یادداشت خبرنگار؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز / علی حبیبی: نمایشگاههای ایران دستکم در ماههای اخیر با استقبال اندک خارجی ها روبرو شده است. هر چند از پیش قرار بود خیلی از نمایشگاه ها به صورت بین المللی در کشور برگزار شود اما بدلیل حضور نیافتن خارجی ها، این رویدادها بدون آنها برپا شده است.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، خیلی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه ها پس از اطلاع یافتن از حضور نیافتن شرکت های خارجی، واژه « بین المللی» را از تابلوها و برشورهای تبلیغاتی خود حذف کردند و این رویداد را با حضور شرکت های ایرانی ادامه دادند در حالی که تعدادی از همین نمایشگاه ها حتی کلمه بین المللی را از تابلوهای خود حذف نکردند و در برشورهای اطلاع رسانی آنها نیز این کلمه همچنان دیده می شود. برخی از نمایشگاه ها حتی با حضور یک کشور خارجی برگزار شد در حالی که عنوان بین المللی داشت.
اغلب مسئولان برگزاری چنین رویدادهایی علت حضور نیافتن کشورها و شرکت های خارجی درنمایشگاه های داخلی را مرتبط با خروج امریکا از برجام و تحریم واشنگتن علیه ایران می دانند. نمایشگاه های پایتخت معمولا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، شهر آفتاب و مصلای تهران برگزار می شود و امسال برخلاف ماههای پس از امضای برجام این مکانها، خارجی های زیادی به خود ندیده است. سایر استانهای کشورهم در طول سال نمایشگاه هایی برگزار می کنند اما آنها از لحاظ میزان استقبال خارجی ها از رویدادهایشان، شرایط بهتری نسبت به پایتخت ندارند.
حضور شرکت ها و کشورهای خارجی می تواند مزیت های مختلفی برای شرکت های ایرانی و در مجموع کشور به همراه داشته باشد. جدا از اینکه یکی از اهداف شرکت های خارجی برای حضور در چنین رویدادهایی؛ بازاریابی و تبلیغات محصولاتشان است اما ممکن است که این شرکت ها برخی از تکنولوژیها و نوآوریهای خود را هم در این نمایشگاهها به نمایش بگذارند و این می تواند برای تولیدکنندگان و شرکت های داخلی جهت ارتقای تولید محصولاتشان مثمرثمر باشد.
اما فارغ از استفاده از تکنولوژی شرکت های خارجی، برپایی نمایشگاه ها مزایای دیگری از جمله بازاریابی کالاهای داخلی، توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری هم دارد. هر کدام از این مزیت ها می تواند تاثیرات زیادی در توسعه و رشد اقتصادی کشور به همراه داشته باشد. برای مثال جذب سرمایه گذاری در این نمایشگاه ها می تواند خیلی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی کشور را فعال کند یا در موضوع بازاریابی، این نمایشگاه ها می توانند مشتری کالاهای ایرانی را شناسایی کند و سپس به صادرات آنها اقدام کنند. بنابر این حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی بیشتر مزیت است و به نظر می رسد استمرار این حضور، برای بخش های مختلف کشور ازجمله صنعت، کشاورزی و خدمات یک ضرورت است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ