آخرین مطالب

نگاه کارشناسی در راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رویدادهای استارتاپی و تجاری

نگاه کارشناسی در راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: فروشگاه‌های بزرگ از سال‌های دور در کشور ما در قالب فروشگاه‌های ارگانی فعالیت می‌کردند و در کنار واحدهای صنفی خرد، جایگاه خود را داشته‌اند که این شکل از بازارهای فروش به‌تدریج به شکل تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروز تکامل پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در نگاه کلی در وجود چنین ساختارهای بازارسازی مشکلی وجود ندارد اما وقتی تسهیل‌سازی‌ها و دسترسی‌های ساده‌تر در قالب این ساختارهای جدید ایجاد می‌شود، باید دید که چه تاثیری بر ساختارهای قدیمی‌تر در این نظام خواهد داشت.
علی‌القاعده ما انتظار داریم که با مدرن شدن بازار روند مشتری‌یابی و تجارت با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

حقیقت این است که اقتصاد کشور ما در این سال‌ها همواره یک اقتصاد دولتی و مداخله‌گر بوده که در سال‌های اخیر این تمرکز و مداخله شدت بیشتری نیز پیدا کرده و وقتی با این پیش‌زمینه نظام تجاری گذشته و سنتی را با شکل جدید آن مقایسه می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد نقاط قوت و ضعفی در پدیده فروشگاه‌های جدید و زنجیره‌ای وجود دارد که به شکل فرصت‌ها و تهدیدها نمایان می‌شود.

این شکل جدید از نظام تجاری انحصارات خرد را دچار از دست‌رفتگی می‌کند و در عین حال بخشی از انحصارات ناحیه‌ای و نقطه‌ای را ایجاد می‌کند. رقابت‌ها را از سطح بنگاه‌های خرد به بنگاه‌های میانی و فروشگاه‌های بزرگ منتقل می‌کند. در این شکل از تجارت، نقش تبلیغات گسترده‌تر از شکل سنتی آن می‌شود، رقابت برپایه ارائه تخفیفات رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد، نگاه‌های جغرافیایی در بازاریابی به شکل جدی‌تر مطرح می‌شود و بازارها براساس این نگاه و کالاهای خاص برای هر منطقه شکل می‌گیرد. 

این فروشگاه‌ها و مدیریت‌شان سعی می‌کنند که تحریک‌پذیری را از دامنه کالاهای راهبردی مثل مواد غذایی، پوشاک و منسوجات و پس از آن لوازم خانگی گسترش و پروتکل‌سازی‌های جدید را برای شرایط خاص مثل شیوع ویروس کرونا در کشور شکل دهند؛ همان‌طور که ذکر شد، این موارد و بروز آنها فرصت‌ها، تهدیدات، ضعف‌ها و قوت‌هایی را نمایان می‌کند. باتوجه به شواهد موجود در این موضوع به‌نظر می‌رسد ما هنوز در چسبندگی بین نسل‌های اول و دوم این فروشگاه‌ها هستیم. یعنی ما هنوز فروشگاه‌هایی مثل اتکا و امکان را داریم، در کنار آنها هنوز فروشگاه‌های تعاونی محلی فعالیت می‌کنند و حالا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نیز به این بازار افزوده‌ایم. این عدم هماهنگی و همگن‌سازی سبب شده در محله هم فروشگاه بزرگ وجود داشته باشد، هم فروشگاه‌های ارگانی فعالیت کند، هم فروشگاه‌های محلی برقرار باشد و در کنار آنها یک فروشگاه زنجیره‌ای هم احداث شود.

اگر در این زمینه به‌درستی عمل کنیم و چرخه‌های تجاری محلی را بشناسیم و در کنار آنها توسعه‌یافتگی بازار و نگاه مصرف‌کننده به بازار را به‌درستی شناسایی کنیم، به‌نظر می‌رسد امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای با در نظر گرفتن ملاحظاتی یک ضرورت هستند و در عین حال با تغییراتی می‌توانند تبدیل به سم مهلکی برای بازار شوند. اگر بخواهیم باتوجه به سهم بازار در این زمینه صحبت کنیم، ما با یک فربگی در فروشگاه‌های بزرگ مواجهیم که این فربگی فشار می‌آورد و واحدهای صنفی کوچک را دچار از دست‌رفتگی می‌کند.
باتوجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد ضرورت دارد برای برخی مناطق، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ تعریف شود اما در برخی مناطق نیاز به بازاری به این شکل نیست و مراکز صنفی خرد برای آنها، البته با تشخیص مراجع ذی‌صلاح کفایت می‌کند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور