بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: با وجود کاهش قاچاق کفش به علت نوسان ارز، در پارهای مواقع شاهد عرضه کفشهای چینی در بازار هستیم که عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از ایرنا؛ هیدج، شهری کوچک با مردمانی سختکوش و توانمند است که آوازه توانمندی آنها در جایجای کشور پیچیده است. شهر هیدج بهعنوان قطب تولید کفشهای ورزشی بچهگانه در کشور شناخته شده و با بیش از 120 واحد تولیدی، یکی از مراکز اصلی تولید کفش کشور بهشمار میرود.
هنر و صنعتی که چندی پیش توسط پدران در هیدج پایهگذاری شده، امروز به همت جوانان وارد بازار شده و سر از نمایشگاههای خارجی از جمله نمایشگاه بزرگ استانبول در آورده است.
در حال حاضر کارگاههای تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی، فوم سازی، زیرهسازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکندهاند و عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و … ارسال میشود.
اما همه این همه ماجرا نیست و در شرایط مساعد این محصولات به قدری با کیفیت است که به کشورهای همجوار نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر میشود. کیفیت کفشهای هیدجی در بعضی مواقع به حدی بالا است که با برندهای معتبر سایر استانها بدون اینکه متأسفانه نامی از این شهر یدک بکشند در بازارهای سراسر کشور جولان میدهند که این امر نشانگر موفق نبودن در حوزه برندسازی این صنعت در هیدج است.
بنیانگذار صنعت کفش در هیدج
اولین کسی که صنعت کفش را در هیدج راهاندازی کرد، مرحوم رمضانعلی دهقانی بود یک سال بعد از فوت وی صفتالله هادیلو به هیدج آمده و کارگاهی را راه انداخت.
صفتالله هادیلو قبل از مهاجرت به هیدج در باغ سپهسالار پیشکاری میکرد و همراه با برادر خود صاحب مغازه بود که بعد از مهاجرت به هیدج، سبک کار خود را از زنانه به بچگانه تغییر داد و در حال حاضر نیز کفشهای بچگانه اعم از کفش اسپرت و دخترانه در هیدج تولید میشود.
ضرورت تبلیغ کفش هیدج
در رابطه با این صنعت یکی از تولیدکنندگان کفش هیدج در گفتوگو با ایسنا، از تبلیغات به عنوان ابزاری کارآمد در حوزه بازاریابی یاد کرده و میافزاید: در زمینه تبلیغ کفش نیاز بود ارگانی وجود داشته باشد تا از کارگاهها اطلاعات جمعآوری و نسبت به تبلیغ آن در فضای مجازی و جراید اقدام کند که تعاونی کفش تا حدودی توانسته است این نیاز را مرتفع کند.
حمید هادیلو یادآور میشود: قبل از تشکیل تعاونی، تعداد معدودی از افراد، هیدج را میشناختند ولی امروز با اقدامات خوب تعاونی از شهرهایی مانند اهواز و زاهدان نیز برای تهیه کفش به هیدج مراجعه میکنند.
کفشهای بیکیفیت چینی، بلای جان
وی با اشاره به مهمترین چالشهای پیش روی تولید کفش در هیدج، اظهار کرد: فروش محصولات، اشباع بازار از کفشهای چینی و کمبود نقدینگی از مهمترین چالشهای پیش روی تولیدکنندگان کفش است.
این تولیدکننده کفش با اشاره به اینکه کم تجربگی نیروی کار نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان کفش هیدج است، عنوان میکند: برخی از کارگران تجربه لازم برای پیشکاری را ندارند و کارفرما ناچار به دلیل کمبود نیروی کار از آنها استفاده میکند که همین عامل باعث پایین آمدن سطح کیفی کار میشود.
هادیلو اظهار میکند: به علت پایین بودن کیفیت برخی از کفشها، کارفرما مجبور میشود محصول خود را زیر قیمت بفروشد که این امر باعث متضرر شدن کارگاههای دیگر نیز میشود.
وی با تاکید بر اینکه کارگران باید قبل از ورود به این حرفه، مهارتهای مقدماتی را بیاموزند، ادامه میدهد: برای حل معضل بیتجربگی کارگران پیشنهاد میشود یک مرکز کوچکی دایر شود تا افرادی که میخواهند وارد این کار شوند، مراحل اولیه را بگذرانند.
تولید کنندگان در انتظار مساعدت مسئولان
هادیلو با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدکنندگان باعث رونق اشتغال در کشور میشود، میافزاید: بعد از تشکیل تعاونی، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت که راهاندازی مرکز مخصوص کفش و سولههایی که در دست نصب است، یکی از این اقدامات است که باعث میشود خریداران کفش برای مراجعه سر در گم نباشند.
این تولیدکننده کفش هیدج با تاکید بر اینکه بالا بردن سطح کیفی محصولات موجب افزایش فروش تولیدکنندگان میشود، میگوید: در حال حاضر قم و اراک نیز به تولید کفش دستدوز روی آوردهاند و محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت پایین در بازار عرضه میکنند و اگر کفاشان هیدجی کیفیت محصولات خود را افزایش ندهند ممکن است در فروش محصولات با مشکل مواجه شوند.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت، برگ برنده کفاشان هیدجی در بازار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدات هیدج نسبت به شهرهای دیگر ارزانتر تولید میشود با کمی ارتقای کیفیت میتوانیم جای پای خود را در بازارهای داخلی محکمتر کنیم.
فعالیت 140 واحد تولیدی در هیدج
مدیر اداری تعاونی تلاشگران کفش هیدج نیز در گفتوگو با ایسنا، عنوان میکند: در مجموع حدود 140 واحد در این صنف فعالیت میکنند.
نقی نقیلو با بیان اینکه از این تعداد 12 واحد ماشینی، 15 واحد زیرهسازی، 5 واحد جعبهسازی و یک واحد تیغهسازی است، ادامه میدهد: همچنین 10 واحد چاپ، داغی و خدماتی، 12 واحد گلدوزی، یک واحد لمینت، یک واحد مدلسازی، سه واحد فروش کفش به صورت عمده و جزئی و بقیه واحدهای تولید کفش دستی و پستاییسازی و کارکشی است.
دغدغه؛ کمبود نقدینگی و نوسان قیمت
وی با اشاره به اینکه از مهمترین مشکلات کفش هیدج در شرایط فعلی که قیمتها افزایش یافته و خرید مواد اولیه نقد شده است، میتوان به کمبود نقدینگی تولیدیها اشاره کرد، یادآور میشود: این مسئله باعث شده تا میزان تولید کاهش یافته و در نتیجه در اشتغال و جذب افراد بیشتر تأثیر بگذارد.
نقیلو با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح و عدم امکان جذب تسهیلات ساخت و ساز باعث شده است روند احداث سایت تولیدیهای کفش هیدج که فاز اول آن در سال 96 توسط فرمانداری شهرستان افتتاح شد، در سال 97 به کلی تعطیل شود، میافزاید: همچنین روند کند امور اداری در بخش زیرساخت مانند برق و آب و صدور پروانه احداث از مهمترین موانع رشد و توسعه مجتمع کارگاهی کفش هیدج است که لازم است مسئولان مربوطه جدیت و سرعت بیشتری به این امر بدهند.
حرکت صادرات محور تولیدات هیدج
وی با اشاره به کاهش واردات کفش و قاچاق آن، ادامه میدهد: این امر فرصت بسیار خوبی است که تولیدکنندهها به کیفیت تولیدات خود افزوده و به نیاز متنوع بازار داخلی و منطقه پاسخ مثبت دهند.
اینمسئول با تاکید بر اینکه با رفع موانع تولید میتوان به توسعه کمی و کیفی صنعت کفش هیدج کمک کرده و در منطقه با جذب سرمایههای سرگردان به افزایش اشتغال و تنوع تولید کمک کرد، میگوید: باید تولیدات به سمت و سوی صادرات حرکت کند که این امر با توجه به جوان بودن نیروی انسانی شاغل در این مجموعه و انگیزه بالا و موقعیت و بستر مناسب شکل گرفته، دور از انتظار نیست.
وی تاکید میکند: برای رسیدن به این چشمانداز میبایست کارگروهی متشکل از مسئولان مربوطه شهری، شهرستانی و استانی بهصورت ماهانه و فصلی کلیت مجموعه، مشکلات، راهکارها و اقدامات پیش رو را رصد کنند. /5
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ