آغاز بکار صنعت نمایشگاهی، موتور حرکت اقتصاد جهانی
اخبار نمایشگاه
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: نظر به اهمیت جایگاه گردشگری در توسعه ارزآوری غیرنفتی، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در نمایشگاه بینالمللی صنعت گردشگری چین 2020 شرکت کرده است که به تازگی در شهر گوانجو چین گشایش یافته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،این نمایشگاه که به مدت سه روز دایر خواهد بود، بیش از هزار شرکت از 40 کشور در آن حضور دارند، یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری در چین و اصلیترین نمایشگاه گردشگری در جنوب این کشور به شمار میآید.
از دیگر سو از آنجایی که چین به عنوان قطب مهم صنعت نمایشگاهی در جهان به شمار میآید، در مقایسه با کشورهای دیگر به سبب تعلیق برگزاری نمایشگاهها متحمل بیشترین خسارات شده است. با توجه به اینکه این کشور به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا به شمار میآید، هر گونه تحولات در صنعت نمایشگاهی آن، تاثیر فراوانی را بر صنعت نمایشگاهی سایر کشورها در جهان دارد.
آمارها نشان میدهد از آغاز شیوع بیماری کرونا در 6 ماه گذشته در چین، صنعت نمایشگاهی دنیا متحمل5.2 تریلیون دلار خسارت مالی شده است.
«بهمن حسینزاده»، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا از دسامبر 2019 و همهگیری آن خسارت شدیدی به همه بخشهای اقتصادی جهان به ویژه بخش خدمات و صنعت نمایشگاهی وارد کرد.
وی افزود: همه سازمانهای اقتصادی و بازرگانی در این موضوع وحدتنظر دارند که نمایشگاههای بازرگانی اعم از تخصصی، اختصاصی و بینالمللی مهمترین ابزار بازاریابی در جهان معاصر، به ویژه در شرایط رکود اقتصادی هستند و هیچ ابزار بازاریابی دیگری از لحاظ بازده و قدرت سودآوری با صنعت نمایشگاهی قابل رقابت نیست.
حسینزاده تصریح کرد: این صنعت با صدها صنعت و حرفه دیگر پیوند دارد و برگزار نشدن نمایشگاهها به همه این صنایع آسیب میرساند.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمانهای جهانی مالکیت معنوی هر سال بالغ بر سه میلیون اختراع، اکتشاف یا نوآوری در دنیا صورت میگیرد که بخش عمدهای از آنها به مرحله تجاریسازی میرسد و باید برای معرفی آنها به مشتریان بازارسازی کرد.
حسینزاده گفت: تبلیغ از طریق ماهواره یا تلویزیون و رسانههای عادی نمیتواند تصویر دقیق قابل درکی از همه ویژگیهای این کالاهای جدید به مخاطبان اصلی ارائه دهد. نمایشگاهها در این موارد موثرترین ابزار معرفی تمام ویژگیهای این کالاهای جدید به مشتریان هستند.
وی افزود: تعطیلی نمایشگاهها در 8 ماهه اخیر بزرگترین خسارت را به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان این کالاهای نو پدید وارد کرده است.
به موجب آخرین ارزیابی که توسط اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی به عمل آمده است تنها ظرف یک دوره 6 ماهه منتهی به 20 ژوییه (تیر-مرداد) سال 2020 بالغ بر 296 میلیارد دلار قرارداد تجاری و صنعتی به خاطر لغو نمایشگاهها توسط شرکتهای صنعتی و تجاری که قصد مشارکت در نمایشگاهها را داشته اند، منعقد نشده است.
وی افزود: طی همین مدت بالغ بر 180 میلیارد دلار به دارندگان سایتهای نمایشگاهی جهان و حرفههای وابسته به آن (موسسات حمل و نقل، شرکتهای هواپیمایی، صاحبان هتلها، غرفهسازان و...) به سبب لغو نمایشگاهها خسارت وارد شده است.
به گفته حسینزاده در نیمه اول سال 2020 درآمد دارندگان سایتهای نمایشگاهی جهان نسبت به 6 ماهه اول سال 2019 بالغ بر 60 درصد کاهش یافته است. طی این مدت بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر از افراد شاغل در صنعت نمایشگاهی دنیا و مشاغل وابسته به آن شغل خود را از دست دادند و به خیل بیکاران پیوستهاند. تعطیلی نمایشگاهها، مانع از تحقق دو سوم درآمدهای مورد انتظار شرکتکنندگان در نمایشگاههای نسبت به سال قبل شده است.
وی گفت: کشور ما به گفته کارشناسان بینالمللی و براساس ارزشیابیهای انجام شده یکی از پیشرفتهترین دارندگان صنعت نمایشگاهی در حوزه خاورمیانه و آفریقا به شمار میرود و آگاهی از اهمیت نمایشگاهها در توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال، شناسایی آخرین تحولات تکنولوژیکی، جذب سرمایههای خارجی، توسعه صنعت گردشگری و دستاوردهای متعدد دیگر، سبب شد که ظرف سه دهه اخیر همه استانهای کشور به ایجاد سایتهای نمایشگاهی در حد توان و امکانات خود اقدام کنند به گونهای که اکنون کشور ما دارای 200 تا 300 هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی است و در سالهای قبل که روند برگزاری نمایشگاهها عادی بود بین 500 تا 600 نمایشگاه در سال توسط دارندگان این سایتها برگزار میشد.
وی گفت: تعطیلی شتابزده همه نمایشگاههای کشور از نیمه اول اسفند سال گذشته تا پایان تیرماه 1399 بالغ بر 31 هزار میلیارد ریال به صنعت نمایشگاهی کشور خسارت وارد کرده و موجبات از دست رفتن چند هزار فرصت شغلی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما بالغ بر سه هزار و 300 فعال نمایشگاهی و 450 شرکت غرفهساز از تعطیلی نمایشگاهها علاوه بر دارندگان سایتهای نمایشگاهی متضرر شدهاند که برای جبران زیان آنها مکاتبات و تماسهای لازم انجام گرفته است.
حسینزاده گفت: اهمیت بازگشایی نمایشگاهها در شرایط حساس فعلی که اقتصاد قریب به اتفاق کشورهای جهان با رکود کمسابقه مواجه شده است، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ