نمره صنعت نمایشگاهی چند است؟ /کارنامه نمایشگاه ها در سالی که گذشت
مصاحبه، گزارش و یادداشت
بزرگنمایی:
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، هیچ سازمانی بدون بررسی فعالیت و عملکردش در یک زمان مشخص و کافی به موفقیت نمی رسد و در این میان رویدادهایی مانند نمایشگاه ها نیز چنین وضعیتی دارند یعنی باید کیفیت و کمیت فعالیت های آنها در طول یکسال بررسی شود تا نقاط ضعف و قوت آنها آشکار شود. در این فرآیند نقاط قوت این رویدادها باید تقویت شود و نقاط ضعف نیز با شناسایی و بکارگیری راهکارهای مناسب از بین برود.سالانه 400 نمایشگاه بین المللی و تخصصی در ایران برگزار می شود که حدود 80 نمایشگاه تخصصی آن در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا می شود. نمایشگاه ها دارای وظایف و کارکردهای زیادی است و امروز در کشورهای پیشرفته به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه جامعه مورد توجه قرار می گیرد. اهمیت این رویدادها به حدی است که با اینکه قرن ها از عمر آن می گذرد اما همواره و در همه دوران نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه حتی در عصر تکنولوژی به نقش آن هم افزوده شده است. رویدادهایی مانند نمایشگاه ها دارای کارکردهای زیادی ازجمله رونق اقتصادی، بازاریابی، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان، تبلیغات، امکان ایجاد تعامل و گفت و گو بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی و صادرات و واردات تکنولوژی را دارد. بنابر این رویدادی با چنین اهمیت، نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر است. برای توسعه نقش نمایشگاه نیازمند بررسی عملکرد و دستیابی به نقاط ضعف و قوت آن هستیم. اگر خواهان نمایشگاه با کیفیت هستیم این بررسی و ارزیابی از حیاتی ترین نیازهای این صنعت است. در پایان هر دوره نمایشگاه ها باید گروهی از کارشناسان به بررسی عملکرد این رویدادها بپردازند و با شناسایی نقاط ضعف و قوت، نسبت به رفع آنها اقدام کنند. در ایران هنوز برنامه مدونی در این مورد برای هر نمایشگاه و در پایان یک سال برای کل نمایشگاه های برگزار شده وجود ندارد و این می تواند یکی از ضعف های مهم صنعت نمایشگاهی کشور باشد. چگونه می توان نسبت به ارتقای یک صنعت سخن گفت اما یک بررسی و ارزیابی از عملکرد آن وجود نداشته باشد. نمایشگاه ها نقش با اهمیتی در توسعه و پیشرفت کشورها دارد از این رو لازم است به کارنامه یک سال خود نظری بیفکند تا در سال های آینده باکیفیت تر و پربارتر برگزار شود. این رویدادها همانطور که گفته شد می تواند در توسعه کشور، واردات تکنولوژی و ارتقای تولید داخلی و صادرات کالا موثر باشد اما دسترسی به همه این کارکردها در صورتی حاصل خواهد شد که بدانیم این نمایشگاه در داخل کشور با چه کیفیتی برگزار می شود؟ در کدام جایگاه قرار دارد؟ چه میزان در رشد و پیشرفت کشور تاثیر گذاشته است و هم چنین چقدر از نظر کیفیت برگزاری نمایشگاه با رویدادهای مشابه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته همخوانی دارد؟ نمره صنعت نمایشگاهی کشور چند است؟ این صنعت باید به همه این پرسش ها و سایر پرسش های کارشناسان مرتبط با این صنعت پاسخ دهد و در رفع موانع برگزاری نمایشگاه ها در کشور تلاش کند. نمایشگاه های کشور هنوز در برپایی کیفی با مشکلاتی روبرو است و از این نظر فاصله زیادی با نمایشگاه های مشابه خارجی دارد و تازمانی که این فاصله ها کمتر نشود به همان نسبت رسیدن به موفقیت ها دوراز دسترس خواهد بود.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ