آخرین مطالب

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحران کرونا تازه های فناورانه، اقتصادی و اجتماعی

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحران کرونا

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: کرونا در سراسر جهان برای مصرف کنندگان نگرانی‌های و مسائل  فراوانی را پدید آورده است، به طوری که طی این مدت شاهد صف‌های خرید طولانی، افزایش تقاضا برای برخی کالاها و در نتیجه کمیابی و خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،مدتی است از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و اکنون اکثر کشورهای جهان با بیماری کووید 19 دست و پنجه نرم می‌کنند. این ویروس تا به حال موجب مرگ انسان‌های بسیاری شده و تاثیرات شگرفی بر ابعاد مختلف زندگی بشر داشته است و دولت‌ها را مجبور کرده با اتخاذ سیاست‌هایی همچون قرنطینه خانگی، فاصله ‌گذاری اجتماعی، تعطیلی بسیاری از صنوف و کاهش ساعات کار در پی کنترل و مهار این بیماری برآیند.

آثار این همه‌گیری بر کسب‌وکارها و صنایع نیز بسیار گسترده بوده و خیل عظیمی از شرکت‌ها را دچار مشکلات گوناگون کرده است؛ به طوری که بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی کار حدود 80 درصد نیروی کار در جهان از این موضوع تاثیر پذیرفته‌اند و کاهش تقاضا، اختلال در زنجیره تامین، مشکلات حضور فیزیکی نیروی کار در سازمان‌ها و ... از این جمله است. کرونا از سوی دیگر برای مصرف‌کنندگان نیز نگرانی‌های و مسائل  فراوانی را پدید آورده است، به طوری که طی این مدت شاهد صف‌های خرید طولانی، افزایش تقاضا برای برخی کالاها و در نتیجه کمیابی و خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها بوده‌ایم.

بدیهی است فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از این وضعیت مستثنا نبوده وکرونا مانند هر بحران دیگری فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش روی آن‌ها قرار داده است. از مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به حفظ سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تامین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اشاره کرد. در مقابل فرصتی مناسب برای بخش خرده‌فروشی آنلاین فروشگاه‌های زنجیره‌ای پدید آمده تا توانایی‌های خود را در هنگام بحران بروز دهند. از آن جا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مدیریت متمرکز و دانش روز برخوردارند و در واکنش به بحران پیش آمده با چالاکی و انعطاف عمل کرده‌اند، شاهد پاسخگویی به موقع آن‌ها بوده‌ایم. با توجه به اهمیت موضوع مدیریت واحد این فروشگاه‌ها استراتژی‌های مناسب این بحران را در حوزه‌های مختلف همچون زنجیره تامین، منابع انسانی، بازاریابی و فروش و ... اتخاذ نموده و رویه‌های یکسانی را در تمام شعب در کشور اجرا کرده است.

زنجیره تامین شامل شبکه‌ای از افراد، سازمان‌ها، منابع، فعالیت‌ها و فناوری‌ها است که در تولید و فروش یک کالا نقش دارند. این زنجیره در زمان بحران با مشکلات فراوانی رو به رو شده است که از جمله آن ها افزایش شدید تقاضا برای برخی محصولات همچون شوینده‌ها و اقلام بهداشتی و برخی مواد غذایی را می‌توان نام برد. از سوی دیگر با بسته شدن یا کاهش تولید بسیاری از کارخانه‌ها در زمینه تامین کالا نیز شاهد دشواری‌های فراوانی بوده‌ایم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به ظرفیت های علمی و مدیریت واحد و ارتباطات وسیعی که با تامین کنندگان مختلف داشته اند توانستند پاسخ به موقع و در خوری را برای این موضوع ارائه نموده و با ارزیابی های دقیق خود از عرضه و تقاضا، زنجیره تامین کالاها را به خوبی مدیریت کردند، به طوری که در این دوره کمتر با فقدان کالاهای مورد نیاز مردم مواجه بودیم.

در زمینه مدیریت منابع انسانی نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای دستاوردهای مناسبی داشته‌اند. این فروشگاه‌ها به علت برخوردار بودن از امکانات آموزش و اطلاع رسانی پیشرفته و به روز، آموزش‌های لازم را برای دوره بحران کرونا به نیروی کار خود ارائه کرده‌اند، به طوری که این نیروها بتوانند هم سلامتی خود را حفظ نموده و هم با رعایت دستورالعمل‌های صادره محیط فروشگاه‌ها را سالم و به دور از آلودگی‌ها نگه دارند. در همین راستا دستورالعمل‌های جدیدی را به فراخور شرایط موجود، صادر شده و  تمهیدات مختلفی را به کار گرفته  شده که در ادامه به شرح برخی از آن ها می پردازیم.

اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به خصوص فروشگاه هایی که کالاهای تند مصرف یا FMCG ارایه می کنند در این مدت که از شروع همه گیری کرونا گذشته است، روزهای پرکاری را سپری نموده‌اند و در دوره‌ای با رشد تقاضا مواجه بوده‌اند. افزایش مراجعات مشتریان و شلوغی ناشی از آن و ضرورت تامین و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شد تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مذکور در زمینه‌های مختلف سیاست‌ها و رویه‌های کاری جدیدی را به کار گیرند. به منظور حفظ سلامت مشتریان و کارکنان فهرستی از اقدامات لازم همچون ضدعفونی کردن قسمت‌های مختلف فروشگاه همچون سبد های خرید، ترولی ها، دستگاه‌های پوز، دستگیره‌ها و ... به صورت روزانه و به دفعات انجام می‌شود. همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای برای جلوگیری از انتقال آلودگی از پذیرش پول نقد امتناع نموده و خرید صرفا با کارت‌های بانکی انجام می‌پذیرد. از سوی دیگر سیاست عدم تعویض یا پس گرفتن کالاهای فروخته شده نیز در این مدت به صورت جدی پیگیری و اجرا شده است. استفاده از ماسک و دستکش و شستشوی مرتب دست‌ها از دیگر اقداماتی بوده که کارکنان فروشگاه ها جهت رعایت اصول بهداشتی انجام  می دهند. پایش سلامت کارکنان و انجام آزمایشات پزشکی جهت بررسی این موضوع از کارهای دیگری است که در راستای سیاست های مذکور انجام پذیرفته است. از سوی دیگر تلاش شده تا کارکنان ستادی فروشگاه های مذکور که امکان دورکاری دارند از منزل به انجام امور محوله بپردازند و یا در غیر این صورت ساعات کاری آن‌ها کاهش یافته یا به صورت شیفتی در محل کار حضور به هم رسانند.

علاوه بر موارد مذکور فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمینه فروش و بازاریابی نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند؛ به طور مثال تشویق به خرید اینترنتی در این دوره با جدیت دنبال شده است و با توجه به برخورداری از زیرساخت‌های مناسب جهت فروش آنلاین که پیش از این بحران ایجاد شده بود امکان تامین تقاضای شهروندان را بدون حضور فیزیکی آن‌ها در فروشگاه‌ها داشته‌اند به طوری که طی این مدت شاهد افزایش قابل ملاحظه خریدهای اینترنتی بوده‌ایم.

 از سوی دیگر در مواردی که نیاز به ایجاد ظرفیت های جدید برای پاسخگویی به تقاضای ایجاد شده احساس شده این فروشگاه‌ها با سرعت برنامه ریزی نموده و اقدامات لازم را انجام داده‌اند. به طور مثال یکی از فروشگاه‌های مذکور با توجه به شرایط پیش آمده و در راستای ارایه خدمات مناسب و به هنگام به مشتریان اقدام به جذب 400 نفر نیروی جدید کرده است.

با رفع محدودیت فعالیت مشاغل مختلف و بازگشایی فروشگاه‌های زنجیره ای در رسته‌های دیگر همچون پوشاک، رستوران‌ها وعرضه‌کنندگان مواد خوارکی، محصولات فرهنگی ، لوازم خانگی و ... نیز شاهد اجرای دستورالعمل‌های مشابه در این فروشگاه‌ها، جهت حفظ سلامت جامعه هستیم. هر چند لازم به ذکر است که این بخش از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران قرنطینه به علت محدودیت‌های ایجاد شده دچار مشکلات فراوانی شده‌اند. هزینه‌های ثابت همچون اجاره بها و هزینه های نگهداری و آب و برق و ... به علاوه هزینه های ناشی از دستمزد باعث شده بسیاری از این فروشگاه ها درگیر بدهی های سنگین شوند.

امری که ممکن است آثارش تا مدت‌ها بر عملکرد و سوددهی این واحدهای اقتصادی اثر بگذارد. از این رو مقتضی است دولت و نهادهای سیاست‌گذار با توجه به نقش کلیدی و مهمی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بخش توزیع در اقتصاد کشور دارند اهمیت بیشتری به این بخش داده و حمایت‌های خاصی همچون اعطای وام‌های کم بهره و بخشودگی‌های مالیاتی را برای آن در نظر بگیرند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور