بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: مدیر
نمایشگاه دائم صادرات و فرصتهای سرمایه گذاری گفت: تولیدکنندگان ما از
بازارهای صادراتی هراس دارند، این در حالی است که تجربه نشان داده کار کردن
در محیط خارجی بسیار راحت تر از محیط داخلی است. دلیل هراس تولیدکنندگان
ما این است که ما در خارج از کشور نتوانستیم خودمان را خوب معرفی کنیم و
نتیجه این امر سوختن فرصتهای ما بوده است. به طور مثال کشور همسایه ما
ترکمنستان کالایی که در مشهد تولید میشود و میتواند با قیمت هزار دلار
خریداری شود را از فرانسه با قیمت سه هزار دلار میخرد. همچنین ترکیه در ده سال اخیر در کشور ترکمنستان شصت میلیارد دلار ساختمان سازی کرده است و این یک تاسف بزرگ برای ما است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دکتر علیرضا شیرمحمدی در نشستی با ایران مراسم نیوز که در محل اولین پارک علم و فناوری خصوصی کشور برگزار شد، تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز همین گونه است. ما تصور میکنیم موضوع تحریم ها دلیل اصلی برای عدم توسعه سرمایه گذاری خارجی است. در حالی که این تصور بسیار غلط است. ریسک تنها یکی از چهارعامل تصمیم گیری است. ریسک، بازده سرمایه گذاری، منابع انسانی و انرژی در مجموع موجب میشوند سرمایهگذار درخصوص سرمایهگذاری خارجی تصمیم بگیرد. بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری ما در ایران به گونه ای است که سرمایهگذاری خارجی را مطلوب میداند این در حالی است که ریسک نیز وجود دارد. در کشوری مانند ویتام ریسک بالاتر و فرصتها کمتر از ایران است. در این میان مقصر تولیدکننده نیست بلکه مجموعههایی مثل نمایشگاه دائمی صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری که ما بنا نهادیم باید ایجاد شوند تا بتوان در این راه از تولیدکننده حمایت کنیم.
مدیرمسئول پایگاه خبری ایران مراسم نیوز درخصوص ضرورت برپایی نمایشگاه دائم صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری گفت: همواره این نقد وجود داشته که چرا یک نمایشگاه سه روزه باید برگزار بشود و پس از اتمام نمایشگاه، تا سال آینده تعطیل و دیگر نمایشگاهی برپا نشود. در همین راستا در بازه زمانی بین دو نمایشگاه هیچ اتفاق مثبتی رخ نمیدهد و درحقیقت نمایشگاه دستاوردی ندارد. به عنوان مثال، نمایشگاهی که در یک حوزه خاص مانند ساختمان اجرا شود، در طی سال تنها یک نمایشگاه چند روزه و یا چند نمایشگاه کوچک در سایر شهرها برگزار میشود که عمدتا در راستای اهداف نمایشگاه اصلی که مورد توجه شرکتهای خارجی است، گام بر نمیدارد. اما نمایشگاه دائمی کاری بسیار ارزشمند است که تاکنون در کشور انجام نشده است. با این حال بهتر بود که دولت در ابتدا خودش این کار را به عهده گیرد تا اعتماد لازم حاصل شود.
دکتر شیرمحمدی با تایید صحبتهای مدیر مسئول پایگاه خبری ایران مراسم نیوز تاکید کرد: در کشور مالزی، دولت 10 سال متولی نمایشگاه صادرات بود و پس از ده سال این کار را به بخش خصوصی واگذار کرد. اکنون در دنیا موضوع جذب سرمایه خارجی و موضوع صادرات به بخش خصوصی واگذار می شود و دولت نقش حمایت گری را ایفا میکند. نکتهی حائز اهمیت این است که الگوی صحیح معرفی توانمندیهای صادارت و سرمایه گذاری چیست؟ الگوی صحیح این نیست که فقط کالایی را نمایش دهیم. این امر نقطهی شروع است و پس از آن اتفاقات دیگری باید رقم بخورد. من از هیئت تجاری ایران سوال کردم که توانمندی های صادراتی ایران چیست؟ بعد از کمی فکر پاسخ داد فرش، خرما و بعد متوقف شد. اکنون صادارت فرش ماشینی ترکیه یک میلیارد دلار است اما در کشور ما 300 میلیون دلار است و این در حالی است که ترکیه مواد اولیه را از ایران میگیرد.
مدیر نمایشگاه دائم صادرات و فرصتهای سرمایه گذاری عنوان کرد: اینجا اولین پارک علم و فناوری خصوصی کشور است. این اقدام یک اقدام ملی و بزرگ است و به حمایت نیاز دارد. من اعتقاد دارم که اینگونه فعالیت های توسعه ای براساس استانداردهای دنیا توسط بخش خصوصی انجام شود. ما دنبال نتیجه هستیم چون تجربه بیست ساله داریم. نزدیک به یک سال روی ایجاد پارک کار کردیم. روی انتخاب مکان مناسب نمایشگاه بسیار بررسی کردیم. در اینجا خدمات ارائه میشود و اتاق جلسات داریم. برخی از کالاها به صورت واقعی نمایش داده میشود و در یک سالن کوچک نیز کالاها به نمایش گذاشته میشود. این نمایشگاه هجده هزار و 500 متر مربع است. اعتقا ما بر این است که دولت نمی تواند کاری انجام دهد و نباید انجام دهد. بخش خصوصی باید دست به دست هم بدهیم و یک سربلندی برای کشور ایجاد کنیم.
سید حجت هاشمی یرکی، مدیرمسئول پایگاه خبری ایران مراسم نیوز در ادامه این گفتوگو افزود: کاری که شما انجام میدهید ضمن اینکه یک حرکت ملی است، سبب تسهیل گری بین طرفین میشود و این خود حل یکی از بزرگترین مشکلات تجارت است. همین فضایی که ایجاد نموده اید در محضر میهمانان و سرمایه گذاران خارجی آبروداری است و این اتفاق که افراد میتوانند به چنین مکانی بیایند و از یک کالا یا محصول نمونه های موفق را انتخاب کنند، اتفاق خوبی است زیرا فرد در اینجا فقط محصول را نمیبیند بلکه این مجموعه میتواند اتصال بین فرد و تولیدکننده را ایجاد و نظارت کند. دولت در این میان فقط نقش نظارتی دارد که اگر یک سرمایه گذار خارجی به کشور آمد و سرمایه گذاری کرد اطمینان خاطر داشته باشد که این امر مورد تایید حکومت است.
دکتر شیرمحمدی گفت: بخشی از کالای های ما کالاهای دانش بنیان است که فروش داخل کشور آنها تنها مورد بحث نیست بلکه ما باید به خارج از کشور راه پیدا کنیم. ما تولیدکنندههایی در داخل کشور داریم که میتوان گفت با اروپاییها از نظر قیمت و کیفیت رقابت میکنند. اگر صادرات شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی نشود، این شرکتها قادر به ادامه راه نیستند.
وی ادامه داد: ما بازارهای همسایهمان را نمیشناسیم و برای همین است که در اینجا مطالعه بازار انجام میدهیم و به شرکت ها مشاوره میدهیم. در حوزه محصولات پایین دستی نباید فکر کنیم که فقط محصولات پلیمری تولید ما است. موادی داریم که با پلیمرها ترکیب میشود و این ها محصولات مختلف تولید میکنند.
جالب است بدانیم در منطقه هیچ تولیدکننده ای در حوزه مواد شیمیایی که قابل افزودن به چاه های نفتی است نداریم و تنها تولید کننده ایران است. با این حال تولید کننده ایرانی نمیداند که کشور همسایه ما خواهان این محصول است. از این رو چندین سال است که محصول را از تولیدکننده کشوری دیگر با دو تا سه برابر قیمت میخرد. ما تصور میکنیم صادرات تنها این است که یک کالا را بفروشیم در حالی که برای خدمات، بازار وسیعی وجود دارد.
مدیرمسئول پایگاه خبری ایران مراسم نیوز در ادامه صحبتهای دکتر شیرمردی تاکید کرد: به همان اندازه که ما مطالعه بازار داریم ترکمنستان نیز مطالعه بازار دارد. در کشور ما در بحث مسکن مهر پرند که توسط ترک ها ساخته شد، ما شاهد بودیم که این مسکنها به نسبت مسکن مهرهایی که چینیها و ایرانی ها ساختند خواهان بیشتری داشت و بهتر فروش رفت. و این نوع اقدام صحیح خود سبب معارفه بهتر سازندگان کشور ترکیه در ترکمنستان شد. که این نمونه کارها یک اصل و مبنا برای تصمیمگیری است.
مدیر نمایشگاه دائم صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری تصریح کرد: به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که سرمایه گذار به علت عدم امنیت در ایران سرمایه گذاری نمیکند. ما در طول مدت تحریم تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی داشتیم که وارد ایران شدند. هایپراستار یک نمونه موفق از ورود سرمایه گذار خارجی است. در پایان باید گفت مساله این است که ما باید زاویه دید خود را تغییر دهیم و از دید سرمایه گذار خارجی نگاه کنیم. ما عادت داریم همواره مسائل را از زاویه دید خودمان نگاه کنیم. این دید میتواند از طریق آموزش تغییر کند. من دوره جذب سرمایه گذاری را در سازمان ملل گذرانده ام و همانجا اهمیت تغییر دید را درک کردم./ لیما حسنی