آخرین مطالب

آسیب شناسی سیاست‌گذاری صنعت نمایشگاهی در بحران کرونا مصاحبه، گزارش و یادداشت

آسیب شناسی سیاست‌گذاری صنعت نمایشگاهی در بحران کرونا

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: چند وقتی است که شیوع ویروس کرونا بر تمامی ابعاد زندگی بشر سایه انداخته و مشکلات فراوانی را در جهان و ایران به وجود آورده است که بحران اقتصادی یکی از مهم‌ترین آنها است. در چنین شرایطی که کشور و به ویژه صنعت نمایشگاهی با بحران مواجه شده است، این سوال مطرح می‌شود که نقش دولت و ذی‌نفعان این صنعت در زمینه سیاست‌گذاری در شرایط بحران کرونا چیست و آیا می‌توان انتظار داشت که سیاست‌گذاری در زمینه صنعت نمایشگاهی به گونه‌ای صورت می‌گرفت تا این بحران کم‌ترین خسارت را به این صنعت وارد کند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، تغییرات بسیار سریع، عدم اطمینان درباره برآورد وضعیت و راهکارهای کنترل آن، عدم اطلاعات کافی و آگاهی تصمیم‌گیرندگان، عدم اطمینان در مورد وضعیت و راهکارهای آن و محدودیت زمانی و انتخاب گزینه‌ها از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شرایط بحرانی است که تصمیم‌گیران باید با توجه به جوانب این شرایط اقدام کرده و در خصوص اتخاذ سیاست درست تصمیم‌گیری کنند، اما فرآیند سیاست‌گذاری در چنین شرایطی که ادراک ذی‌نفعان و تصمیم‌گیران از بحران واحد نیست، با مشکل مواجه می‌شود و اگر فرآیند سیاست‌گذاری از گذشته نیز با مشکل مواجه باشد در شرایط بحرانی قطعا نه تنها نمی‌تواند کمکی به حل بحران کند، بلکه حتی تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده می‌تواند تاثیر منفی بر روند اجرا گذاشته و بر سردرگمی و فشار زمانی در شرایط بحرانی بیفزاید.

در فرآیند سیاست‌گذاری، نخستین مرحله شناسایی مشکل، تعریف و دستورکار قرارگرفتن مساله است. به عبارت دیگر سیاست‌گذاری عمومی به این مساله می‌پردازد که مسائل چگونه شناسایی و تعریف می‌شوند و چگونه در تقویم سیاست‌گذاری جای می‌گیرند. بنابراین سیاست‌گذاری به گفته جیمز اندرسون یک جریان است و نه یک تصمیم اتخاذ شده در یک زمان مشخص و رها شده. در دنیای امروز وظیفه دولت‌ها سیاست‌گذاری است و در شرایط بحران، این وظیفه بیش از پیش حساس می‌شود. زیرا در چنین شرایطی، ادراک و برداشت تصمیم‌گیرندگان در خصوص مشکل و مساله، سنگ بنای سیاست‌گذاری است و می‌تواند بر روند کلی تصمیمات و سیاست‌ها تاثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد در زمینه بحران کرونا تصمیم‌گیران و مسوولان امر در زمینه صنعت نمایشگاهی در مرحله نخست، شناخت و درک درستی از شرایط نداشته‌اند که البته با توجه به ابعاد بحران، امری طبیعی است، اما با گذشت زمان و روشن‌تر شدن وضعیت و پیامدهای کرونا، به نظر می‌رسد در بر همان پاشنه سابق چرخیده است. همین درک و ادراک گاه متناقض و متفاوت از شرایط بحرانی کرونا و تاثیر آن بر فعالیت‌های نمایشگاهی، سبب شد تا در دیگر مراحل سیاست‌گذاری یعنی ارائه و انتخاب راه‌حل‌ها نیز شاهد از هم گسیختگی امور باشیم.

مهم‌ترین مساله در مرحله ارائه راه‌حل‌ها، توجه به اجرایی بودن راه‌حل و همچنین توجه به تاثیر آن بر فعالان صنعت نمایشگاهی است. در مورد راه‌حل‌های ارائه شده در خصوص راه چاره برای صنعت نمایشگاهی در شرایط بحران، این سوال‌ها پیش می‌آید که  ارائه راه‌حل برگزاری نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تصمیم‌گیری بر اساس آن، بهترین راه‌حل ممکن بوده است؟ آیا در کنار این راه‌حل، راه‌حل‌های جانبی برای کمک به فعالان صنعت نمایشگاهی ارائه شد؟ آیا نمی‌شد به گونه‌ای تصمیم گرفت تا با کوچک‌ترین مساله‌ای شاهد وقفه در برگزاری رویدادها نباشیم؟ همین کمبود راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با بحران، در مرحله تصمیم‌گیری نیز تاثیر‌گذار بوده و سبب شد سیاست‌هایی اتخاذ شود که مبتنی بر امکان‌سنجی همه جوانب نباشد. در واقع در مرحله تصمیم‌گیری نگاه سازمانی مبتنی بر این امر نبوده است که بر اساس آن بتواند منافع همه گروه‌ها و افراد جامعه را با توجه به تمام محدودیت‌ها و مشکلات در نظر بگیرد. برای همین است که سیاست‌های اتخاذ شده بر اساس شرایط و نیازهای همه فعالان و سایت‌های نمایشگاهی چه در تهران و چه در شهرستان نیست و ما شاهد مشکلات بی‌شماری برای برخی سایت‌ها و برگزارکنندگان نمایشگاهی هستیم.

پس از مرحله تصمیم‌گیری، مرحله اجرا و سپس مرحله بازخورد است. در مرحله اجرا، کنترل و نظارت کاملا از بالا به پایین در بحث اجرای سیاست‌های مربوط به بحران کرونا در صنعت نمایشگاهی نه تنها ممکن نیست، بلکه مطلوب هم نیست. در اجرای سیاست‌ها، باید به نیروها و سازمان‌هایی که مسوول اجرای سیاست‌ها هستند نیز توجه کرد، آن‌هم به این دلیل که مجریانی که سیاست‌ها را اجرا می‌کنند و به اصطلاح در بطن اجرا هستند، می‌توانند درک کنند که یک سیاست چقدر اجرایی است یا با چه انعطافی می‌توان آن را اجرا کرد. در پایان مراحل سیاست‌گذاری، مرحله ارزیابی است. اگر ارزیابی یک سیاست‌گذاری به درستی صورت نگیرد و همچنین نقش بازیگران و افراد شاغل در نهادها و سازمان‌های مسوول در بحث فرآیند سیاستگذاری بررسی نشود، می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر شرایط بحرانی داشته باشد و ممکن است در طول بحران زمانی متوجه اشتباهات شویم که از لحاظ زمانی فشار بیشتری ایجاد شود که این امر بر تشدید بحران خواهد افزود.

مراد از این نوشتار، آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری در عرصه صنعت نمایشگاهی در شرایط بحران کرونا است. هرچند به نظر می‌رسد موارد ذکر شده درخصوص فرآیند سیاست‌گذاری در شرایط عادی نیز مورد توجه ذی‌نفعان و مسوولان قرار نمی‌گیرد و یکی از دلایل اصلی آن این است که در فرآیند سیاست‌گذاری در ایران انحصار قدرت تصمیم‌گیری در دست دولت است که این مساله دو مشکل عمده ایجاد می‌کند. نخست آنکه تعداد محدودی کنشگر در فرآیند سیاست‌گذاری نقش ایفا می‌کنند و نهادها و سازمان‌های غیردولتی در این روند نقش کمرنگی دارند. دومین مشکل عمده، پراکندگی مراکز تصمیم‌گیری در خود دولت و عدم هماهنگی میان آنهاست. گفتنی است که این مشکل مختص به صنعت نمایشگاهی نیست، بلکه دخالت دولت و تمرکز همه امور در دست آن، سبب شده در سایر کلان بحران‌ها مانند بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...، سیاست‌گذاری مناسب صورت نگیرد و ما شاهد تصدی‌گری بخش دولتی در امور باشیم تا اینکه دولت به دنبال سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات باشد.

آرش امیری - دکترای سیاست‌گذاری عمومی
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور