احیا و پویاسازی نمایشگاهها در گرو اعتمادسازی برای ذینفعان صنعت نمایشگاهی
مرکز نمایشگاهی ایران مال
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: نمایشگاهها به لحاظ مفهومی و ادراکی باید بازمهندسی شوند. مفهوم (Concept) نمایشگاه در کشور مدتهاست دچار آسیب جدی شده و با توجه به شرایط، خصوصا پس از موضوع کرونا، به روز هم نشده است لذا باید مورد توجه جدی قرارگرفته، بازتعریف و با نگاهی زیرساختی بازمهندسی شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، این بازمهندسی باید در اتاق فکری انجام شود که نمایندگان آن از بخشهای مختلف و درگیر شامل اعضای صاحب ایده، مجرب و تصمیمگیر در حوزه صنعت نمایشگاهی دور هم بنشینند و ضمن بهرهگیری از دستاوردها، نظرات و تجارب بینالمللی هدفشان فقط محدود به سایت، سازمان و گروه خودشان نباشد، بلکه با نگاه ملی حتی فراملی و با بررسی شرایط کشور و عوامل موثر در این صنعت، اولا تعاریف را به روز و ذینفعان و مرتبطین را شناسایی کنند، ثانیا هدفشان بازپسگیری اعتمادهای از دسترفته در میان کلیه ذینفعان و مرتبطبین با حوزه نمایشگاهی باشد و ثالثا زیرساختهای لازم برای فعالسازی و از آن مهمتر پویا سازی صنعت نمایشگاهی کشور را شناسایی و تبیین نمایند.
امروزه و در شرایط بحران، یک سری از کلیدواژهها و ارزشها تعاریفشان تغییرکرده است. مثلا در یک فضای نرمال، یکی از موتورهای محرکه و کلید واژههای پیشرفت، "رقابت" است، اما در صنعتی که تحت انواع هجمه از سمت کرونا، رکود، تحریم و فشارهای بین المللی قرار گرفته است، دیگر اینگونه نیست. امروزه رقابت ها نیز می بایست "رقابت هم افزا" (Sympathetic competition) باشد. رقابتی که ضمن داشتن مولفههای برتریجوئی و توسعهای، سعی نماید با حمایت از سایر ارکان اکوسیستم خصوصا رقبا، کلیت صنعت را حفظ و حتی ارتقا دهد چرا که اگر همه ارکان این صنعت باهم متحد نشوند، هم افزا و هدفمند نشوند، نه تنها، با خطاهای احتمالی و حتی کماثری یکی از ارکان، کل صنعت لطمه میبیند بلکه جایگاهشان در عرصههای مختلف را اعم از نهادهای رسمی تا بازدیدکنندگان و مردم نیز از دست بدهند.
در اکوسیستم نمایشگاهی اگر هر یک از دست اندرکاران و عوامل، حرکت غیراستراتژیک و یا شتابزدهای داشته باشند، هزینه و آسیبش بر دوش کل صنعت و در واقع کل اکوسیستم است. مثلا وقتی نمایشگاهی در شب افتتاح پلمپ میشود، مقصرکیست؟ آسیب ها و هزینه های وارده به سایتدار، مجری، غرفهساز، مشارکتکننده و سایر عوامل درگیر را چه کسی پرداخت می کند؟ و از آن عمیقتر بیاعتمادیها و فرصتها و اعتبارهای از دست رفته را چه کسی بر عهده می گیرد؟ و پرسش های بی شمار دیگر که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن به عدم هماهنگی، هم افزایی و هم صدایی ارکان موثر بر برگزاری رویدادها برمیگردد.
در شرایط فعلی این سوال مطرح است که چرا اتاق فکری دایر نمیشود که ضمن پوشش بخشهای دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی، دانشگاهی و علمی بستری برای تعامل، همفکری و مشارکت باشد و تصمیمگیریهای آن بر اساس خرد جمعی، با توجه به شرایط حاکم بر صنعت، با دیدی واقعگرایانه و بر مبنای تعاملات و تصمیمات قابل اتکا با سایر ارکان تصمیمگیر، حاکم و موثر کشور گرفته شود نه بر اساس برداشتها، نظرات و سلایق فردی و یا گروهی محدود؟ امروز در شرایط بسیار حساسی بسر میبریم. باید بگونهای عمل شود که عوامل درگیر و موثر در اکوسیستم نمایشگاهی علاوه بر انجام ماموریتهای خود مواظب یکدیگر هم باشند. این نگاه جدیدی است که خصوصا از دوره همهگیری کرونا الگوی اکثر صنایع دنیا شده است. با این نگرش همه ارکان به شکل هدفمند و در مسیر تقویت اکوسیستم باهم هم افزا میشوند، تا در وحله اول زنده بمانند و در وحلههای بعدی پتانسیلهای رشد و توسعه را از بین نبرده باشند.
از طرف دیگر اگر قرار است ضمن احیای صنعت نمایشگاهی، در جهت پویایی و کسب جایگاه ویژه خود وارد مسابقات بین المللی بشویم، بخش خصوصی به تنهایی نمیتواند در عرصه بین المللی رقابت کند و حتما حمایت دولت را نیاز دارد. انتظار ما از دولت و نهادهای وابسته مرتبط با نمایشگاهها که اصولا یکی از اصلیترین ماموریتهایشان بسترسازی و حمایت از ارکان اصلی صنعت نمایشگاهی در جهت ارتقا کمی و کیفی و تقویت و توسعه صادرات میباشد، این است که اگر در جایگاه سیاستگذاری نمیایستد و اصرار به حضور اجرایی دارد و حتی چنانچه با عنایت ویژه به برخی مراکز، به بخش خصوصی به چشم رقیب نگاه می کند، حداقل در بحرانها حضور بخش خصوصی را تحمل کند و نسبت به محدودیتها و موانع پیش روی بخش خصوصی بیتفاوت نباشد و در حوزه مقابله با موانع و مشکلات آنان، فعال، حمایتی و موثر عمل کند، همه ما و همه ارکان این صنعت چه دولتی و چه خصوصی و چه دانشگاهی بایستی بگونهای عمل کنیم که در مقام پاسخگویی و در دفاع از انجام وظایف و ماموریتهای قانونی خود و بهرهگیری از پتانسیلها و فرصتهای رشد، توسعه و ارتقا، ما سربلند و ارزشآفرین ظاهر شویم. امید است با برنامهریزیهای موثر استراتژیک، میان مدت و کوتاه مدت، نقش خود را در رونق اقتصادی، اشتغال و صادرات ایفا نموده، همه با هم در برافراشته شدن پرچم افتخارآمیز کشور عزیزمان ایران هم جهت و هم پیمان شویم.
رامین سمیعزاده؛ مدیر مرکز نمایشگاهی ایرانمال
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ