فرزانگان تشریح کرد
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: صنعت نمایشگاه جهان از شیوع بیماری کرونا، 200 میلیارد یورو زیان کرده است و حضور در نمایشگاهها بیانگر راهبرد شرکتها و استراتژی آنها در حفظ و توسعه بازار است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از اتاق ایران، فرشید فرزانگان در این باره افزود: نمایشگاهها یکی از ابزارهای مهم در گسترش و توسعه کسبوکار هستند و در فرآیند بازاریابی و کسب بازارها نقش مهمی داشته و درواقع در نمایشگاهها اقدامات جدی مشتری و تأمینکننده رقم میخورد.
او با بیان اینکه نمایشگاهها، فرصتی بیبدیل برای معرفی محصولات جدید است، اظهار کرد: حضور در نمایشگاهها بیانگر راهبرد شرکتها و استراتژی آنها در حفظ و توسعه بازار است و این حضور، جدی بودن و عزم آنها را برای توسعه بازار نشان میدهد.
فرزانگان افزود: شرکتهایی که هرسال با عزم تمام در نمایشگاهها مشارکت دارند عموماً شرکتهایی هستند که برای توسعه و پیشرفت خود برنامه دارند؛ به همین دلیل در پروسه بازاریابی که مهمترین عامل برای توسعه شرکتها است نقش نمایشگاهها بسیار مهم است.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی با شیوع بیماری کرونا آسیبهای جدی در جهان دیده است، گفت: مطابق آمار، زیان صنعت نمایشگاهی از شیوع بیماری کرونا 200 میلیارد یورو برآورد شده است به اوژه در اوایل کرونا که کشورها آمادگی لازم را درباره این بیماری نداشتند سهم این زیان سنگینتر بوده است.
فرزانگان افزود: زیان صنعت نمایشگاهی در توسعه بازارهای آتی نیز نقش خواهد داشت اما با توجه به اینکه مبتکرین همیشه از تهدیدها فرصت میآفرینند برگزاری نمایشگاههای مجازی در حوزه دیجیتال پررنگتر شد و در ایام کرونا گاوی سیستم دیجیتال بهیکباره در جهان جهش یافت.
او ادامه داد: از دیدگاه جهانی برگزاری نمایشگاههای مجازی، فرصتها و تهدیدهایی به دنبال دارد به این جهت که در کشورهایی که تکنولوژیها کاملتر و زیرساختهای فناورانه توسعهیافته است، طبقهبندی اطلاعات مسیراست و دوری و خلاءدید و بازدیدهای حقیقی را حل میکند.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه تجار و تولیدکنندگان از اهمیت دیدار و جلسات حقیقی و حقوقی آگاهی دارند و بسیاری از ابهامات در جلسات رودررو حل و به تجارت منجر میشود، خاطرنشان کرد: شرایط ملاقات حضوری اگر در بستر مجازی دیده شود، ممکن است شور و حرارت را کاهش دهد و نتایج کمتری حاصل کند اما درمجموع درگاه و نقطه پیشرفتی است تا بستر مناسبی را نیز برای برگزاری نمایشگاهها فراهم کرد.
او افزود: جستجو منابع، دسترسی به دادهها، تأمل روی پتانسیلها و محصولات میتواند در بستر مجازی افزایش یابد اما در کشورهایی که درحالتوسعه هستند به دلیل ضعف و فقدان زیرساختها ممکن است نقایص و معایبی داشته باشد. اگر زیرساختها فراهم نباشد و فاصله ما با استانداردها زیاد باشد در نتایج و عملکردهای نمایشگاه مجازی تأثیرگذار است.
او عنوان کرد: اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی میتواند مهمترین تجربه آن باشد که اگر مناسب نباشد میتواند رویکرد کلی به برگزاری نمایشگاه مجازی را در ایران تغییر دهد؛ اما تجربه جهانی به این سمت حرکت خواهد کرد که برگزاری نمایشگاههای مجازی اجتنابناپذیر خواهد بود.
فرزانگان بیان کرد: پس از بیماری کرونا بسیاری از فرهنگها در حوزههای مختلف تغییر کردهاند. اکنون آموزش آنلاین فرزندان، برگزاری سمینارها و همایشهای آنلاین بیگانه نیستند و دنیا اکنون راحتی استفاده از آنها را درک کرده است و ممکن است دیگر توجیهپذیر نباشد که نیمکرهای دور زده شود تا یک قرارداد تجاری منعقد شود یا آنکه در همایش و نمایشگاهی حضور فیزیکی به عمل آید.
او تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی، زمین پاکتر، کاهش هزینههای سفر، امکان حضور در نمایشگاههای مختلف بهصورت همزمان، امکان دسترسی به اطلاعات صحیح و سریع بر بستر دیجیتال از امکانات برگزاری نمایشگاههای مجازی است. در سیستم مالی موضوعی به نام اهرم وجود دارد و هر چیزی که بر بستر دیجیتال باشد ضریب استفاده از آن افزایش مییابد و محدودیتهای مکانی و زمانی از بین میرود.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات خاطرنشان کرد: همواره در گذر تاریخ نقاط عطفی ایجادشده است که اگر تجار و بازرگانان خود را با آن تطبیق دهند موفقتر خواهند بود. این نقاط عطف شامل مواردی است که برخی از کارآفرینان و تجار که ذهن چابکی داشته باشند، میتوانند خود را با آن هماهنگ کنند و آن دسته از افراد که در این حوزه ورود پیدا میکنند میتوانند موفقتر باشند و اینکه رویکرد کلی این باشد که در برابر هر پدیدهای هماهنگی داشته باشیم، ناشی از هوش تجاری است.
او ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی خود را با شرایط موجود تطبیق ندهند ممکن است آن شرایط در آینده فضای غالبی پیدا کند که اگر در آن فضا نباشند موجب حذف آنها از بازار میشود.
او درباره تابآوری بنگاههای اقتصادی در وضع کنونی اظهار کرد: اقتصاد ایران درنتیجه سوء مدیریت و کرونا بهشدت تضعیفشده است. نرخ تسعیر ارز با دلار آزاد جی دی پی را بهشدت کاهش داده است و نکته قابلتأمل اینکه در حوزههایی که توسعهای و عمرانی است و صنایعی که در این حوزهها بودهاند رشد و توسعه متأثر از کرونا کاهش بیشتری داشته است. صنایع فولاد، آهن، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی در ایران و جهان به دلیل کاهش تقاضا با افت مواجه شدهاند.
فرزانگان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اقتصاد را با نوعی دگردیسی مواجه کرده است، عنوان کرد: صنایع غذایی، شوینده و بهداشتی با افزایش مصرف جهانی مواجه شده است. شرکتهایی که با افزایش تقاضا مواجه شدهاند اندوختههایی ناشی از این افزایش تقاضا دارند که ممکن است تا مدتها آنها را بهعنوان صنایع پیشتاز نگه دارد و شرکتهایی که بر بستر دیجیتال بودهاند به اوژه در کشوهایی مانند هند با رشد قابلتوجهی مواجه شدهاند.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات افزود: در اقتصاد ایران صنایع رفتار متفاوتی ناشی از کرونا داشتهاند، شرکتهای لوازمخانگی، شویندهها و بهداشتی در طی این مدت با رشد مواجه شدهاند اما در دید کلی اقتصاد کشور کوچکتر شده و رکود عمیقتر شده است.
او خاطرنشان کرد: اما در اقتصاد سال آینده با توجه به پیشبینی فروش بهتر نفت و بالاتر رفتن قیمت آن و احتمال توزیع گسترده واکسن، اقتصادها یا زیان کمتری را تجربه میکنند یا بهآسانی از این سال عبور میکنند.
فرزانگان تصریح کرد: با پائین آمدن سرانه بهداشت و آموزش پیشرفتهای بهتری حاصل میشود و از 2021 به بعد کشورها بهتدریج از رکود خارج میشود اما اقتصاد وابستگی بیشتری به قیمت دارد و اکنون کالاهایی که قیمت مناسبتری دارند در مقایسه با کالاهایی که کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر دارند با اقبال بیشتری مواجه هستند.
او ادامه داد: بنابراین شانس چین که کالاهایی با قیمت مناسبتر تولید میکند، بیشتر است. البته در کشور ما نیز اگر محیط کسبوکار مناسب شود ایران نیز میتواند از فرصت تسعیر نرخ ارز استفاده کند و صادرات توسعه یابد.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: سیاستگذار باید این نگاه را داشته باشد که هر نوع آسانگیری به قوانین میتواند به پیشتازی در صادرات منجر شود اما قواعد سختگیرانه و مداخلات دولت میتواند هزاران فرصت را مانند فرصتهای گذشته از بین ببرد.
او با بیان اینکه در توسعه کسبوکارها چند پارامتر مهم وجود دارد، اظهار کرد: سیستم اعتباری فروش، استقراض برای توسعه و مسائل توسعهای فناورانه میتواند منجر به بهبود کسبوکارها شود اما کسبوکارهایی که بر لبه دیجیتال ننشیند امروز و فردا و بهتدریج تا 5 سال آینده حذف خواهند شد.
فرزانگان خاطرنشان کرد: شفافیت اطلاعات، اقتصاد پرنفوذ، بستر آزاد و ارتباط با کلیه مخاطبان بدون مرزها این امکان را فراهم میکند که پیشرفتهای خوبی حاصل شود.
او افزود: بستر دیجیتال مرزها را در هم مینوردد و پدیدههایی مانند رمز ارزها، ارزهای دیجیتال در پیوند با شبکههای اجتماعی و وجود هوش مصنوعی که پشت این دیتاها است، اینترنت اشیاء، کنترلهای از راه دور، ریموتهای مختلف و همزمان پیشرفتهایی که بشر در عمق فضای دیجیتال دارد و دسترسی که بهواسطه سرعتهای 5G فراهم است بازارها را با شگفتی مواجه خواهد کرد رویکرد دیگری حاصل میشود.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات تأکید کرد: اینکه بیزینسها با چه سرعتی به آن بپیوندند، متفاوت است اما به نظر میرسد که مسائل عمومی و نیازمندیهای کلی افراد با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت میکنند اما لوازم صنعتی با سرعت کمتری به این جریان میپیوندند.
او افزود: بخشهای صنعتی نیز باید تلاش کنند تا کسبوکار خود را به حوزه دیجیتال پیوند بزنند و هرچه سریعتر به این حوزه وارد شوند فرصت معرفی و فروش بیشتری خواهند داشت. دنیا در حال طی این مسیر است و ایران نیز قطعاً همین مسیر را طی خواهد کرد ضمن آنکه معتقد هستم که جوانان بسیار صاحب استعداد هستند و با توجه به اینکه ازنظر بستر اطلاعات و دانش ما کشور فرهیختهای در منطقه هستیم این شرایط میتواند برای ما یک فرصت هم باشد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ