی برای جذب گردشگر استفاده می کنند طوری که شاید معرفی خیلی از این غذاها به گردشگران در جامعه ما با بی اعتنایی مواجه شود. فرهنگ روزه داری در هر گوشه ای از جامعه ما به شکل های گوناگون وجود دارد.
رسوم و خرده فرهنگ های ماه رمضان در میان ایرانیان قدمتی دیرینه دارد و خیلی از این آیین ها از گذشته های دور به ما رسیده است. همین قدمت بالای این فرهنگ ها بر جذابیت این آیین ها افزوده است و خیلی از گردشگران تمایل دارند آن را از نزدیک مشاهده کنند.
در شهرها و روستاهای ایران وقتی ماه رمضان فرا می رسد روزه داران انواع اعمال و آیین ها را انجام می دهند که هر کدام از آنها صحنه های جذابی برای هر تازه واردی پدید می آورد. 
جدا از این آیین ها، انواع خوردنی ها، نوشیدنی ها، نان ها، شیرینی جات و ... که در ایام ماه رمضان در شهرها و روستاهای کشور تهیه و در اختیار روزه داران قرار می گیرد برای بسیاری از گردشگران دیدنی و جذاب است. نقاره زنی، نواختن سازهای کوبه ای، شب زنده داری در شب های قدر و سفره های نذری، آیین های سحر و افطار و ... از جمله عادات و اعمالی است که در ماه رمضان انجام می شود که صحنه ها و فضاهای جالب برای گردشگران پدید می آورد. 
گردشگری فرصتی است که اتباع سایر کشورها از فرهنگ ها و خرده فرهنگ های جامعه ما آشنا می شوند و این فرهنگ ها شامل جشنواره های سفره های افطاری که انواع و اقسام مواد غذایی محلی در آن به نمایش گذاشته می شود را در بر می گیرد.
بضاعت گردشگری رمضان همچنین به برپایی نمایشگاه کتب قرآنی و اسلامی، جشن های دینی و همخوانی قرآن را شامل می شود که هر کدام جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد. اما گردشگری رمضان برای رونق نیازمند خیلی از ابزارها و امکانات مثل توسعه سایر انواع گردشگری است. 
یعنی باید زیر ساخت های گردشگری مناسب و استاندارد از جمله راه، وسایل حمل و نقل (هوایی و زمینی و دریایی)، هتل ایجاد شود تا گردشگران با امنیت و خیال آسوده به ایران سفر کنند. 
وقتی همه این امکانات و لوازم تهیه شد صنعت گردشگری به مدیریت به روز و صحیح نیازمند است. لزوما صنعت گردشگری در هر جامعه ای باید تابع ارزش ها و قوانین و مقررات آن جامعه باشد و اجرا شود ایران نیز از این قاعده مسثنی نیست. 
اغلب گردشگرانی که به ایران سفر می کنند ارزش های جامعه ما را رعایت می کنند و به قصد استفاده و بهره گیری از این مواهب و آیین های این سرزمین کهن به این سفر دست می زنند.
صنعت گردشگری ایران برای رسیدن به نقطه ایده آل، راه درازی در پیش دارد و در این زمینه همه مسئولان، برنامه ریزان و تریبون بدست ها می توانند به رونق این صنعت کمک کنند. رونق گردشگری در جامعه ما یعنی افزایش اشتغال و رفع بیکاری است. 
وقتی جامعه ما به چنین جایگاهی برسد خیلی از آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری رفع می شود و از این طریق آسیب های دیگر مثل اعتیاد، طلاق، مسکن و ازدواج جوانان نیز رفع خواهد شد. 
صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت ها و امکانات موجود گردشگری در ایران، راه آسانی برای رفع مشکلات جامعه خواهد بود و برای رونق اقتصادی جوامع محلی، این مسیر کم هزینه تر به نظر می رسد.
گزارش از: علی حبیبی 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور