طبق آمار سپردهگذاری مرکزی؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: آمار سپردهگذاری مرکزی نشان میدهد در مجموع 822 هزار کد سهامدار جدید در سال 98 صادر شد تا جمعیت کل سهامداران به 11 میلیون و 655 هزار کد برسد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، آمارهای سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار «سمات» از تعداد سهامداران تازه وارد بورس در سال 98 مشخص کرد سال گذشته در هر ماه به طور میانگین 68 هزارو 500 سهامدار جدید وارد بورس شدهاند و شیب ورود سهامداران تازه وارد رفته رفته رشد کرده به طوری در نخستین ماه سال 55 هزار سهامدار جدید وارد بورس شدهاند در حالی که این رقم در ماه پایانی سال 98 از مرز 172 هزار نفر هم عبور کرد.
مطابق این اطلاعات پارسال در مجموع 822 هزار سهامدار جدید وارد بورس شده اند که با اضافه شدن این تعداد سهامدار، جمعیت کل سهامداران بورس به 11 میلیون و 655 هزار نفر رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که روند ورود سهامداران جدید به بورس نه فقط ثابت نمانده بلکه هرماه تعداد سهامداران جدید نسبت به ماه قبل در حال رشد است. آمارها میگوید در بهمن و اسفند سال قبل به یکباره تعداد سهامداران تازه وارد 2.5 برابر افزایش یافته و از 68 هزار نفر به 154 هزار نفر در بهمن ماه و 172 هزار نفر در اسفند ماه رسیده است.
تعداد سهامداران فعال
اطلاعات دقیقی که نشان دهد در حال حاضر چه تعداد سهامدار حرفه ای در بورس وجود دارد در دست نیست اما برآوردهای به نسبت دقیق از میزان معاملات کدهای سهامداری نشان میدهد در حال حاضر یک میلیون 500 هزار سهامدار فعال در ایران وجود دارد که می توان گفت از این تعداد دستکم 310 هزار نفر به صورت حرفهای و یک میلیون نفر به صورت نیمه حرفه ای در بورس سرمایهگذاری میکنند.
مطابق آمارهای موجود در سال 98 یک میلیون و 90 هزار سهامدار دست کم یک تا 10 معامله در بازار سهام انجام داده اند و 310 هزارو 300 نفر هم بیش از 21 معامله انجام داده اند. گفتنی است، سهامداران حرفه ای، سهامدارانی هستند که بخش عمده منابع درآمدی خود را بر روی سرمایه گذاری در بورس متمرکز کرده اند و اگرچه نمی توان برآورد کرد که دارای شغل دوم هستند یا خیر اما می توان گفت روزانه زمان زیادی را صرف معاملات در بورس می کنند. این اطلاعات همچنین نشان می دهد 126 هزار نفر نیز سال قبل به طور متوسط بین 10 تا 20 معامله در بازار سهام انجام داده اند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ