بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: / علی حبیبی: برای دومین سال پیاپی صنعت نمایشگاهی کشوربرای خود در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، نمایشگاه ایجاد کرده است، رویدادی که در آن مراکز نمایشگاهی کشور حضور دارند و درصدد هستند اهمیت فعالیت خود را برای مراجعه کنندگان بازگو کنند.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، برگزاری نمایشگاه ها دارای منافع و مزیت های زیادی برای کشور و اقتصاد شرکت ها و مردم است.
توسعه صادرات، ورود تکنولوژی و نوآوری، ایجاد رقابت سالم بین شرکت های تولیدکننده و بازاریابی، تنها بخشی از کارکرد این رویداد است. نمایشگاه های بین المللی و ملی معمولا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران واقع در بزرگراه شهید چمران، مصلای امام خمینی(ره) و شهر آفتاب برگزار می شود، سالانه دستکم 400 نمایشگاه بین المللی متنوع از بخش های مختلف در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. از برپایی نخستین نمایشگاه در جهان، قرن ها می گذرد اما هر چه تکنولوژی و فناوری و ارتباطات و بطورکلی اطلاعات در دنیا افزایش یافته به همین نسبت نیاز به برگزاری نمایشگاه ها نیز بیشتر احساس شده است. امروزه کشورهای پیشرفته از صنعت نمایشگاهی به بهترین نحو برای توسعه صادرات، معرفی کالاهای خود و بازاریابی استفاده می کنند و سالانه میلیاردها دلار از این طریق بدست می آورند. آلمان کشوری است که از این صنعت بنحو مطلوب بهره برداری می کند و پس از جنگ جهانی دوم به یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده است. استفاده از مزیت های برپایی صنعت نمایشگاهی در ایران هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد و بی توجهی به اهمیت برگزاری این رویدادها می تواند توسعه و پیشرفت کشور را همچنان به تاخیر بیاندازد.
علی معینی دبیر بخش دومین نمایشگاه تخصصی صنعت نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت نمایشگاهی، به اهمیت برگزاری نمایشگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت:نمایشگاه هایی که در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارمی شود در سال حدود یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند. درمجموع ماهیت نمایشگاه ایجاد یک فضای پویا است. تبادلات درحوزه اقصادی خودبخود در لایه های مختلف جامعه اثر می گذارد و چنانچه این رویدادها با حضور مشارکت کننده به موفقیت برسد در حوزه اشتغال آن شرکت نیز تاثیرگذار است.
گفت و گو اختصاصی علی حبیبی خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز با علی معینی به شرح زیر است:
- برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت نمایشگاهی وارد دومین سال خود شد لطفا در باره اهداف برگزاری این نمایشگاه توضیح دهید؟
این نمایشگاه با 5 هدف بسترسازی لازم برای ارائه حداکثری ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های فعال درصنعت نمایشگاهی کشور،فرهنگ سازی، به روز رسانی و اصلاح ساختار صنعت نمایشگاهی، افزایش سطح فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در عرصه صنعت نمایشگاهی و حمایت از ایجاد بستر نوین فعالیت های نمایشگاهی، آموزش و اطلاع رسانی برای بالابردن سطح علمی دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی و ایجاد بستر تعامل و همکاری های بیشتر در صنعت نمایشگاهی کشور برگزار می شود. در این نمایشگاه همچنین 19 حوزه شامل سایت داران و شرکت های دارای فضای نمایشگاهی، برگزارکنندگان نمایشگاه ها و همایش بین المللی، غرفه سازان،ارائه دهندگان انواع خدمات نمایشگاهی، تولیدکنندگان تجهیزات غرفه سازی، مراکز اطلاع رسانی و بازاریابی نمایشگاهی، رسانه های نمایشگاهی و آموزش و پژوهش صنعت نمایشگاه مشارکت دارند. امسال فضای نمایشگاه با 25 درصد افزایش و همچنین مشارکت فعالان با حدود 19 درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.امسال سایت داران بزرگ دراین نمایشگاه حضور دارند که از آنان و همه دست اندرکاران این نمایشگاه تشکر می کنم.
- در حال حاضر یکی از مسایل مهم کشور اشتغال زایی و کارآفرینی است بطور کلی نمایشگاه دراین زمینه چه کارهایی انجام داده است؟
نمایشگاه رویدادی است که بطورمستقیم و غیرمستقیم و در لایه سوم در حوزه اشتغالزایی بسیار تاثیرگذار است. می توانیم بگوئیم که نمایشگاه هایی که در مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارمی شود در سال حدود یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند. درمجموع ماهیت نمایشگاه ایجاد یک فضای پویا است. تبادلات درحوزه اقصادی خودبخود در لایه های مختلف جامعه اثر می گذارد و چنانچه این رویدادها با حضور مشارکت کننده به موفقیت برسد در حوزه اشتغال آن شرکت نیز تاثیرگذار است. بنابر این از هر نقطه که به نمایشگاه نگاه کنیم چه در حوزه برگزاری نمایشگاه، چه در غرفه سازی نمایشگاه، چه در حوزه خدمات نمایشگاه، چه در حوزه مشارکت نمایشگاه و در چه در حوزه بازدیدکنندگان نمایشگاه، می توانیم این رویداد را بطورمستقیم و غیرمستقیم به اشتغال ربط دهیم.
- یکی از وظایف اصلی نمایشگاه ها بازاریابی و توسعه صادرات است در این زمینه ها چه کارهایی انجام شده است؟
نمایشگاه به روایتی بیش از هزار سال قدمت دارد اما یک روایت دیگرهم می گوید که پیدایش نمایشگاه ها به قرن 12 میلادی برمی گردد. اما یک چیزی اینجا سوال برانگیز است که چه شده که نمایشگاه طی این قرن ها و سال ها دستخوش تغییر و حذف قرار نگرفته است درحالی که رونق بیشتری هم داشته است، حتی حالا که تکنولوژی تا این میزان پیشرفته کرده اما هنوز نمایشگاه ها با قوت تمام برگزار می شود و هر کشوری که دردنیا می بنید اگر اقتصاد اول دنیا است در صنعت نمایشگاهی اول دنیا است و کشوری دیگری که در اقتصاد دوم است در صنعت نمایشگاهی هم دوم است. نمایشگاه یک قدرت عجیبی دارد و مانند حسن آدمی است که 5 حس بویایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بنیایی را در یک چشم برهم زدن برای تحقق اهداف استفاده می کند و اگر درست از ظرفیت ها و پتانسیل های این رویداد استفاده شود، هزینه ها بسیار پایین می آید و موفقیت ها بیشتر می شود.
-نمایشگاه می تواند نقش مهمی در حمایت از کالاهای ایرانی و داخلی داشته باشد شرکت نمایشگاه های بین المللی چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
نمایشگاههایی که در بحث کالاهای ایرانی فعالیت می کنند به تبع می توانند تاثیرگذار باشند و همه نمایشگاه های داخلی و خارجی ایران نیز این اهداف را دنبال می کنند یعنی درصدد معرفی، شناسایی، ارائه و نمایش کالاهای ایرانی و داخلی هستند. حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی اگر درست اتفاق بیفتد با رونق همراه است و بستر صادرات ایجاد می کند. حضوردر نمایشگاه خارجی یعنی چه؟ اگر ایرانیان در نمایشگاه های خارجی درست حضور یابند صادرات ایجاد می کنند در همه نمایشگاه های داخلی و خارجی اگر درست شرکت کنند خود بخود شعار حمایت از کالای داخلی به صورت خواسته و ناخواسته تحقق خواهد یافت.
- درباره این نمایشگاه بگویید چند غرفه دارد و در چه مساحتی برگزارمی شود؟
دومین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت نمایشگاهی با کمک شرکت سهامی نمایشگاه های ایران، انجمن نمایشگاهی ایران و انجمن غرفه سازان ایران برپا شده است. در این رویداد 59 شرکت داخلی و دونماینده شرکت خارجی حضوردارند. دو شرکت ترکیه و کره جنوبی بطورغیرمستقیم در این رویداد شرکت دارند. این نمایشگاه در 4500 مترمربع برگزارمی شود که امیدواریم این رویداد بتواند نقطه عطف نمایشگاهی کشور باشد.
- از نظر شما برگزاری نمایشگاه در این محل با چه نقاط ضعف و قوتی روبرو است؟
نقطه ضعف صنعت نمایشگاهی کشور این است که مشارکت کنندگان با برنامه ریزی قبلی وارد نمایشگاه نمی شوند و به همین دلیل به نتیجه مورد نظر نمی رسند و به همین دلیل ارائه آموزش و فرهنگسازی برای مشارکت کنندگان نمایشگاه ها یک ضرورت در حوزه صنعت نمایشگاهی است.
- برای ایجاد رقابت سالم بین شرکت های تولید کننده چه برنامه هایی دارید؟
ما در حوزه صنعت نمایشگاهی یک خانواده هستیم. در این بخش یک تعداد برگزارکننده، یک تعداد غرفه ساز و یک تعداد ارائه دهنده خدمات نمایشگاهی وجود دارد که از دور و نزدیک همدیگر را می شناسند و این رقابت ، رقابت همکاری است. امیدواریم با این وضعیت اقتصادی، روزی را نبینیم که مسایل اقتصادی بخش ها، آنها را به سمت رقابت های ناسالم هدایت کند.
- بخش خصوصی در تولید کشور نقش اساسی دارد مشارکت آنها در نمایشگاه در چه وضعیتی است؟
اغلب غرفه های این نمایشگاه متعلق به بخش خصوصی است و بیش از 94 درصد بخش خصوصی در این نمایشگاه حضور دارند.
- نمایشگاه می تواند در بخش سرمایه گذاری خارجی گام های خوبی بردارد بگویید در این زمینه چه کارهایی انجام شده است؟
باید بپذیریم که ما از نظر بازرگانی و اقتصادی و تبادلات با دنیا مشکل داریم. اگر این راه بپذیریم که واقعیت هم دارد، نمی توانیم بحث کنیم که خیلی بستر مناسب برای سرمایه گذاری خارجی هست، هر چند بستر مناسب هست اما مساله اصلی این است که چگونه این کار باید انجام شود. /5
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ