آخرین مطالب

گزارشی از پیامدهای گرانفروشی دو اپراتور؛

ضربه‌ای به کسب‌وکارهای اینترنتی مناطق محروم رویدادهای استارتاپی و تجاری

ضربه‌ای به کسب‌وکارهای اینترنتی مناطق محروم

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز:  گرانفروشی دو اپراتور اینترنت همراه در یک ماه گذشته کار را به اخطار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در نهایت برگزاری دادگاه رسانده است. با این حال هنوز اپراتورها اقدام به کاهش قیمت نکرده و همچنان به سرکشی خود ادامه می‌دهند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،افزایش خودسرانه افزایش قیمت اینترنت همراه دو اپراتور ایرانسل و همراه اول این روزها همچنان به اعتراض کاربران همراه شده و در انتظار برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضایی با این روند هستند.
با وجود اخطار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پی گرانی نزدیک به 2 برابری قیمت اینترنت همراه در اواسط تیرماه، هنوز مشکل اینترنت کاربران حل نشده است؛ گرچه حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابتدا جریمه 2 میلیارد تومانی برای اپراتورها را مطرح کرد تا شاید آنها ملزم به بازگشت به نرخ قبلی شوند اما سود افزایش قیمت‌ها تا امروز که کمتر از یک ماه از آن می‌گذرد، برای بیش از 63 میلیون کاربر که از طریق موبایل به اینترنت متصل می‌شوند، بسیار بیش از این مبالغ بوده است. 

ایرانسل از بین بسته‌های شبانه‌روزی ماهانه تنها امکان خرید بسته‌های 1 و 2 گیگ را باز گذاشته است. این مساله کاربران پرمصرف‌تر را به سمت انتخاب بسته‌های داغ و هفتگی متمایل کرده است. یکی از این بسته‌های هفتگی 10.5 گیگ با قیمت 29 هزار و 400 تومان با همه ارزش افزوده عرضه می‌شود که حدود 117 هزار تومان در این یک ماه برای کاربر هزینه داشته است. درحالی که پیش از این کاربر می‌توانست با حدود 63 هزار تومان یک بسته 24 گیگ سه‌ماهه خریداری کند. بنابراین حتی در صورت جریمه 2 میلیارد تومانی نیز اپراتورها از حذف بسته‌های اینترنت پرمخاطب سود می‌برند.

با پیگیری سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی، ششم مرداد دادگاه رسیدگی به تخلف گران‌فروشی اپراتورهای تلفن همراه در تعزیرات حکومتی برگزار شد. 
جوشقانی پیش از این درباره اقدام دو اپراتور یاد شده گفته بود: این کار مصداق گران‌فروشی است و اگر معادل‌سازی کنیم متوجه می‌شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته‌هایی که جذابیت داشته‌ و سبب مدیریت مصرف می‌شد مانند بسته‌های یک، دو و سه‌ماهه حذف‌ شده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتورها، برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبه‌ها باید به هماهنگی و تائید سازمان تنظیم اقدام کند، گفت: اپراتورها حتی محدودیت در بسته‌ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند اما این اتفاق نیفتاده است. اپراتورها ظاهر را درست کرده‌اند یعنی در حالی‌که گران‌فروشی اتفاق افتاده، بسته‌های بلندمدتی که مردم برای خرید آن‌ها تمایل بیشتری داشته‌اند را حذف کرده‌اند تا مردم بسته‌های گران و نامطلوب را بخرند. 

ضربه به کسب‌و کارهای مناطق محروم 
امروز انحصار بازار اینترنت همراه به علت اینکه مجموعاً بیش از 95 درصد بازار را در اختیار دارند، به دست اپراتورهای بخش خصوصی افتاده است.
انحصارگران به راحتی از تصمیم‌ها دولتی سرپیچی می‌کنند و با افزایش قیمت‌ها، مردم را تحت فشار قرار می‌دهند. این درحالی است که در بسیاری از شهرهای مرزی که مردم به لحاظ معیشتی وضعیت مناسبی ندارند، کسب‌وکارهای اینترنتی پا گرفته و مشکلات اینترنت تاثیر خود را بر بازار غیررسمی کار در استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان، بندرعباس، کرمانشاه و کردستان و دیگر شهرهای مرزی خواهد گذاشت.  

البته اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را ارائه داده بودند که به گفته فلاح جوشقانی، سازمان تنظیم به‌صراحت با افزایش قیمت‌ها مخالفت کرده بود و این نشان می‌دهد اپراتورها می‌دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفته‌اند به‌صورت غیرقانونی اقدام کرده‌اند. البته جوشقانی گفته، گزارش‌هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیات‌مدیره آن‌ها هم نبوده است.

آیا محرومان جامعه به اینترنت دسترسی دارند؟
در حوزه اینترنت، دسترسی همگانی یکی از معیارهای عدالت محسوب می‌شوند. به ویژه در دوران کرونایی، ضرورت توجه به زیرساخت‌های اینترنت اهمیت بیشتری می‌یابد. آموزش مجازی در نبود زیرساخت‌های کافی، عدالت آموزشی را کم می‌کند و دهک‌های پایین جامعه امکان تحصیل و پیشرفت و زندگی انسانی را از دست خواهند داد. 

طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به سال 1396 شاخص ضریب نفوذ اینترنت را 64 درصد نشان می‌دهد. در حالی که براساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان شهریور 98، ضریب نفوذ اینترنت به 81.48 درصد رسیده است. همچنین از سال 92 تا 97 ضریب نفوذ اینترنت بیش از 123 درصد رشد داشت. 

اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که بدانیم مشکل دسترسی به اینترنت در خانواده‌ها تا 3 سال پیش برای بخشی از خانوارهای ایرانی مشکلی اساسی بوده است.
براساس تخمین مرکز آمار ایران، در سال 95 نسبت 37.79 درصد از «خانوارهای کل کشور» بدون دسترسی به اینترنت بوده‌اند. با این حال رخدادهای اخیر درخصوص افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی نشان داد همه تلاش دولت‌ها برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت، می‌تواند با وجود شرکت‌های خصوصی و انحصاری نقش برآب شود. شرکت‌هایی که سودهای بالایی کسب می‌کنند.

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت همراه اول در 6 ماه نخست سال 98 برابر 8485 میلیارد تومان بوده است. شرکت ارتباطات سیار ایران، مطابق صورت‌های مالی تا پایان سال 98 توانست 18050 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند. بنابراین توسعه نت و فراهم کردن زیرساخت‌های اینترنتی در کشور از سوی دولت، با وجود انحصاری بودن اپراتورهای موجود، با موانع مهمی رو به رو خواهد بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور