بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: نمایشگاه تخصصی خدمات شهری، آب، برق، انرژی و خدمات فنی مهندسی هفته اول مهر با حضور بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران، همایون حایری معاون وزیر نیرو و مقامات افغانستان از جمله جلالتماب غوریان، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، توکل احمدیار رئیس هیات مدیره اتاق تجارت، سیدزمان هاشمی رئیس هیات عامل اتاق تجارت و داود سلطانزوی شهردار کابل افتتاح و اصلیترین هدف برگزاری این نمایشگاه، استفاده حداکثری از فرصتهای تجاری میان دو کشور بیان شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،این نمایشگاه تخصصی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت ایران اول تا سوم مهر با حضور بیش از 100 شرکت در شهرکابل پایتخت افغانستان دایر بود تا تجار و بازرگانان افغانستان با توانمندیهای تولیدی کشورمان در این زمینه آشنا شوند. توکل احمدیار، رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایهگذاری افغانستان با اشاره به اهمیت توسعه تجاری میان دو کشور ضمن خوشامدگویی به مسئولان و شرکتکنندگان ایرانی، اعلام کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه فقط اقتصادی نبوده است. وی در ادامه افزود: این نمایشگاه محلی برای توسعه روابط و همکاریهای میان دو بخش خصوصی ایران و افغانستان بوده که با درنظر گرفتن روابط بسیار قوی و مناسب دولتها به فکر راهاندازی آن افتادیم. احمدیار همچنین در ادامه تاکید کرد: زبان و فرهنگ مشترک میان دو کشور درکنار خوشنامی محصولات ایرانی فرصتی فراهم کرده تا بتوانیم به فکر توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان باشیم که سرآغاز این تحول را همین نمایشگاه میدانیم.
از تجارب ایران در اداره کلانشهرها استفاده میکنیم
شهردار کابل نیز بهعنوان یکی از مدیران حامی این رویداد نمایشگاهی گفت: دروازههای کابل و سایر شهرهای افغانستان بهروی سرمایهگذاران و شرکتهای ایرانی باز است و امیدواریم بهزودی شاهد توسعه مبادلات تجاری و مشارکتهای گوناگونی در این زمینه باشیم.
محمدداود سلطانزوی با اشاره به تشابههای میان کلانشهرهای ایران و افغانستان تصریح کرد: کلانشهرهای دو کشور با درنظر گرفتن دو عامل اصلی خودخواسته یا تحمیلی درگیر مسائلی شدهاند که خوشبختانه ایران توانسته برای آن راهحلهای مناسبی ایجاد کند؛ بنابراین تصمیم گرفتهایم از تجارب ایران استفاده حداکثری داشته باشیم.
سلطانزوی معتقد است تحریمها برای ایران فرصتی ساخته که توانسته در بسیاری از زمینهها خودکفایی بهدست آورد و اکنون افغانستان در نظر دارد از این دستاوردها استفاده بهینه داشته باشد.
وی تاکید کرد: این دستاوردها فرصتی برای کشور ایران بوده تا ثابت کند توانمندیهایی در اختیار دارند و میتواند این توانمندیها را در اختیار دوستان و همسایههای خود مانند افغانستان قرار دهد.
شهردار کابل همچنین تصریح کرد: اگرچه در موضوع خدمات شهری و خدمات فنیمهندسی ایران شکستهایی نیز داشته اما همین شکستها نیز درسی برای افغانستان است که دوباره همان تجربه را نداشته باشد.
سلطانزوی در پایان سخنان خود، اظهارکرد: شهرداری کابل تاکید بر همکاری مشترک یا سرمایهگذاری مشترک برای تولید دارد و اصولا بهدنبال فقط فروش یا خرید نیست که خوشبختانه طرف ایرانی هم با انگیزه مشابه وارد میدان شده؛ بنابراین دستاورد خوبی ایجاد میشود.
سطح خدمات بالاتر در افغانستان به نفع ایران است
در ادامه مراسم، سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشینه همکاریهای فرهنگی، اقتصاد و سیاسی میان دو کشور گفت: ارتباطات چند ده ساله دو کشور پایه اصلی برگزاری نمایشگاه است که بهطور قطع در آینده نیز میتواند تعیینکننده باشد.
بهادر امینیان در ادامه افزود: تعیین عنوان این نمایشگاه کاملا هوشمندانه بوده است. خدمات و توسعه در کشور افغانستان به دلایل مختلف تا امروز آنطور که شایسته مردم این کشور است انجامنشده؛ بنابراین هرچه خدمات و امکانات بیشتری در این کشور مهیا شود بدون تردید جمهوری اسلامی ایران نخستین برنده این میدان است.
سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره فرآیند صلح شکلگرفته در افغانستان نیز اظهارکرد: امیدواریم این فرآیند صلح پایدار باشد و از این پس شاهد توسعه و آبادانی کشور افغانستان باشیم که فرصتهای تجاری بیشماری در این زمینه وجود دارد. وی تاکید کرد: صلح مقدمه توسعه و پیشرفت است و امیدواریم مردم افغانستان بدون دخالت بیگانگان و کشورهای دیگر در این زمینه گام بردارند و به همه ثابت کنند مردم ریشهدار و با سابقه افغانستان نمیخواهند از زور و قدرت استفاده کنند، بلکه هدفشان گفتوگو و حل مشکلات با این ابزار است. امینیان معتقد است میزبانی ایران از میلیونها افغانستانی در چند دهه اخیر، پیوندهای عمیقی ایجاد کرده که بهطور قطع تحولات اقتصادی و مشارکتهای اینچنینی به آن تحکیم بیشتری میبخشد. این مقام جمهوریاسلامی ایران گفت: دو کشور فرصتهای بسیاری برای توسعه در اختیار دارند که نباید اجازه دهند بیگانگان آنها را از بین ببرند، بنابراین اگر افغانستان قصد توسعه دارد قطعا ایران بهترین گزینه برای آنهاست؛ به صورتی که هم خود ایران و هم از طریق ایران میتواند به اهداف تعیین شده دستیابد.
وی درباره اهمیت بازار افغانستان برای بخش خصوصی ایران نیز تصریح کرد: آمارها اکنون نشان میدهد افغانستان از ایران حدود 3 میلیون دلار سالانه واردات دارد؛ بنابراین اگر این کشور توسعه یابد، بهطور قطع بازار گستردهتری برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد میشود.
امینیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است به مردم افغانستان کمک کند که سطح تولیداتشان را بالا ببرند و بعد از آن هم بهطور قطع خریدار کالاهای با کیفیت و مورد نیاز تولید شده در افغانستان هستیم. سفیرکبیر ایران در جمهوری افغانستان اعلام کرد: اگرچه هم اکنون حجم مبادلات و تراز تجاری مناسب نیست اما رسما ایران آماده سرمایهگذاری و ارائه فناوریهای مناسب در افغانستان است. امینیان همچنین تاکید کرد: ایران با توجه به اهمیت نیرو و زیرساختهای انتقال نیروی برق با همکاری وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران برنامههای گسترده و هدفمندی در کشور افغانستان دارد که بهزودی اخبار خوبی از آن منتشر خواهد شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: تا امروز نمایشگاههای کالایی برگزار شده اما این نمایشگاه خدمات و فناوری است؛ بنابراین نشان دادیم آماده سرمایهگذاری در توسعه خدمات و فناوریهای مورد نیاز افغانستان هستیم؛ یعنی به این کشور فقط بهعنوان یک بازار فروش نمینگریم و بهدنبال ارتباط بلندمدت و ماندگار هستیم.
افغانستان فقط بازار فروش نیست
سرپرست وزارت صنعت و تجارت جمهوری اسلامی افغانستان نیز در ادامه این مراسم اظهارکرد: افغانستان فقط بازار فروش نیست و از کشورهای همسایه بهویژه ایران انتظار میرود برای سرمایهگذاری و مشارکتهای بخش خصوصی گامهای موثر بردارند. نثاراحمد غوریانی تاکید کرد: افغانستان همواره بهدنبال مشارکت با کشورهای دیگر در تولید و بازاریابی است به همین دلیل از دستاندرکاران و شرکتکنندگان این نمایشگاه انتظار میرود به افغانستان تنها بهعنوان بازار فروش نگاه نکنند. غوریانی با اشاره فرصتهای گسترده سرمایهگذاری برای شرکتهای ایرانی گفت: در افغانستان فرصتهای بسیاری در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهیم که هیچ نیازی به استفاده از شرکت بومی نیست و شرکتهای ایرانی میتوانند با مالکیت صد درصدی اقدام به سرمایهگذاری کنند. این مقام مسئول در کشور افغانستان همچنین اظهارکرد: امکاناتی برای سرمایهگذاران درنظر گرفتهایم که بینظیر است. بهعنوان مثال، در شهرکهای صنعتی با تمامی امکانات مورد نیاز سرمایهگذاران زمین مترمربعی 80 سنت به متقاضیان ارائه میدهیم که ارزانترین نرخ در سراسر جهان است. وی با تاکید بر حضور شرکتهای ایرانی برای سرمایهگذاری در افغانستان تصریحکرد: از همین فرصت استفاده میکنم و به متقاضیان سرمایه در ایران میگویم برای شما فرش قرمز پهن شده و تمام حمایتهای مورد نیاز را مهیا کردهایم. غوریانی در بخشی از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا از ایران به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه حجم قاچاق کالا از ایران بهویژه از مناطقی که صعبالعبور هستند، باعث نگرانی تولیدکنندگان افغانی شده است. البته معتقدیم این روند به تولیدکنندگان ایرانی نیز ضربه میزند.
نقطه عطفی برای گسترش تجارت
در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل، رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایهگذاری با اشاره به مبادلات گسترده تجاری میان دوکشور گفت: حدود 3 میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به افغانستان و همچنین ظرفیتهای موجود تجاری میان دو کشور فرصتی ایجاد کرده که این نمایشگاه را بهعنوان نقطه عطفی در گسترش تجارت ایران افغانستان بشناسیم. سیدزمان هاشمی در ادامه افزود: ایران کوتاهترین راه صادراتی برای کالاهای افغانستان است و به همین دلیل تلاش میکنیم حداکثر استفاده را از فرصت موجود داشته باشیم.
هاشمی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: چابهار برای مبادلات اقتصادی و تجاری افغانستان نقش کلیدی دارد و تلاش میکنیم از آن استفاده کنیم اما بهدلیل برخ موانع فعلا نتوانستهایم به این هدف دست یابیم. وی ابراز امیدواری کرد نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل زمینه گسترش روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور را ایجاد کند تاجایی که این روابط منجر به همکاریها و ایجاد فرصتهای تولیدی مشترک شود.
رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایهگذاری معتقد است دو کشور باید اهداف اقتصادی را در اولویت برنامهریزیهای قرار دهند به این دلیل که با گسترش و تقویت روابط اقتصادی بدون تردید روابط سیاسی قابلتوجهی ایجاد میشود.
هاشمی با اشاره به کالاهای صادراتی افغانستان به ایران تصریح کرد: هماکنون در بخش سنگهای تزئینی، خشکبار و محصولات کشاورزی امتیازاتی داریم که بهدلیل برخی مشکلات و قوانین فقط توانستهایم سالانه کمی بیشتر از 15 میلیون دلار کالا به ایران صادر کنیم که باید این رقم افزایش یابد.
گامی بزرگ در راستای توسعه صادرات غیرنفتی
توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین ایجاد بازارهای جدید برای تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات ایران یکی از سیاستهایی است که اکنون در صدر برنامههای اقتصادی کشورمان قرار گرفته و بههمین دلیل برگزاری نمایشگاههای تخصصی با درنظر گرفتن فرصتهای موجود راهکاری است غیرقابل انکار که باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم. سیدعلیرضا صدرزاده، مجری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل 1399 گفت: انتخاب موضوع خدمات شهری، انرژی، مخابرات و حملونقل برای برگزاری این نمایشگاه کاملا هدفمند و متناسب با درنظر گرفتن ظرفیتهای موجود در دو کشور بوده است. صدرزاده در ادامه افزود: اشتراکهای فرهنگی، ارتباط نزدیک سیاسی و همچنین مرزهای مشترک در کنار سابقه خوب حضور ایران در بازار افغانستان همه و همه عواملی بودند که درنظر گرفتیم پروپوزال برگزاری این نمایشگاه را تهیه کنیم و با درنظر گرفتن سوژهها به شهرداری افغانستان پیشنهاد همکاری بدهیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
بهگفته صدرزاده هماهنگی برای انجام امور این نمایشگاه 3 روزه در پایتخت افغانستان از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزن اقتصادی سفارت کشورمان در افغانستان انجام شده که با مشارکت شهرداری کابل و برخی نهادهای مرتبط و البته تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در بخشهای خدمات شهری، مخابرات، صنعتی و صنایع مرتبط از امروز یکم مهر افتتاح و 3 روز میزبان تولیدکنندگان، بازرگانان و نهادهای دولتی افغانستان است.
وی معتقد است مشکلات گذشته در این کشور باعثشده بسیاری از زیرساختهای لازم برای توسعه افغانستان بهویژه خدمات شهری، ارتباطات و... آنطور که شایسته مردم مسلمان این کشور همسایه ایران است، رشد نداشته باشد از این رو فرصتی مغتنم و قابل ملاحظه برای شرکتها و ارائهدهندگان خدمات شهری ایران مثل شهرداری ایجاد شده و تصمیم داریم با برگزاری این نمایشگاه تمام فرصتهای بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. مجری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل همچنین درباره موضوع همهگیری ویروس کرونا و شرایط برگزاری نمایشگاه به گفت: خوشبختانه با استفاده از امکانات مناسب و انجام تستهای قبل از سفر، مشارکتکنندگان و همچنین برنامهریزیهای انجامشده در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی هنگام برگزاری این مشکل جهانی را تقریبا کمرنگ و مدیریت کردهایم. صدرزاده افزود: استفاده از اتاقک ضدعفونیکننده برای ورود شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان، ضدعفونی روزانه محوطه نمایشگاه و سالنها، ارائه بستههای بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونیکننده و همچنین نظارت دقیق بر تعداد افراد حاضر در سالنها، سیاستهایی است که براساس آن تلاش کردهایم میزان احتمال شیوع کرونا را نزدیک به صفر برسانیم.
مجری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل با اشاره به تعداد شرکتکنندگان گفت: در این نمایشگاه بیش از 100 شرکت و ارائهدهنده خدمات حضور داشته که افزون بر 90 درصد آنها، شرکتها و ارائهدهندگان خدمات ایرانی بوده و در 3 سالن مجزا متناسب با خدمات یا کالای تولیدی فعال بودند.
وی همچنین تاکیدکرد: برای اینکه شرکتکنندگان بتوانند دستاوردهای هرچه بهتری در دوره برگزاری نمایشگاه داشته باشند، برنامهریزی کردهایم تا نهادها، ادارات و شرکتهای معتبر افغانستان را در 3 گروه مجزا و 3 روز متفاوت به محل برگزاری نمایشگاه دعوت کنیم تا از پراکندگی و همچنین اتلاف وقت جلوگیری کرده باشیم. بهگفته صدرزاده، برگزاری جلسات تخصصی، کارگروهها و البته نشستهای رو در رو نیز از جمله برنامههای دوره برگزاری نمایشگاه است که با توجه به تقسیمبندی انجامشده میتواند در آشنایی و احتمالا انعقاد قرارداد میان طرفین بسیار مفید باشد. صدرزاده با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه میتواند گامی بزرگ در توسعه صادرات غیرنفتی ایران باشد، گفت: شرکتکنندگان این نمایشگاه در بخشهای آب، برق، انرژی، خدمات فنیمهندسی، مخابرات، خدمات شهری، حملونقل و ترافیک، ماشینآلات و شرکتهای وابسته فعالیت دارند که براساس بازار موجود در افغانستان بهویژه پایتخت امیدوارم در پایان این نمایشگاه با دستاوردی مناسب به کشورمان بازگردند.
مجری نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل در پایان ضمن قدردانی و تشکر از سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: همکاری و حضور این دو نهاد بدون تردید عاملی در دستیابی به اهداف تعیینشده این نمایشگاه بوده که امیدواریم در آینده این هماهنگیهای سازنده ادامه داشته باشد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ