بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران گفت: در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا مشکلات پیش بینی نشده ای را برای بخش های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کرده است، برپایی برخی از نمایشگاه های بین المللی تخصصی از جمله بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و مواد غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بخش کشاورزی و صنایع غذایی از لحاظ اشتغالزایی، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی، تامین مواد غذایی مورد نیاز همه افراد جامعه و افزایش درآمد ملی کشور نقشی کلیدی دارد.
به گزارش خبرنگار ایران مراسم نیور: بهمن حسین زاده افزود:کشاورزی در حال حاضر برای بالغ بر 18 درصد از نیروی فعال کشور ما به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. ارزش تولیدات سالانه کشاورزی ایران به 80 میلیارد دلار در سال می رسد. معرفی توانمندی ها و ظرفیت های صادراتی بخش کشاورزی، صنایع غذایی و تجهیزات کشاورزی ایران در این نمایشگاه مهم بدون تردید به توسعه هرچه بیشتر صادرات آن ها کمک خواهد کرد. زیرا تعدادی از مشتریان کالاهای کشاورزی ما – به ویژه در کشورهای همجوار- از پیشرفت های به دست آمده در ساخت انواع ماشین آلات کشاورزی اطلاعات کافی ندارند.
در سال گذشته ارزش صادرات کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی ایران بالغ بر 6/2 میلیارد دلار بوده است که 4/6 میلیارد دلار از این رقم را فرآورده های کشاورزی و 1/6 میلیارد دلار را محصولات صنایع غذایی تشکیل می دهد.
کشور ما در تولید برخی از فرآورده های کشاورزی مانند پسته، زعفران، انار، زرشک مقام اول و در تولید خرما، زردآلو، سیب، گردو رتبه بالایی در بین کشورهای مهم تولید کننده کالاهای کشاورزی دارد. تولید سالانه 400 تن زعفران در کشور بالغ بر 350 میلیون درآمد ارزی از محل صادرات عاید کشور می کند.
کشور ما سالیان سال است که به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته و خرما و برخی از اقلام دیگر کشاورزی مطرح شده و در جهان دارای رتبه برتر بوده است.
همان طور که در این نمایشگاه مشاهده می شود واحدهای صنعتی ما بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز بخش کشاورزی (مانند تراکتور، کمباین، خرمن کوب، تریلر، بذرپاش، کودپاش، ماشین های مکانیزه گلخانه، سازه های گلخانه، دیسک، یونجه چین، گاوآهن، مرزشکن، ادوات باغبانی و ...) را تولید و با کیفیت مرغوب عرضه کرده اند که علاوه بر تامین نیازهای داخلی بخشی از آن ها نیز به کشورهای هدف صادر می شود.
کشاورزی حرفه ای است که در دنیا قدمتی 8 هزار ساله دارد و اگر برای رفع مشکلات و چالش های آن چاره اندیشی نشود در چند دهه آینده بشر از لحاظ تامین مواد غذایی با گرفتاری های جدیدی رو به رو خواهد شد.
در برخی از کشورها فرزندان کشاورزان تمایل چندانی به ادامه حرفه آبا و اجدادی خود ندارند و به علت اختلاف فاحش بین درآمد بخش کشاورزی و صنعت و مسائل دیگر به شهرها کوچ می کنند.
با وجود تاکیدات سازمان جهانی تجارت (WTO) و موافقت نامه های بین المللی، اغلب کشورها سوبسیدها و یارانه های خود را به بخش کشاورزی قطع نکرده و به طور آشکار یا پنهان به ارائه این سوبسیدها ادامه می دهند.
به منظور توسعه صادرات کالاهای کشاورزی و دستیابی به خودکفایی نسبی در تولید کالاهای کشاورزی اساسی ضروری است که اقدامات زیر انجام گیرد:
- تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان (بذر مرغوب، کودهای شیمیایی، سموم نباتی و حیوانی و ...) به قیمت های مناسب
- جلوگیری از افت آبهای زیرزمینی و بهبود شیوه آبرسانی به مزارع و باغها
- اجرای الگوهای کشت
- جلوگیری از تسریع در فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع و تغییر کاربری اراضی کشاورزی
- منطفی کردن قیمت خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی
- کاهش ضایعات محصولات کشاورزی که در مواردی به 30 درصد می رسد
- سرمایه گذاری مکفی در صنایع تبدیلی
استقبال شدید از این نمایشگاه (که 27 دوره متوالی برپایی آن در محل دائمی نمایشگاه های تهران ادامه یافته است) بیانگر اهمیت بالای این قبیل نمایشگاه ها در توسعه صادرات و معرفی توانمندی های عظیم میهن ما در بخش کشاورزی است.
از آنجا که به علت شرایط خاص کشور این قبیل نمایشگاه های تخصصی صرفاً مختص صاحبان صنایع، فعالان بخش تجارت و متخصصان ذیربط- با رعایت شدیدترین پروتکل های بهداشتی و ایمنی- است ما نمی توانیم انتظارات هزاران نفر از بازدیدکنندگان عادی را که علاقه مند به حضور در این نمایشگاه هستند برآورده کنیم. امیدواریم که پوزش ما را بپذیرند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ