حضور کمرنگ خارجیها، چالش بزرگ نمایشگاه
اخبار نمایشگاه
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: فرهاد امینیان با اشاره به اینکه شرایط کنونی جامعه که متاثر از شیوع ویروس کروناست، شرایطی موقتی است، گفت: برای حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاههای داخلی باید امید داشت که روابط بازرگانی کشور با کشورهای دیگر به حالت عادی بازگردد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،به نقل از صمت شیوع ویروس کرونا موجب شد تمام فعالیتهای اقتصادی و روابط تجاری در جهان با چالشهای بیسابقهای روبهرو شود. صنعت نمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نبود و با شیوع این ویروس تمام فعالیتهای این بخش از صنعت نیز با شرایطی بیسابقه روبهرو شد؛ یکی از چالشهای مهمی که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در صنعت نمایشگاهی وجود داشت، کمرنگ شدن بخش خارجی نمایشگاهها بود. خبرنگار صمت بهمنظور اطلاع از آخرین وضعیت حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاهها با فرهاد امینیان، برگزارکننده نمایشگاهی که در هفته گذشته برگزاری سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره را پشتسر گذاشته بود به گفتوگو نشست که در ادامه گزیدهای از این گفتوگو را میخوانید.
سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره
امینیان در ابتدای این گفتوگو با اشاره به اینکه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره را در هفته گذشته پشتسر گذاشتیم، بیان کرد: این نمایشگاه از 12 تا 15 تیر ویژه متخصصان برگزار شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت و شرکتکنندگان نیز از روند برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند. وی در ادامه با اشاره به اینکه، 175 شرکت در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر فعالیتها و صنعت نمایشگاهی گذاشته است، اما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم استقبال از این نمایشگاه خوب بود و برگزاری این نمایشگاه بهعنوان نخستین نمایشگاه رسمی سال 99 که خارج از حوزه کرونا برگزار شده است، شروع خوبی برای آغاز فعالیتهای نمایشگاهی بود.
وی درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در برگزاری این نمایشگاه نیز اظهارکرد: شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان بهطور کامل پروتکلهای بهداشتی را در برگزاری این نمایشگاه رعایت کردند؛ گیتهای ضدعفونیکننده نیز در ورودی سالنها تعبیه شده بود و دستکش و ماسک و محلولهای ضدعفونیکننده نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگرفت و غرفهسازیها نیز به شکلی انجام شده بود که فاصلهگذاریهای اجتماعی رعایت شود. این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه به تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا در فعالیتهای نمایشگاهی پرداخت و گفت: صنعت نمایشگاهی صنعتی پویا و برقرار است و با وجود شرایط کرونایی ما شاهد این هستیم که تعدادی از نمایشگاهها برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه شرایط کنونی جامعه که متاثر از شیوع ویروس کروناست، شرایطی موقتی است، فعالیتهای نمایشگاهی دوباره برگزار خواهد شد و به روال سابق بازخواهد گشت، اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بخش خارجی نمایشگاهها بهدلیل مسائلی مانند تحریم و افزایش شدید قیمت ارز با مشکلات و چالشهای بزرگی روبهرو شده است و تا مدتی حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاهها ضعیف خواهد بود.
امینیان در ادامه افزود: برای حل این مشکل باید امید داشت که روابط بازرگانی کشور با کشورهای دیگر به حالت عادی بازگردد. وی در ادامه و در بخش دیگری از صحبتهای خود به لزوم حمایت دولت از فعالان صنعت نمایشگاهی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه دولت فعالان صنعت نمایشگاهی را در فهرست مشاغل آسیبدیده از کرونا بهمنظور پرداخت تسهیلات کرونایی قرار داده است، اما تاکنون تسهیلاتی به این فعالان پرداخت نشده است. این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه افزود: از آنجا که سر رشته فعالیتهای نمایشگاهی در کشور در اختیار دولت است؛ بنابراین اگر بخواهد از برگزارکنندگان صنعت نمایشگاهی حمایتی به عمل آید، باید در این شرایط خاص هزینههای اجاره فضای نمایشگاهی اندکی تعدیل شود؛ همچنین قوانینی که در زمینه حضور شرکتهای ایرانی که نماینده شرکتهای خارجی در کشور هستند باید دچار تغییر و تعدیل شوند. وی در ادامه تصریح کرد: باید امکان حضور شرکتهای نمایندگی از طرف شرکتهای خارجی در نمایشگاهها نیز باید فراهم شود، چراکه این شرکتها در شرایط کنونی کشور و با توجه به یورو 23 هزار تومانی، امکان حضور در نمایشگاهها را از دست دادهاند؛ بنابراین باید قوانینی که پیرامون حضور این شرکتها در نمایشگاهها وضعشده، تعدیل شود و هزینههای حضور این شرکتها در نمایشگاهها نیز باید کاهش یابد.
چالشهای اصلی صنعت نمایشگاهی
امینیان در بخش پایانی صحبتهای خود به چالشهای اصلی موجود در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: تحریمها، نوسانات نرخ ارز، عدمانتقال ارز و قوانین واردات به کشور از اصلیترین چالشهای موجود در این صنعت است.
درحالحاضر ورود بسیاری از کالاهای موضوعی به تعداد زیادی از نمایشگاهها تحت قوانینی که توسط دولت وضع شده، به کشور ممنوع است؛ بنابراین و با توجه به مواردی که گفته شد رونقی برای بخش خارجی نمایشگاهها نمانده است. وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه قوانین کشور ما بسیار متغیر هستند، خاطرنشان کرد: باید قوانین تثبیتشدهای وجود داشته باشد که کشورهای خارجی که قصد همکاری با ایران را دارند اطمینانخاطر داشته باشند که شرکتهای ایرانی طرف قرارداد نیز امکان تعهد مفاد قرارداد را دارند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ