رئیس هیات مدیره انجمن غرفهسازان مطرح کرد:
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: صنعت نمایشگاهی بهعنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد، همواره در مسیر رونق صنایع و البته توسعه تجارت گام برداشته و بخش مهمی از اعتلای اقتصاد کشور بر دوش فعالان این عرصه بوده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،درحالحاضر که شیوع ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن اقتصاد تمام کشورها و فعالیتهای صنعتی را با اختلالی بیسابقه مواجه کرده، موضوع اخد مالیات از واحدهای تولیدی یا خدماتی از هر زمان دیگری حساستر شده است. دولت نیز در این میان نقش تعیینکنندهای در حمایت از بخشهای مختلف، بهویژه صنعت نمایشگاهی دارد. هرچند فعالیت صنعت نمایشگاهی بهمنظور پرداخت تسهیلات کرونایی ازسوی دولت بهعنوان یک صنف آسیبدیده شناخته شده، اما تاکنون پرداختی انجام نشده و اوضاع فعالان صنعت نمایشگاهی با توجه به رکود بیسابقه در این صنعت، چنگی به دل نمیزند!
نکتهای که در این میان نباید از آن غافل بود اخذ مالیات از فعالان صنعت نمایشگاهی است. این امر از سالیان پیش یکی از بزرگترین و مهمترین چالشها و دغدغههای فعالان صنعت نمایشگاهی بوده است؛ بهطوری که بسیاری از کارشناسان این عرصه از دیرباز معتقد بودند که در محاسبه مالیات برایکه صنف آنها کاملا سلیقهای عمل میشود و این امر را یک نقطه ضعف بزرگ برای سازمان امور مالیاتی قلمداد میکردند.
خبرنگار صمت بهمنظور دریافت اطلاعات بیشتر از آخرین وضعیت دریافت مالیات از فعالان صنعت نمایشگاهی به سراغ منوچهر جعفریزاده، رئیس هیات مدیره انجمن غرفهسازان رفته و در این زمینه گفتوگویی را با وی ترتیب داده که در ادامه میخوانید.
منوچهر جعفریزاده در ابتدای این گفتوگو با بیان اینکه متاسفانه ما در حوزه مالیات ضریب مالیاتی نداریم، اظهارکرد: ممیزان، مالیات را با ضریب بالایی با ما محاسبه میکنند. البته ما نیز اقداماتی را در راستای مشخص شدن ضریب منطقی مالیات فعالان حوزه غرفهسازی انجام داده و در دفترچه ضرایب مشاغل، اقدامات و تغییراتی را اعمال کردهایم.
وی در ادامه افزود: بخش عمدهای از رقم قراردادها در بحث ساختوساز غرفههای نمایشگاهی بحث مصالح کار است. بسیاری از هزینهها نیز بهدلیل شرایط اضطراری بهوجود میآید و عملا با این کار، سود کم غرفهسازان، کمتر نیز شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن غرفهسازان در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی بیان کرد: شیوع این ویروس، رکود و تحریمها و همچنین وضعیت نابسامان تولیدکنندگان و شرکتکنندگان در نمایشگاهها باعث شده درآمد غرفهسازان با کاهش شدیدی روبهرو شود، اما سازمان امور مالیاتی اصرار دارد که هر ساله درصد مالیات این بخش را افزایش دهد.
جعفریزاده در ادامه با بیان اینکه به عقیده ما ضریب اخذ مالیات از صنف غرفهسازان در شرایط کنونی غیرمنصفانه است، گفت: چندی است که به صورت کاملا جدی و پیگیرانه در حال مذاکره با کارشناسان سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوانیم با اعمال تغییراتی در درصد ضریب اخذ مالیات بتوانیم این عدد را به میزان منطقی و قابلقبول برسانیم.
رئیس هیات مدیره انجمن غرفهسازان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه بخش نمایشگاهی و فعالان این صنعت با ضرر هنگفتی روبهرو شدهاند، تصریح کرد: تمام فعالیتهای صنعت نمایشگاهی از بهمن تا کنون با رکود بیسابقه و عجیبی روبهرو شده است و صنعت نمایشگاهی و فعالان این صنعت شرایط نامطلوبی را سپری میکنند.
جعفریزاده در ادامه گفت: باوجود حمایتهایی که دولت از اصناف و بخشهای آسیبدیده از کرونا بهعمل آورده، هنوز هیچکدام از شرکتهای فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی موفق به دریافت تسهیلات کرونایی نشدهاند و ما همچنان امیدواریم دولت نگاه خود به صنعت نمایشگاهی را به نگاهی توأم با حمایت تغییر دهد.
رئیس هیات مدیره انجمن غرفهسازان با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی مالیات بخش غرفهسازی را با ضریب 27 درصد محاسبه میکند، بیان کرد: استدلال سازمان امور مالیاتی این است که غرفهسازان چیدمان انجام میدهند؛ بنابراین ضریب اخذ مالیات از این بخش باید 27 درصد باشد، اما حقیقت این است که این 27 درصد عدد درستی نیست و به عقیده ما در نهایت ضریب اخذ مالیات از این بخش باید 7، 8 درصد باشد.
جعفریزاده در پایان تاکید کرد: امیدواریم سازمان امور مالیاتی ضرر و زیانهایی که به صنعت نمایشگاهی از جوانب گوناگون وارد شده را مورد نظر قرار داده و بر این مبنا، تصمیمات منطقی در این زمینه اتخاذ کند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ