بازنگری در اجزاء صنعت نمایشگاه چه زمانی کلید خواهد خورد ؟
مصاحبه، گزارش و یادداشت
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: به طور کلی برای توسعه منطقی صنعت نمایشگاهی، بازنگری در اصلاحات فیزیکی و سخت افزاری و اصلاحات محتوایی و نرم افزاری در اولویت است.
به تعبیر دیگر کلیه قوانین و دستورالعمل های برگزاری نمایشگاه از دو منظر نیاز به بازنگری دارد:
الف: مطابقت و همسان سازی با اقتضائات روز
ب: اصلاح قوانین و دستور العمل برگزاری نمایشگاه در شرایط( فورس ماژور از قبیل شیوع بیماری کوید 19) کرونا.
مجوز نمایشگاهی اولین دغدغه هر برگزار کننده در سراسر کشور است. این مهم، نیاز جدی به تحول دارد. زمان صدور مجوز، مدت زمان مجوز، حمایت از برگزارکننده نمایشگاه و ... باید مورد بازنگری باشد.
در این رابطه البته تعدد سازمانهای حاکمیتی با محورین نمایشگاهی نقش دارد. در واقع وجود سازمانهای موازی مانعی بر ارتقاء این صنعت است و برخی از آنها حتی دستورالعمل مدونی هم ندارند. باید گفت کم رنگ شدن رویکرد حاکمیتی صنعت نمایشگاهی در قبال رشد و ارتقاء بخش خصوصی از الزامات اساسی خواهد بود.
در این شرایط و با چنین تعدد تصمیمگیرانی، اگر ساختار شکنی نمی کنیم حداقل بهتر است ساختار صحیح و منطقی داشته باشیم.یکی از این راهکارها، ایجاد امنیت فضای اقتصادی و تجاری است. یعنی با راهکارهای منطقی و مناسب در راستای تامین منافع طرفین و بخصوص رسیدن به اهداف نهایی از برگزاری نمایشگاهها حرکت کنیم. قطعا باید از انحصار در ارائه خدمات نمایشگاهی پرهیز شود.
کمک، حمایت، امید بخشی و جریان سازی رسانهای در شرایط فعلی صنعت نمایشگاهی زنده خواهد کرد. عدم بروز رسانی قراردادهای برگزاری رویداد های نمایشگاهی باعث شده تا پرونده های حقوقی افزایش یابد. اتفاق افتاده که مجری نمایشگاه صرفا 4 روز نمایشگاه برگزار کرده ولی 4 ماه و بیشتر به دنبال رفع موانع ایجاده شده بوده است. در این زمینه به نظر میرسد باید مسئولیتپذیری در قراردادهای نمایشگاهی را دو سویه کنیم و به ذینفعان امنیت عطاء کنیم.
برخی فعالان بخش خصوصی سوال دارند که چرا دغدغه برگزارکننده نمایشگاه باید حاشیه هایی مانند خدمات و سرویس های جانبی از قبیل موکت، پارکینگ و ....باشد. آیا هنوز زمان آن نرسیده که این موضوعات یکبار برای همیشه و با راهکاری مناسب، حل و فصل کنیم.
در پایان باید گفت در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شده، با رعایت موارد بالا باید مراکز نمایشگاهی را جهش داده و هوشمندسازی را در مراکز نمایشگاهی آغاز کنیم.
حسنعلی موبدی – کارشناس نمایشگاهی
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ