بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: تعلیم و تربیت از وظایف آموزش و پرورش است که بخش زیادی از آن را معلمان انجام می دهند، اما مساله اساسی این است که چنانچه آموزش ها، آداب و مهارت های مناسب و لازم زندگی به دانش آموزان ارائه شود نسل توانمند و شایسته ای تحویل جامعه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دانش آموزان زیر نظر معلمان آگاه و مجرب، توانمند می شوند و در غیر این صورت فاقد مهارت و توانمندی لازم وارد جامعه می شوند که نه تنها نمی توانند معضلات جامعه را رفع کنند بلکه خود می توانند برای جامعه مشکل ایجاد کنند.
بنابر این نقش معلمان در تربیت و آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی به دانش آموزان موضوع مهم و حیاتی است. اگر معلم فاقد دانش و مهارت لازم برای آموزش دانش آموزان باشد به طور قطع تشکیل کلاس ها ثمری برای دانش آموزان نخواهد داشت.
در زمان حاضر خیلی از دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار و ادامه تحصیلات، با آمادگی نسبی روبرو هستند در حالی که خیلی دیگر از دانش آموزان فاقد چنین مهارت هایی هستند و به طور طبیعی در جامعه و بازارکار با مشکل روبرو خواهند شد.
تربیت دانش آموزان توانمند با معلمان توانمند حاصل می شود بنابراین تشکیل دوره های مختلف آموزش برای معلمان از جمله ضرورت های این کار است و آموزش و پرورش باید با درک این نیازها و در زمان های مناسب در تشکیل این دوره های آموزشی تلاش کند.
اما جدا از آموزش به معلمان، برای افزایش انگیزه های این معلمان باید مسایل صنفی و معیشتی آنان مورد رسیدگی قرارگیرد. برای تربیت و آموزش مهارت های زندگی و به روز به دانش آموزان، هیچ معلمی نباید دغدغه معیشت داشته باشد.
معلمان نسل آینده را تربیت می کنند و به آنان انواع مهارت ها را می آموزند همچنانکه که معلمان گذشته در مورد نسل فعلی چنین تلاشی انجام دادند.
تاثیرات کار و فعالیت معلمان، جامعه آینده را می سازد بنابر این امروز هرمقدار که برای این قشر کار شود نتیجه آن در آینده در جامعه آشکار خواهد شد.
همه افراد به مدرسه می روند و زیر نظر معلمان آموزش می بینند و از این نظر مورد تکریم و احترام جامعه هستند.
همه ما پس ازسال ها فراغت از تحصیل، یاد معلمانمان را فراموش نمی کنیم و در مناسبت و بهانه ای از آنان یاد می کنیم. حتی خاطرات بدمان با معلمان لذت بخش می شود و این نشان می دهد که معلمان دلسوزانه برای یادگیری ما تلاش می کنند و ما بی اختیار وقتی نام آنان را می شنویم این حس در ما ایجاد می شود.
معلم زمانی وارد زندگی کودک می شود که برای نخستین بار تجربه های اجتماعی را حس می کند. کودکان نخستین تجربه اجتماعی زندگی خود را از مدرسه کسب می کنند و در این دوره سنی، بهتر و زودتر دانش و رفتارها را فرا می گیرند بنابراین هیچ دوره ای مثل مدرسه نمی تواند تاثیرات عمیقی روی دانش آموزان بگذارد زیرا این زمان دوره شکل گیری شخصیت کودک است.
پس از خانواده، دوره ابتدایی مهم ترین زمان شکل گیری شخصیت و یادگیری کودک است و چنانچه در این دوره مراقبت های لازم از نونهالان صورت گیرد نسل توانمند و تاثیرگذاری تربیت خواهد شد.
بنابر این معلمان دستکم دو نقش مهم در زندگی دانش آموزان ایفا می کنند که نخست پرورش نسل آینده و دوم آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی به آنان است که هر دو موضوع، نقش حیاتی در آینده جامعه برجا می گذارد.
یادداشت از:علی حبیبی