بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: رییس انجمن نمایشگاههای ایران گفت: صنعت نمایشگاهی نقش مهمی در توسعه اقتصاد و اشتغال کشور دارد و نیازمند حمایت است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، علی یارمحمدیان، روز پنجشنبه، 14 اسفند ماه در نخستین نشست تخصصی فراکسیون زیرساختهای فرهنگی، سیاحتی، گردشگری و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی با هیات مدیره انجمن نمایشگاههای ایران و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران در مشهد افزود: صنعت نمایشگاهی در دنیا همانند دیگر صنایع درآمدزایی ایجاد میکند.
وی ادامه داد: مزیت برگزاری نمایشگاهها به جز ایجاد اشتغال، رونق تولید و اقتصاد است و صنعت نمایشگاهی کمک بزرگی به صنعت گردشگری میکند و قبل از بحران کرونا پیش بینی شده بود که 21 میلیون گردشگر به دبی سفر خواهند کرد و این ظرفیتها را در ایران هم میتوانیم داشته باشیم.
رییس انجمن نمایشگاههای ایران با بیان اینکه جمع شدن صنایع و صنوف مختلف در نمایشگاهها موجب ایجاد خلاقیتها و تبادل اطلاعات میشود گفت: چینیها در اکثر نمایشگاههای دنیا حضور دارند و همین امر افزایش تولید، صادرات، نقدینگی، اقتصاد و توسعه اقتصادی را برای این کشور به همراه داشته است، برگزاری نمایشگاهها درآمدزایی بسیار برای شرکتهای هواپیمایی و مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری داشته است.
وی افزود: تولید و فروش با بازاریابی حاصل میشود و اگر میخواهیم به این مهم اهمیت دهیم باید در گام نخست به بازاریابی خوب در آن صنف و صنعت توجه کنیم، سایتها، برگزارکنندگان، مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان چهار ضلع صنعت نمایشگاهی هستند.
یارمحمدیان با بیان اینکه مشارکت دولتها باید در هر چهار حوزه ذکر شده باشد ادامه داد: در کشورهایی همچون ایران مشارکت فقط در سایتها بوده و در سه حوزه دیگر همکاری ندارند و بالعکس در مواردی دخالت میکنند که آسیبپذیر بوده و دلخوری فعالان بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی را به همراه داشته است.
وی گفت: هنوز در بسیاری از استانها نمایشگاه برگزار نمیشود و از ظرفیت استانهای مرزی بهرهوری نشده و بابت بیمهری مسوولان به صنعت نمایشگاهی گلایهمند هستیم.
رییس انجمن نمایشگاههای ایران با بیان اینکه هنوز درک لازم برای برگزاری نمایشگاه در کشور وجود ندارد افزود: نمایشگاه فروشگاه نیست، بلکه محلی برای طلاقی تولیدکننده و مصرفکننده بوده و نباید به این صنعت کلیدی به عنوان یک صنف جزء نگاه شود.
وی ادامه داد: اگر نمایشگاهها به عنوان صنعت معرفی شوند این مجموعهها نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور به بهترین شکل ممکن ایفا خواهند کرد.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد نیز در این نشست گفت: فعالیتهای نمایشگاهی به دلیل اینکه در خدمت صنایع مختلف هستند به عنوان یک صنعت شناخته میشود.
سعید صیفی افزود: مهمترین آثار صنعت نمایشگاهی در انتقال تبادل، سرمایهگذاری و ارتقای کمی و کیفی است و سرمایهگذاران سالانه 131 میلیون دلار هزینه میکنند که نیمی از آن در صنعت نمایشگاهی و نیمی دیگر در صنعت گردشگری هزینه میشود.
وی ادامه داد: نمایشگاهها سرمایهگذاری و تاثیرپذیری بسیار در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری دارد.
نایب رییس انجمن نمایشگاههای ایران با بیان اینکه سالانه 32 هزار نمایشگاه در جهان برگزار میشود گفت: در این نمایشگاهها بیش از 45 میلیون غرفهدار داریم و 70 درصد نمایشگاهها در کشورهای اروپایی بوده و در جهان بیشترین مخاطب را آلمان دارد.
وی افزود: سالانه نزدیک به 6 میلیون دلار درآمدزایی در صنعت نمایشگاهی داریم، انجمنهای مختلف در زمینه نمایشگاهها فعال هستند که شامل 768 سازمان از 63 کشور است.
صیفی با اشاره به تاثیرات منفی کرونا در برگزاری نمایشگاهها ادامه داد: خسارت کرونا در بخش نمایشگاهها بالغ بر 100 میلیارد دلار در جهان طی سال 2020 بود و 224 میلیارد دلار از درآمد نمایشگاهی به دلیل ضرر اقتصادی ناشی از آن حاصل نشده است، نزدیک به سه هزار نمایشگاه لغو شد و 124 میلیارد دلار برای غرفهدار و نمایشگاهداران خسارت وارد شد.
وی گفت: به دنبال توسعه صنعت نمایشگاهی هستیم و امیدواریم با ریشهکنی کرونا هرچه سریعتر شاهد رویش روزافزون یک صنعت بکر باشیم.
اصلاح قوانین حوزه صنعت نمایشگاهی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه است
رییس فراکسیون زیرساخت های فرهنگی، سیاحتی و گردشگری و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
هاجر چنارانی افزود: میراث فرهنگی در مجلس دهم از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد و در مجلس یازدهم هم فراکسیون نمایشگاهها را فعال کردیم.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم گامی موثر در مسیر ارتقای صنعت نمایشگاهی گام برداریم.
رییس فراکسیون زیرساخت های فرهنگی، سیاحتی، گردشگری و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: رابطه تولید و مصرف همخوانی ندارد و با آمدن تحریمها تمامی دروازههای ورودی به سوی ایران بسته شد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی دارند افزود: میتوانیم از ظرفیت نخبگان ایرانی در تمامی صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی برخوردار شویم به شرط آنکه در مسیر احیای مجدد جایگاه حقیقی خود در منطقه و جهان گام برداریم.
چنارانی ادامه داد: بخش عمدهای از اشتغال و درآمدزایی کشور در صنعت نمایشگاهی حاصل میشود و به دنبال آن هستیم در برنامه هفتم توسعه اصلاح قوانین مصوب در صنعت نمایشگاهی و تصویب قوانین جدید در این صنعت را داشته باشیم.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ