بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: وزیر دفاع در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه گفت: باید تمام پژوهشگران، صنعتگران و تولیدکنندگان را حمایت و نیاز آینده را به آنان اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، امیرسرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع، در آیین افتتاح دو نمایشگاه دستاوردهای فناورانه، گفت: کشور به ارتقای کیفیت نیاز دارد و این ارتقا از دل دانشگاه و آزمایشگاه بر می آید. بسیاری از اهدف قابل تحقق است و تمام بخش های در معرض تحریم، به سمت این ظرفیت عظیم باید حرکت کنند.
وی افزود: به عنوان عقبه راهبردی دفاع، به شما نگاه می کنیم. دفاعی ها همیشه به عقبه راهبردی توجه می کنند و هر کدام هم تعریف خاص خود را دارند. اما چون بنای ما بر خوداتکایی و خودکفایی است، عقبه راهبردی اصلی را همین جمع و مشابه آن را در گستره ایران عزیز و بزرگ اسلامی می بینیم. همه بخش های کشور می توانند نیاز خود را از داخل تامین کنند به شرطی که اعتماد به درون داشته باشیم و این شرایط تحریم امروز را به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم.
سرتیپ حاتمی اضافه کرد: به عنوان بخش دفاع از روز اول با موضوع تحریم مواجه بودیم و آن را با پوست، گوشت، خون و تمام وجودمان حس می کنیم؛از این رو، باید به درون تکیه کرد و راهی جز این نیست.
وی بیان کرد: در جایی مطرح کردم که ما تنها یک دهم درصد از این ظرفیت بزرگ یعنی پژوهش را استفاده می کنیم. حساب آن هم خیلی روشن است، اگر حدود یک میلیون دانشجوی کارشناسی ارشد دکتری، همچنین استادیاران تا استاد تمام ها را حساب کنیم و برای هر کدام از آنها به طور متوسط سالی یک هزار ساعت ظرفیت تحقیقاتی قائل شویم، حدود یک میلیارد ساعت می شود. حدود 35 درصد از این ظرفیت در حوزه علمی و فنی فعال هستند که حدود 350 میلیون ساعت می شود اما میزانی که استفاده می کنیم، عدد محدودی است. بعنوان بخش دفاع از روز اول با موضوع تحریم مواجه بودیم و آن را با پوست، گوشت، خون و تمام وجودمان حس می کنیم؛ از این رو، باید به درون تکیه کرد و راهی جز این نیست.
وزیر دفاع ادامه داد: از تمام صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی خواهش می کنم که این خواهش با فرمان پیش است و باید پیش به سوی استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و به ویژه بخش خصوصی برویم. باید بگویم، بخش خصوصی یک جریان بیکران و ظرفیت بی نهایت است و باید بتوانیم قدر این ظرفیت را بدانیم. بخش هایی در این مجموعه بسیار مهم و گمنام هستند و سراغ آنها را به خاطر همین گمنامی و کم اطلاعی کمتر می گیریم. این بخش ها همان آزمایشگاه های تحقیقاتی است و قدر این آزمایشگاه ها را باید بیش از این بدانیم.
اگر می خواهیم شرکت های دانش بنیان توسعه یابند حتما باید آزمایشگاه تحقیقاتی را تقویت کنیم؛ محورهای آزمایشگاه ها استادانی بنام هستند و باید قدر آنها را بدانیم.
حاتمی افزود: باید تمام پژوهشگران، صنعتگران و تولیدکنندگان را حمایت و نیاز آینده را به آنان اعلام کرد تا حداقل ما در حوزه خودمان با سازوکار روشن به این سمت حرکت کنیم. بنابراین از وزارت علوم و مسئولان این حوزه خواهش می کنم در این جهت عنایت ویژه به این بخش داشته باشند.
وی تاکید کرد: ما به ارتقا کیفیت نیاز داریم و ارتقا کیفیت از پژوهش و فناوری، دانش بنیان، دانشگاه و به ویژه آزمایشگاه برمی آید. ما در حوزه دفاع وضع خیلی خوبی داریم. مدتی قبل هم یکی از فرماندهان تاکید کرد که در حوزه فناوری هوایی باید به زمان خیلی کوتاه و رویایی دست یابیم هر چند نیازمند فناوری های زیادی است.
وزیر دفاع افزود: تمام نیازها در بخش های نفت، انرژی، فناوری، خودروسازی که در تحریم هستند در کشور تامین می شود. از این رو باید به سمت این ظرفیت بسیار بزرگ یعنی دانشگاه ها و آزمایشگاه ها رفت و با این ظرفیت عظیم به سمت رفع نیازهای ضروری حرکت کرد.
رونمایی از دستاوردهای پژوهشی
در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نیز با حضور در غرفه فناوریهای منتخب نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ملی، از دستاوردهای پژوهشی و فناوری برگزیده 76 مرکز دانشگاهی و پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مؤسسات تحقیقاتی و شرکتهای دانشبنیان، رونمایی کرد.
نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ملی و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از 3 تا 6 دی ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار میشود./1
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ