آخرین مطالب

تعرفه یک متر غرفه در نمایشگاه ها؛ معادل یک عدد همبرگر اخبار شرکت نمایشگاههای بین المللی

تعرفه یک متر غرفه در نمایشگاه ها؛ معادل یک عدد همبرگر

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: بدون شک یکی از کارآمدترین ابزار تبلیغاتی برای صنعتگران و کارآفرینان، مشارکت در نمایشگاه های بین المللی در سراسر دنیا است. البته بهره گیری مناسب از این ابزار شناخته شده بین المللی مستلزم ذکاوت بالا و برخورداری از هوش بازرگانی جهت انتخاب مناسب ترین نمایشگاه و بهترین مدل مشارکت در آنها خواهد بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از گسترش میزان کیفیت نمایشگاه ها در جهان در گرو چند عامل تاثیر گذار اصلی قرار دارد:

 1. کیفیت محل برگزاری و خدمات قابل ارائه 2. تخصص و توانمندی برگزارکننده 3. میزان سرمایه گذاری جهت خلق یک رویداد 4. وسعت و فرهنگ غالب در هر صنعت.

در ارتباط با کیفیت محل برگزاری و سالن های نمایشگاهی تهران فارغ از زیبایی کم نظیر فضای تحت اختیار محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، باید اذعان داشت که بافت این محل طی سال ها دچار فرسایشی جدی شده و نیاز به بازسازی اساسی دارد.

کیفیت خدمات رفاهی این محل به عنوان مهم ترین و پرتردد ترین فضای تجاری بین المللی کنونی، در شان و حد و اندازه کشور و اهداف و برنامه های موجود نبوده و بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در این زمینه رضایت مندی کافی ندارند. فقدان آموزش مستمر برای همه ارکان ایجاد یک نمایشگاه، از صدر تا ذیل و حتی برای بازدیدکنندگان، در نرسیدن به نتیجه مطلوب بسیار اثرگذار است.

عامل دوم تخصص برگزاری نمایشگاه ها است. یک برگزارکننده موفق غیر از تخصص و تجربه برای ایجاد نمایشگاهی با کیفیت و ورود به عرصه رقابت بین المللی، باید ابزار کافی در اختیار داشته باشد. اهم این ابزار شامل: توان پیش بینی عوامل تاثیرگذار، مدیریت بحران، آشنایی نسبی با صنعت، شناخت ابزار تبلیغاتی مناسب، توان مالی کافی جهت سرمایه گذاری و بکارگیری کلیه ابزار مورد نیاز، بهره برداری شایسته از سازمان ها و شرکت های معتبر و قابل اتکای خارجی به عنوان توسعه دهندگان، صبر زیاد و در نهایت ریسک پذیری بسیار بالا است.

یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در افزایش کیفیت نمایشگاه ها میزان جذب سرمایه جهت سرمایه گذاری در ارتقا سطح کیفی نمایشگاه است. همانطور که ملت شریف ایران طی چند سال اخیر به عینه مشاهده کرده اند نرخ کالا و خدمات در سراسر دنیا تقریبا از یک الگو پیروی می‌کنند و زمانی که نرخ تبدیل پول داخلی در مقابل ارز های خارجی در کشوری سیر نزولی را طی می‌کند، بالطبع نرخ کالا و خدمات در آن کشور مسیر صعودی را در پیش می گیرد. اما متاسفانه در ارتباط با نمایشگاه های بین المللی که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شوند، این امر صادق نیست. به نحوی که این عدم تطابق باعث شده تا در حال حاضر تعرفه مشارکت در یک نمایشگاه گرید A+ معادل خرید یک همبرگر کم کیفیت در کشور امارات متحد عربی باشد. (تعرفه مشارکت در نمایشگاه های این کشور حدود 300 الی 1000 دلار برای هر مترمربع غرفه است) ممانعت جدی از انطباق تورم با ارائه خدمات نمایشگاهی نه تنها شرایط برگزاری را سخت و غیرقابل رقابت می کند بلکه مهمتر از آن تامین نقدینگی لازم برای بازسازی، نگهداری و ارائه سرویس های روزآمد برای سایت محل دائمی نمایشگاه ها و سایر سایت های نمایشگاهی کشور را نیز غیر ممکن می سازد. به عبارتی این نوع تعرفه، هم سایت نمایشگاهی را در عرصه رقابت بین المللی تضعیف نموده و هم برگزارکنندگان را از توسعه کیفی فعالیت ها محروم می کند.

در مدل تعرفه های کنونی که خاص کشور ما بوده و مشابهی در کشور های پیشرفته صنعتی برای آن نمیتوان یافت، سهم تخصیص یافته به بخش اجرا جهت انجام تمامی امور برگزاری شامل غرفه سازی، تجهیزات غرفه، موکت، تبلیغات، هزینه پرسنلی و غیره برای هر مترمربع نزدیک به 3 دلار است، برای اینکه مقایسه ای داشته باشیم در اربیل عراق فقط هزینه غرفه سازی ساده بدون تجهیزات و موکت حدود 20 دلار تعیین شده است. حرفه برگزاری نمایشگاه در کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از پر ریسک ترین و پر استرس ترین حرفه ها شناخته شده است. البته خالی از لطف نیست عرض کنم در کشورهای پیشرفته تعدد بحران های پیش روی برگزارکنندگان قابل مقایسه با ایران نیست. درآمد تخصیص یافته به سایت برگزاری و خدمات قابل ارائه آن هم بسیار ناچیز (حدود 4تا5 دلار) تعیین شده است. شاید بگویید سایت برگزاری، دولتی است و تصمیم دولت بر واگذاری محل و خدمات با چنین نرخی است و این تصمیم به نفع کلیه مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان و دست اندرکاران این صنعت است. پاسخ این است که اگر محل برگزاری و ارائه خدمات آن در سطح رقبای جهانی یا حداقل منطقه ای بود، این تعرفه پایین و سهم اندک سایت و بخش اجرائی، توجیه داشت ولی ما به هیچ وجه در این بخش در حد واندازه و آنچنانکه شایسته کشورمان باشد ظاهر نشده ایم.

برگزارکنندگان ایرانی امروز با روحیه جنگندگی قابل ستایش و با پذیرش تنگناهای مالی موجود در حال تلاش جهت حفظ و نگهداری و ایجاد رونق در صنعت نمایشگاهی هستند و در همین حین برنامه ریزان و تدوین کنندگان دستورالعمل های اجرائی این حوزه، بدون توجه به شرایط و واقعیت های موجود در تلاشند با وضع مقررات بیشتر رافع مشکلات عدیده کنونی باشند. غافل از اینکه کستردگی، تنوع و بعضا مغایرت در این مجموعه از مقررات، مانند تاری ضخیم بدنه صنعت را در خود پیچیده و مانع حرکت، تلاش و پویائی اصناف و کارآفرینان فعال در این صنعت گردیده است.

دیر زمانی است که صنعت نمایشگاهی ما نیازمند بازنگری ساختاری در تمام زمینه ها است. در حال حاضرخلاقیت، نوآوری و نگرشی کاملا متفاوت با بهره گیری از شناخت آنچه بوده و آنچه هست و آنچه باید باشد اصلی ترین عوامل لازم برای بقا و توسعه آن است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور