آخرین مطالب

زنگ خطر دوباره کرونا برای کسب وکارها تازه های فناورانه، اقتصادی و اجتماعی

زنگ خطر دوباره کرونا برای کسب وکارها

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: کرونا دوباره شدت گرفته و این یعنی به صدا در آمدن دوباره زنگ خطر. خطر تعطیلی، خطر اعمال محدودیت، خطر کسادی بازار، خطر تعدیل نیرو، خطر از دست دادن مشتری و مخاطب، خطر تشدید ضعف آموزشی، خطر انزوا و استرس کودکان‌مان، خطر وابستگی به رسانه‌های اشتباهی و انبوهی از خطرات دیگر.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در این شرایط همه می‌پرسند چه باید کرد؟ اما به اعتقاد من برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به چند سوال اساسی دیگر جواب داد: آیا از تعطیلی‌ها و تلفات قبلی درس گرفتیم؟ واقعاً تا چه حد آماده مواجه شدن با محدودیت‌های احتمالی پیش‌رو هستیم؟ کرونا خواهی‌نخواهی با ما همراه شده و انگار نه‌فقط در سرزمین ما، که در هیچ کشور دیگری، هیچ مدیر و مقام مسئولی نمی‌داند که دقیقاً چه تاریخی به خاطره‌ها خواهد پیوست.

پس به نظر می‌آید که تا آینده‌ای نامعلوم، محکوم به همزیستی با کرونا هستیم. تجربه پاندمی کرونا نشان داد که یک ویروس می‌تواند دنیایی را گرفتار کند. کرونا یا هر ویروس و بیماری دیگری می‌تواند کسب‌وکار و زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار دهد و باید خود را در حالت آماده‌باش نگه داشت. این به هنر و توانایی ما بستگی دارد که چطور بر این «ابرچالش»، غلبه و حتی از دل آن، فرصت‌سازی کنیم. ممکن است استفاده از کلمه فرصت‌سازی را عجیب بدانید اما به اعتقاد من این‌که کرونا را پدیده‌ای کاملا منفی بدانید به مراتب عجیب‌تر است چون کووید19 واقعا چیزهای زیادی به ما آموخت: ما را مجبور به استفاده درست و بهینه از ابزارهای ارتباطی کرد که شاید هیچ‌وقت تصورش را هم نمی‌کردیم، برای مدتی هم که شده به کاغذبازی‌های زائد پایان داد یا آن را به حداقل رساند، چند صباحی به ترددهای غیرضروری پایان داد، دریچه جدیدی از امکانات نهفته در فضاهای ارتباطی را به روی ما گشود و مصرف انرژی را به شکل خارق‌العاده‌ای کاهش داد. این اتفاقات خواه‌ناخواه رخ می‌دادند چون همه آنها سمت‌وسوی دنیای آینده هستند ولی کرونا فرآیند تغییر را تسریع کرد؛ انگار به ما فرصت داد تغییراتی که در حالت عادی ده، بیست یا سی سال دیگر به چشم می‌دیدیم را همین الان تجربه کنیم.

به‌عنوان‌مثال همه ما از قبل می‌دانستیم که دورکاری یکی از ویژگی‌های بازار کار آینده است اما کمتر کسی تصور می‌کرد همه یا بخش زیادی از شرکت‌ها و کسب و کارها ناگهان به استقبال و اقتباس دورکاری و کار منعطف بروند. آیا برای موج دوم محدودیت‌ها آماده هستیم؟ در ادامه می‌خواهم به مسئولیت مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها اشاره کنم. شک ندارم که اگر در صورت تدبیر و اعمال رویه‌های مقتضی توسط آنها خیلی از تلفات گذشته را تجربه نخواهیم کرد و کسب‌وکارمان به سلامت از این گردنه عبور خواهد کرد. بیشتر مدیران و صاحبان مشاغل قطعاً پذیرفته‌اند که مسئولیتی فراتر از مسئولیت فردی دارند؛ همان مسئولیتی که به آن مسئولیت اجتماعی می‌گوییم! مسئولیت اجتماعی یعنی من مدیر یا صاحب کسب‌وکار، به درجه‌ای از بلوغ فکری و تجاری رسیده‌ام که خود را در قبال اجتماع و تک‌تک شهروندان، مسئول می‌دانم و تاثیرگذاری در جهت بهبود شرایط موجود را تکلیفی واجب می‌دانم. در شرایطی که کرونا می‌تازد این وظیفه ما مدیران است که با تصمیم‌گیری درست و اتحاذ تدابیر سازنده، جلوی شکست کسب‌وکارمان را بگیریم تا مجبور به تعدیل نیرو یا عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنانمان نشویم. یکی از این تدابیر، بهره‌گیری از علوم ارتباطات و هنر روابط عمومی برای حفظ مخاطبان و مشتریان است.

به نظر نگارنده در این شرایط رمز بقای هر شرکت و کسب‌وکار و سازمانی، حفظ مشتری و ارباب‌رجوع است. و تصور نکنیم با همان روش‌های سابق می‌توانیم جامعه هدف خود را حفظ کنیم. باید یاد بگیریم که خدمات و کالاهای خود را با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و پلتفرم‌های دیجیتال عرضه کنیم. یا بر دامنه تسهیلاتی که به مخاطبان ارائه می‌کردیم بیفزاییم تا دریافت خدمات بیشتر، انگیزه‌ای آنها برای وفاداری به کسب‌وکار و برند ما را بیش‌ازپیش کند. سیستم‌های بازاریابی از راه دور خود را تا جایی که می‌شود تقویت کنیم و از هر فرصت فناورانه‌ای برای ارتباط‌گیری حداکثری و معرفی خدمات و کالاهای خود به مخاطبین جدید و بالقوه، بهره بگیریم. از رسانه‌هایی که بیشتر از قبل در اختیار مردم است، نهایت بهره را ببریم. اگر خود را بی‌نیاز از سایت دانسته‌اید تجدیدنظر کنید و با اصول سئوی موثر آشنا شوید. ظرفیت شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید و مثلاً از فرصتی که پیج‌های پربازدید ایسنتاگرام و فضاهای مشابه در اختیار شما و کسب‌وکارتان قرار می‌دهد غافل نشوید. کاتالوگی مجله‌مانند از خدماتمان تهیه و به‌دست مخاطبین‌مان برسانیم و از آنها بخواهیم در نظرسنجی‌های ما مشارکت کنند و راهکارهای بسیار دیگر که می‌تواند از شکست کسب‌وکار و به‌تبع آن تعدیل نیرو جلوگیری کند. در پایان قصد دارم به مسئولیت اجتماعی مدیران از زاویه‌ای دیگر بپردازم. بر ما مدیران و صاحبان کسب‌وکار واجب است خدماتمان را به‌صورت رایگان در اختیار قشر آسیب‌پذیر ارائه کنیم. بر ماست که با حمایت از سرپرست خانوار از، اضمحلال و فروپاشی یک خانواده جلوگیری کنیم و از خود بپرسیم که در بحران کرونا واقعاً چقدر مسئولیت اجتماعی خود را ادا کردیم؟ و از آن مهم‌تر آیا آماده مواجهه با موج جدید بیماری و محدودیت‌ها ناشی از آن هستیم؟ بهتر است پاسخ این سوال مثبت باشد چون بقای هر کسب وکاری، در گرو همین پاسخ است.
امیرضا طاهری -  کارآفرین در حوزه آموزش




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور