بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: / علی حبیبی: وضعیت معماری داخلی و خارجی ساختمانهای پایتخت و شهرهای دیگر در وضعیت مساعدی قرار ندارد، خانه های جدید مبتنی بر معماری ایرانی و بومی ساخته نمی شود و برخی از کارشناسان، معماری سازه ها را وصله ناجور بر تن شهرها می دانند.
پایگاه خبری – تحلیلی ایران مراسم نیوز: معماری کنونی خیلی از خانه های ما، نه بومی است و نه غربی، بلکه ظاهر آشفته ای دارد که کسی را برای دقایقی به خود مشغول نمی کند. طراحی داخلی خانه ها نیز چیزی شبیه بیرون آن است یعنی کمتر از معماری بومی و ایرانی در آن دیده می شود. ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت معماری بوجود نیامده و هرکدام راه خود را می روند. آموزش های دانشگاه ها نیز در همان مراکز می ماند و به علم کاربردی تبدیل نمی شود. دانش آموختگان این نظام آموزشی هنوز نمی توانند کاری برای خود در بیرون پیدا کنند و بخش زیادی از دلایل آن نیز به ناکارآمدی آموزش های دانشگاه ها بر می گردد. دومین کنفرانس بین المللی دیزاین معماری داخلی و طراحی صنعتی در دانشگاه الزهرا (س) درصدد است که خطر فراموشی معماری ایرانی در شهرها را گوشزد کند هرچند برپایی یک کنفرانس و همایش نمی تواند همه مسایل این بخش را رفع کند اما می تواند هشداری باشد که باید بیش از پیش به معماری ایرانی و بومی توجه کنیم.
مرضیه اله دادی دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین المللی دیزاین معماری داخلی و طراحی صنعتی در دانشگاه الزهرا (س) به وضعیت نامساعد معماری و آموزش معماری در کشوراشاره کرد و گفت : آموزش دانشگاهی ما ضعیف است، باید آموزش طوری باشد که فارغ التحصیل بتواند در صنعت مشغول به کار شود و به همین دلیل آموزش را یکی از محورهای همایش تعیین کردیم تا راهکاری در این رویداد برای آن پیدا کنیم.
گفت و گوی علی حبیبی خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز با خانم مرضیه اله دادی به شرح زیر است:
- معماری شهرهای ما هنوز با نقطه ایده آل فاصله دارد در این وضعیت دومین کنفرانس بین المللی دیزاین معماری داخلی و طراحی صنعتی یکم اسفندماه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می شود لطفا در باره اهداف برپایی این رویداد بگویید؟
همایش بین المللی دیزاین معماری برای دومین بار برگزار می شود که سال گذشته این همایش باهدف ایجاد تعامل بین رشته ای طراحی صنعتی و طراحی داخلی برپا شد و امسال حوزه معماری را به این همایش اضافه کردیم و این رویداد در سه شاخه معماری، معماری داخلی و طراحی صنعتی برگزار می شود. بجز اینکه هدف ما در این همایش تعامل بین رشته ای است درصدد هستیم طراحان را به سمت ارتباط با صنعت هدایت کنیم. محورهای این همایش کارآفرینی، ارتباط با صنعت و آموزش است، چون بخش آموزش و رشته های دانشگاهی ما ضعیف است به همین دلیل برای پررنگ شدن این بخش محورهایی برای مقالات تعریف کردیم تا طراحانی باشند و بتوانند با صنعت ارتباط برقرار کنند.
- مقالات رسیده و پذیرش شده در این همایش چه تعداد بوده است؟
تعداد مقالات رسیده به این همایش حدود 150 مقاله بود که 110 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و بعد از همایش به صورت کتاب تدوین و در اختیار افراد قرار می گیرد. بجز آن یک بخش بنام جشنواره هم داریم که دانشجویان و طراحان در این بخش براساس محورهایی که تعیین شده بود آمدند و کارهای خود را طراحی و برای ما ارسال کردند و در نمایشگاه جنبی این همایش ارائه شد. در این قسمت 120 اثر به دست ما رسید که در مرحله اول 60 مقاله و در مرحله دوم 40 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ازبرگزیدگان اول تا دهم آن قدردانی می شود.
- همایش در خصوص کارآفرینی و اشتغال چه اقداماتی انجام داده است؟
در این خصوص ما درصدد جذب اسپانسرهایی بودیم که آنها بیایند و دانشجویانی که دارای طرحهای برتر بودن را در شرکت ها و کمپانی ها خود جذب و از آنها استفاده کنند. همزمان با آن، چند شرکت دیگر خارجی به ما پیشنهاد داد که پس از این همایش یک جشنواره در مورد طراحی مبلمان برگزار شود که در این رویداد به دانشجویان ایرانی آموزش بدهند تا همان کارهایی که طراحی می شود را تولید کنند.
- برای ارتقای فعالیت دراین بخش آیا تعاملی با کارشناسان خارجی داشته اید؟
در این همایش میهمانانی از سه کشور آلمان، ترکیه و فرانسه حضور دارند و کارشناسان و معماران چند کشور مانند ایتالیا نیز مقاله دادند و به صورت آنلاین در همایش حضور دارند.
- آموزش به نسل جوان تا چه میزان در این همایش مورد توجه قرار گرفته است؟
آموزش دانشگاهی ما ضعیف است، باید آموزش طوری باشد که فارغ التحصیل بتواند در صنعت مشغول به کار شود و به همین دلیل آموزش را یکی از محورهای همایش تعیین کردیم تا راهکاری در این همایش برای آن پیدا کنیم.
- در مورد نقاط ضعف و قوت همایش بگویید؟
از نقاط قوت این بود که آثار رسیده به این همایش خیلی بهتر از سال گذشته بوده و شرکت کنندگان بیشتر فعالیت کرده بودند. اما از نقاط ضعف آن این است که همایش هنوز شناخته شده نیست و نگاه مثبتی به همایش ندارند و کسی به کمک همایش نمی آید به گونه ای که آثاری که دانشجویان طراحی می کنند روی آن سرمایه گذاری نمی کنند درحالی که دانشجویان و طراحان ما به این سرمایه گذاریها نیاز دارند.
- برای سرمایه گذاری چه اقداماتی انجام شده است؟
برای این منظور اسپانسری از موسسه ای یو ان فرانسه آمده و حمایتهایی هم کرد.به جز این مورد از لحاظ علمی برخی جاها مانند شهر فلورانس ایتالیا و بازاریابی و تکنولوژی چین هم حمایت هایی کرده اند. /5
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ