راهکارهای مرکز پژوهشها برای جلوگیری از رکود صنعت گردشگری با شیوع کرونا
اخبار صنعت گردشگری
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی راهکارهای مقابله با رکود صنعت گردشگری بعد از شیوع کرونا را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه سلسله گزارشهای خود درباره نحوه مواجهه با ویروس کرونا به بررسی تاثیرات کرونا بر صنعت گردشگری پرداخته است؛ در این گزارش آمده که با توجه سناریوهای مختلف ارائه شده توسط مراکز علمی و پژوهشی در سطح جهان، در خصوص آینده صنعت گردشگری و کرونا به نظر میرسد با ادامه روند موجود مبنی بر توصیه به در خانه ماندن و طرح فاصله گذاری اجتماعی، حداقل تا یک سال آتی، سفرهای بینالمللی در حوزه گردشگری جهت جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری، با تأخیر و ملاحظات خاصی همراه خواهد شد و کشورها به ویژه کشور ما، که غالب ورودیهای آن از کشورهای همسایه (که دارای امکانات پیشگیری و کنترل کمتری نسبت به کشور ما هستند) این ملاحظات را جدیتر دنبال خواهند نمود.
در این شرایط بهترین سناریو برای حفظ و حمایت از مشاغل مرتبط با گردشگری، حمایت ویژه از توسعه گردشگری داخلی (با رعایت پروتکلهای بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا) خواهد بود؛ چرا که حدود 80 درصد از گردش مالی صنعت گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی ایجاد میشود و تحریک هدفمند تقاضا میتواند زیان ناشی از بحران کرونا را در این صنعت و کسب و کارهای وابسته به آن را به حداقل برساند.
طبق این گزارش با توجه به سیاستهای کنونی دولت در جهت رفع محدودیتهای تردد بین شهری و استانی، سفر و گردشگری توسط عامه مردم در حال انجام است. به ویژه اینکه کشور در نیمه خردادماه 1399 با تعطیلات عید فطر و نیمه خرداد مواجه میباشد و فصل تابستان به عنوان فصل اصلی گردشگری ایرانیان را در پیش رو دارد؛ لذا از آنجا که کمتر از 10 درصد اقامت مردم در اقامتگاههای رسمی (هتلها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها، زائرسراها، مجتمعهای گردشگری) می باشد و بیش از 60 درصد آنها در کمپهای موقت (مانند چادر) و اقامتگاههای غیررسمی اسکان مییابند به نظر میرسد که بستن این تأسیسات گردشگری و مراکز رسمی نمیتواند کمک چندانی به کنترل این بیماری بنماید.
به علاوه، اقامت در سکونتگاههای غیررسمی با وضعیت بهداشتی نه چندان مناسب میتواند سبب شیوع و گسترش این بیماری گردد. از طرف دیگر بسیاری از مراکز و جاذبههای گردشگری مانند موزهها و سایتهای تاریخی و فرهنگی که امکان مدیریت بازدید در آنها فراهم است میتواند با رعایت پروتکلهای مورد تایید وزارت بهداشت و رعایت نکات طرح فاصلهگذاری اجتماعی مانند کاهش تراکم حضور مردم در زمان بازدید، اضافه نمودن ساعات بازدید در طول روز، ضدعفوفی نمودن بازدیدکنندگان در ورودی و خروجی موزهها و... مجدداً بازگشایی گردد به نحوی که امکان سفر و گردشگری درون شهری و منطقهای فراهم گردد، تا از حجم سفرهای غیرضرور خارج از شهر و منطقه کاسته شود، بار روانی ماندن در خانه کاسته شود و در نهایت کسبوکارهای مرتبط با این صنعت به حیات خود ادامه دهند.
لکن، برای این مهم آنچه ضرورت دارد توزیع آسان و ارزان اقلام بهداشتی و پیشگیری به ویژه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی به صورت گسترده جهت استفاده عامه مردم میباشد. موضوعی که با وجود تولید مناسب اقلام مربوط، به جهت ناکارآمدی سیستم توزیع، سبب نارضایتی عمومی و امکان عدم رعایت مراقبتهای بهداشتی توسط آنها شده است. حال که امور کنترل و مدیریت شیوع بیماری به خود مردم واگذار شده است و عمده اقدامات پشگیرانه دولت، به توصیه رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تقلیل یافته و محدودیتهای تردد درونشهری و بینشهری برداشته شده است، لازم است ضمن مدیریت توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز، سفر و گردشگری مردم ازسوی دولت به نحوی برنامهریزی شود که ضمن ایجاد آسیب کمتر به کسبوکارهای صنعت گردشگری و مدیریت اوقات فراغت مردم، موجب تشدید وضعیت بیماری در کشور نگردد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ