بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: همه واحدهای تولیدی وغیر تولیدی جامعه برای ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع ایجاد می شوند اما وقتی فعالیت های این واحدها تاثیرگذار خواهد بود که با مردم یا مراجعه کنندگان تعامل مناسب و مطلوبی داشته باشند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، رضایت داشتن و رضایت نداشتن خیلی از امور یک دستگاه یا سازمان ارتباط مستقیمی با چگونگی برخورد و حفظ کرامت ارباب رجوع دارد به بیان دیگر واحدهای تولیدی و غیرتولیدی در صورت کسب رضایت مشتری می توانند به منفعت و توسعه فعالیت خود بپردازند و رسیدن به این مرحله نیز کار دشواری نیست همچنان که خیلی از واحدها به چنین جایگاهی رسیده اند. یکی از وظایف مهم روابط عمومی ها در این بخش ها، ارتباط موثر آن ها با مردم یا مشتریان است، در واقع روابط عمومی ها حلقه اتصال بین این دستگاه ها با مردم و مخاطبان هستند.
فعالیت و حضور روابط عمومی ها در خیلی از ادارات مشهود و نمایان نیست و به همین نسبت نیز عملکرد و فعالیت رضایت بخشی ها هم ندارند. خیلی از روابط عمومی ها به وظایف اصلی خود که بیان شفاف و درست اطلاعات و اخبار، ترغیب، تشویق ، ترویج و تبلیغ و برقراری ارتباط با افراد و سازمان ها است، نمی پردازند و به فعالیت های غیرمرتبط مانند آماده کردن محل سخنرانی ها و تدارکات دیگر اقدام می کنند و این نشان می دهد که افراد کارآمد و توانمند دراین واحدها حضور ندارند یا دستگاه یاد شده درصدد داشتن روابط عمومی توانمند نیست.
روابط عمومی، واحدی است که باید مدیران قوی، با تجربه و تحصیل کرده در آن فعالیت کنند اما در برخی واحدها عکس آن عمل می شود و معمولا مدیرانی که چنین خصوصیتی ندارند، بکار گمارده می شوند. روابط عمومی ها باید برای انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن به منابع سازمان و عمومی مردم تلاش کنند تا به عنوان یک بازوی قوی، به رفع مشکلات سازمان خود و ارباب رجوع بپردازند.
خیلی از روابط عمومی ها دارای چنین کارکردی نیستند چون نیروهایی که در آن فعالیت می کنند دارای ویژگی های انجام این فعالیت نیستند. مدیران قوی و توانمند معمولا نیروهای کیفی و توانا، برای واحد روابط عمومی سازمان تابعه خود انتخاب می کنند و به همین دلیل عملکرد و فعالیت آنان مورد رضایت مردم و مسئولان ذیربط است. اما خیلی از روابط عمومی ها دارای نیروهای قوی و توانمند نیستند زیرا مسئول سازمان دارای توانمندی و تشخیص درست برای انتخاب همکاران روابط عمومی خود نیست.
روابط عمومی ها می توانند یک سازمان و اداره را به درجات بالا ارتقا دهد و عکس آن نیز صادق است یعنی روابط عمومی ضعیف می تواند تمام دستاوردهای یک سازمان را برباد دهد. بنابر این روابط عمومی از مهمترین بخش های یک سازمان است اما در خیلی از واحدها به نقش اثرگذار آن توجه نمی شود.
یکی از جاهایی که روابط عمومی ها می تواند آثار مثبت و تاثیرگذاری داشته باشد برگزاری هرچه بهترهمایش ها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها و کنگره ها است. صنعت
همایش و نمایشگاه وظیفه بازاریابی، تبلیغ، ورود تکنولوژی، رقابت سالم بین تولیدکنندگان و تعامل بین کارفرما، تولید کننده و مشتری یا مردم را دارد. حضور روابط عمومی های قوی در هریک از این بخش ها می تواند تحولات گسترده فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. دستیابی به این مرحله و داشتن روابط عمومی توانمند، نیازمند ارائه اطلاعات درست از سازمان خود و تشخیص صحیح تحولات جامعه است. به عبارتی اعمال مدیریت شایسته در جامعه، نیاز به اطلاعات و آگاهی های متقن، به روز، واقعی و کارآمد از جامعه دارد و این نتیجه از شیوه فعالیت روابط عمومی های قوی و پایدار حاصل می شود.
هر چند فعالیت روابط عمومی ها می تواند هزینه های مالی به این واحدها وارد کند اما منفعت و سودی که دستگاه هایشان از روابط عمومی های توانمند می رسند چندبرابر بیشتر از هزینه های آنها است. روابط عمومی ها کمک شایانی به دیدن درست آینده، شناخت رقبا و بازار و اطلاع از نیازهای جامعه می کند و تمام سازمان های پویا نیز به دنبال رسیدن به چنین جایگاهی هستند.
فعالیت های روابط عمومی های توانمند در اتاق های شیشه ای انجام می شود یعنی همه اطلاعات و اخبار آن شفاف و صحیح به دست مخاطب می رسد و این دسته از روابط عمومی ها حافظ منافع دستگاه مربوطه و ارباب رجوع هستند بنابر این روابط عمومی ها باید از وضعیت صرف تبلیغات سازمان به سمت ارتباط بیشتر بین سازمان و رسانه ها و همچنین مردم به عنوان ارباب رجوع حرکت کنند.
علی حبیبی/