بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: در شرایطی که وضع اقتصادی مردم در روزهای پایانی سال به گونه ای است که قدرت خرید اقلامی مانند آجیل، پسته و ... را از دست دادهاند، شیرینی تنها گزینه آنها در ایام عید است که افزایش ناگهانی و دو برابری قیمت شکر در بازار سبب شده که مردم قدرت خرید این محصول را هم از دست بدهند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،افزایش قیمت شکر سبب شده که مردم و بسیاری از مغازه داران و شیرینی فروشان در ایام نوروز با مشکل مواجه شوند. با گذری در خیابان تیموری شیراز به راحتی میتوان این موضوع را حس کرد؛ این در حالیست که اکثر مغازه داران همواره از گرانی و افزایش قیمت ها ناراضی هستند.
"علی" یکی از مغازه داران خیابان تیموری میگوید: عواملی مانند بی برنامگی مسئولان سبب افزایش قیمت در بازار شده، این در حالی است که عدم حضور و کم کاری ادارات و سازمانهایی مانند بازرگانی باعث شده که با افزایش قیمت محصولات مواجه شویم.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو شکر در بازار سیاه حدود 7500 تومان است، ادامه میدهد: قیمت هر کیلو شکر حدود 3100 تومان بود اما در حال حاضر قیمت این محصول به بیش از 7 هزار تومان رسیده و قیمت هر کیلو قند هم از 4200 تومان به 6500 تومان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه تنها چند فروشگاه زنجیرهای در سطح شیراز شکر در اختیار مردم قرار میدهند، میگوید: درحال حاضر شکر در بازار وجود ندارد و این محصول در انحصار افراد خاصی است.
این مغازه دار ادامه داد: در ماههای گذشته تنها چند مغازه اقدام به فروش شکر در خیابان تیموری شیراز میکردند اما در شرایط فعلی شکر کافی در خیابان تیموری وجود ندارد.
فرهاد دیگر مغازهدار خیابان تیموری با بیان این ادعا که مقدار زیادی شکر در کارخانههای فسا، اقلید یاسوج و ... به صورت دپو شده وجود دارد که وارد بازار نمیشود! میگوید: به دلیل انحصاری شدن این محصولات در دست عده ای خاص، سازمانها و اداراتی مانند بازرگانی قدرت حل این مشکل را از دست دادهاند.
وی میافزاید: با توجه به اینکه 4 کارخانه در استان فارس شکر تولید میکنند بنابراین طبق گفته مسئولان، این کارخانهها قدرت تامین شکر کل کشور را دارند؛ اما اینکه در شرایط فعلی با کمبود و افزایش قیمت شکر مواجه هستیم از مسایلی است که جای تفکر و تأمل دارد.
وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که شکر در بازار کمیاب شده است، ادامه می دهد: در حال حاضر شکر در دست عدهای از افراد افتاده است که آنها افرادی را به صورت واسطه وارد بازار میکنند که نرخ این محصول را افزایش دهند.
محمود دیگر مغازه دار این خیابان، با بیان اینکه در حال حاضر شکر در چند فروشگاه توزیع میشود، میگوید: این فروشگاهها شکر را با قیمت کیلویی 3300 تومان در اختیار مردم قرار میدهند.
وی میافزاید: بیشتر مسئولان از این مشکلات به خوبی آگاهی دارند، بنابراین ضروری است در جهت رفع نیازهای مردم ادارات و سازمان هایی مانند تعزیرات، غله و ... به این موضوع ورود کنند.
این مغازه دار تصریح میکند: با توجه به اینکه در حال حاضر کارخانه ها باید شکر را با قیمت کیلویی 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار دهند اما وجود یک سری دلال در بازار اجازه نمیدهد که شکر با این قیمت بفروش برسد.
علی اکبری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کمبود شکر در بازار نمونهای دیگر از جولان دلالی و سوداگری است، میگوید: با توجه به اینکه اولین سالی است که به دلیل افزایش تولید در شکر، واردات شکر انجام نمی شود و این مهم سبب شده در این بخش تامین باشیم.
اکبری می افزاید: عملکرد دلال ها، سوداگرها و افراد سودجو سبب احتکار این محصول شده و طی صحبتی که با شرکت بازرگانی داشتم، آنها اذعان کردند که به دلیل توزیع حوالههای شکر هیچ مشکلی در بخش شکر ندارند.
به گفته وی، در شرایط فعلی نیاز است تا عوامل کنترل بازار به این موضوع ورود کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید، جلسهای با موضوع تامین کالاهای اساسی برگزار کرد، افزود: با توجه به اینکه کمبود محصول و اجناس در کشور وجود ندارد، عواملی مانند توزیع و نظارت باعث بروز چنین اتفاقاتی شده است.
وی گفت: مادامی که حجم نقدینگی بازار در اختیار تعداد افراد محدودی باشد شاهد چنین گرفتاریهایی خواهیم بود.
وی میافزاید: در شرایط فعلی نیاز است تا مدیریت ویژهای برای چرخه تولید ؛ از زمان تولید تا مصرف وجود داشته باشد. این در حالی است که تشکلها باید با مدیریت کردن تولید اقدامی انجام دهند که منافع آن مجددا به تولید کنندگان بازگردد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ