آخرین مطالب

آنچه که برای طراحی یک نمایشگاه مجازی می‌خواهیم اخبار نمایشگاه

آنچه که برای طراحی یک نمایشگاه مجازی می‌خواهیم

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: ابرداده‌ها، چینش اشیا و پهنای باند سه رکن اساسی یک نمایشگاه مجازیبا شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری پاندمی این ویروس در سراسر جهان، نوع دیگری از تعاملات برای بشر آغاز شد. با توجه به اینکه اغلب رویدادهای حضوری به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کووید نوزده برچیده شد، صاحبان این رویدادها به راه‌اندازی کسب و کار خود به شکل مجازی و آنلاین پرداختند و از ادامه راه باز نماندند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،اگر بخواهیم به طور دقیق در حوزه کتاب به این روند دقت کنیم، پس از تاخیر چند هفته‌ای، افراد و موسسات، با برگزاری نشست‌های آنلاین در فضای مجازی و در بستر اینترنت به فعالیت‌های خود ادامه دادند. از نشست‌های نقد و بررسی کتاب گرفته تا میزگردهای مجازی.
اکنون صحبت از برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران به صورت مجازی است.
راه‌اندازی این رویداد آن هم در بستر فضای مجازی مخالفان و موافقانی دارد و در شرایط فعلی هنوز تصمیم جدی برای برگزاری نمایشگاه مجازی بین‌المللی کتاب تهران از سوی مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته نشده است. اما در این گزارش می‌خواهیم بدانیم که باید چه زیرساخت‌های فنی برای برگزاری چنین رویدادی به کار گرفته شود؟ یا به عبارت دیگر برای برگزاری نمایشگاه مجازی بین‌المللی کتاب تهران به لحاظ بسترهای نرم‌افزاری باید چه ساز و کاری را تدارک ببینیم؟
نمایشگاه مجازی چیست؟
در بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به تجربه‌های موجود در فضای بین‌الملل و بر اساس پژوهشی با عنوان «مفاهیم و ملاحضات طراحی نمایشگاه مجازی آنلاین» که با همکاری جمعی از کارشناسان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور انجام شده است، در تعریف نمایشگاه مجازی باید گفت؛ «مجموعه‌ای پویا مبتنی بر وب است که به موضوع، محتوا و ایده خاص اختصاص دارد». پژوهشگران این مقاله معتقدند، «نمایشگاه‌ مجازی می‌تواند جزئیات بیشتری از یک رویداد را به مخاطبان بدهد. در واقع کاربران در حالیکه در خانه نشسته‌اند می‌تواند از تمامی بخش‌های یک نمایشگاه بازدید و از امکانات و اخبار آن به طور کامل آگاهی کسب کنند.»
در گذشته نه چندان دور به دلیل عدم توانایی، چنین نمایشگاه‌هایی از سوی صاحبان صنعت، هنر و فرهنگ برگزار نمی‌شد، اما امروزه این نمایشگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهد بیشتر از یک نمایشگاه فیزیکی یا واقعی فرصت یادگیری و آموزش را پیدا کنند.
 

ارتباط اشیای دو بعدی و سه بعدیبر اساس پژوهش مذکور و با توجه به تجربه جهانی، «این نمایشگاه‌ها معمولا در زمینه نمایش و ارائه هنرهای تجسمی یا موزه طراحی و برگزار شده‌اند.» گفتنی است، «محصولات اصلی به صورت دیجیتالی در قالب اشیاء دو بعدی یا سه بعدی که در کنار یکدیگر چیده شده‌اند، عرضه می‌شود. در حقیقت این اشیا با استفاده از هایپرلینک به یکدیگر مرتبط هستند تا امکان استفاده غیر خطی (غیرمستقیم) و چند خطی (مستقیم) از سوی کاربران (بازدیدکنندگان نمایشگاه) فراهم شود.»
مهمترین نکته در روند فعالیت یک نمایشگاه مجازی این است که اساسا این نوع نمایشگاه‌ها دروازه‌ای برای به نمایش گذاشتن مجموعه‌هاست و نباید محدودیت فیزیکی، زمانی و مکانی برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد؛ بنابراین طراحان باید بستری را فراهم کنند که در هر مکان و زمانی کاربران وارد نمایشگاه شوند و از آن استفاده کنند.
با توجه به آنچه که در این پژوهش آمده است، «به طور معمول بازدیدکنندگان از آنچه که آگاهی نداشته باشند دیدن نمی‌کنند. بنابراین نقش آموزش و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه‌های مجازی در ابتدای ورود اهمیت زیادی دارد؛ چنین فرایندی می‌تواند از سوی چهره‌های شناخته شده برای مردم صورت بگیرد. همچنین انواع دیگری از فعالیت‌های تبلیغاتی مانند انتشارات، وب سایت‌ها، تورهای اطلاعاتی، گفت‌وگوها و سایر فعالیت‌ها را می‌توان در یک نمایشگاه مجازی به کار بست تا تأثیر بگذارد و نتایج مطلوب را بدست آورد.»
ترجمه و دوباره‌خوانی متن‌هاپژوهشگران در این پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که «بسترهای مجازی مانند نمایشگاه‌های مجازی و وبسایت‌ها دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به فرمت فیزیکی آن‌ها در دنیای واقعی هستند، به طور معمول افزودن یا بارگزاری امکانات یا محصولات جدید در این نوع نمایشگاه‌ها آسان است؛ همچنین وجود سه مولفه در زمان استفاده کاربر از نمایشگاه مجازی مهم است؛ اینکه در یک صفحه قابلیت ترجمه و بازگشت و دوباره‌خوانی متن‌ها برای گروه‌های سنی مختلف وجود داشته باشد.»
ابرداده‌ها مولفه‌ای دیگرهنگامی که بسترهایی مانند نمایشگاه‌های مجازی راه‌اندازی می‌شود ابرداده‌های بیشتری برای تشریح مدیریت محتوای صفحه اطلاعات مورد نیاز است تا برای مخاطبان قابل دسترسی باشد. تحقیقات انجام شده درباره ابر داده‌هایی مانند SPECTRUM و EAD اهمیت داشتن ابرداده را برای تامین نیازهای مختلف تایید می‌کنند.
صفحات نمایشگاه مجازی شامل یک سری اشیاء نمایشگاهی است که می‌تواند به صورت منظم در یک مدل مفهومی hypermedia مبتنی بر XML باشد. لازم به ذکر است XML نوعی زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه است که برای انتقال داده‌ها به فضای وب و نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داده‌ها متن، گرافیک، تصاویر ، لینک‌های ارتباطی و سایر عناصر را شامل می‌شود. به همین ترتیب، داده‌های اطلاعات اشیا می‌توانند بر اساس ساختار XML به طور مرتب تنظیم شوند.
از دیگر قابلیت‌هایی که یک نمایشگاه مجازی باید دارا باشد نمایش تصاویر در ابعاد و وضوح مختلف است و هر کدام باید بر اساس نیاز کاربر در سنین مختلف از کودک تا بزرگسال نمایش داده شود.

طراحی شکل صفحاتدر ادامه XSL که آن هم ابزاری برای طراحی صفحات وب و شکل ظاهری برگه‌هاست، وظیفه طراحی صفحات را بر عهده دارد. این ابزار به تیم طراحی نمایشگاه اجازه می‌دهد تا انواع صفحات از جمله موسیقی، تصویر و تصاویر رسانه‌ای را تعریف کنند. سپس توسط پردازنده XSLT ارائه می‌شود تا صفحات نمایشگاه مجازی به مرحله نهایی برسد.
و اما پهنای باند
کاربران در نهایت از طریق نقشه‌های آدرس‌یابی که آنها را به صفحات مختلف نمایشگاه مجازی هدایت می‌کند، با سیستم تعامل دارند. XSL در سیستم و در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند: «نسخه بزرگسالان با پهنای باند بالا»، «نسخه کودک با پهنای باند بالا» و «نسخه‌هایی با پهنای باند کم». پهنای باند بالا برای بزرگسالان به طور معمول به صورت نمایش اسلایدهای آنلاین چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و پهنای باند مورد استفاده برای صفحات کودک، از رابط‌های گرافیکی جالب‌تر با فونت‌های بزرگ‌ و سرگرم کننده‌ استفاده می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور