آخرین مطالب

نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی در زنان را در اولویت بگذارید

نقش کلیدی زنان در توسعه کسب وکارهای خرد مصاحبه، گزارش و یادداشت

نقش کلیدی زنان در توسعه کسب وکارهای خرد

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: بررسی وضعیت اشتغال زنان در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای درحال توسعه نشان می‌دهد، آن‌ها بخش عمده‌ای از بار کسب و کارهای خرد را به دوش می‌کشند، اما در تحقیقات علمی کمتر دیده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از اتاق تهران، کارآفرینی به معنای کشف فرصت ها و خلق ارزش با کُنش های جسورانه و متهورانه است. در سال های گذشته بی تعادلی در نقش آفرینی زنان و مردان در این زمینه، پرسش های بسیاری ایجاد کرده است. آیا زنان تهور کافی برای کشف فرصت ها را ندارند؟ آیا زنان از خلق ارزش ها عاجزند؟

بررسی وضعیت کارآفرینی زنان در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای درحال توسعه نشان می دهد آن ها بخش عمده ای از بار کسب وکارهای خرد را به دوش می کشند. کسب وکارهای خرد بر پایه نقش محوری زنان به طور معمول، شرکت های کوچک وابسته به بازارهای محلی را شامل می شود. آن ها به این کسب وکارها به عنوان یک حرفه ثابت برای امرار معاش اعضای خانواده نگاه می کنند اما در همین کسب وکارهای خرد ظرفیت های منحصر به فرد انسانی و مالی وجود دارد که می تواند به عنوان اهرمی برای حمایت از کارآفرینی زنان در نظر گرفته شود. اما با این وجود، حتی در پژوهش های علمی درباره کشف فرصت های کارآفرینی در ایجاد کسب وکارهای خُرد، نقش زنان کمتر دیده شده است.

پژوهشگران در ایران برای رسیدن به الگویی در زمینه نقش آفرینی زنان در کشف فرصت های کارآفرینانه در راه اندازی کسب وکار با فعالان اقتصادی زن گفت وگو کردند. یافته های آنان نشان می دهد عوامل اقتصادی مثل نیروی کار رایگان، کسب درآمد اضافی، مشاغل دوم فرد، ایجاد شغل با حداقل سرمایه، ایجاد امنیت شغلی برای خود و خانواده بر کارآفرینی زنان اثرگذاشته است. هم چنین عواملی مثل ساعات کاری غیرثابت و عدم ترس از دست دادن جایگاه شغلی هم در کارآفرینی زنان اثرگذار بوده است. اما عوامل اجتماعی و فرهنگی هم در این بین دخیل بوده است. برای مثال بزرگ کردن فرزندان، درگیر کردن اعضای خانواده در کسب و کار و دور کردن آن ها از آسیب های اجتماعی، وجود شبکه ها و ارتباطات اجتماعی و ایجاد محیط کاری سالم برای زنان و دختران خانواده از عوامل انگیزه بخش در کارافرینی زنان در مشاغل خرد بوده است.

 پژوهشگران پیشنهاد کردند با توجه به اثرگذاری کسب وکارهای خرد در ایجاد فرصت های شغلی در سراسر جهان، سیاستگذارن در ایران برای نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی در جامعه زنان ایرانی تلاش کندن. هم چنین حمایت از زنان کارآفرین در عرصه های اقتصادی باید مورد اولویت مسئولان قرار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر مقاله «الگوی کشف فرصت های کارآفرینی در ایجاد کسب وکارهای خرد با نقش محوری زنان» را بخوانید. این مقاله در نشریه زن و جامعه در زمستان سال جاری منتشر شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور